De viktigaste rummen på en arbetsplats är mellanrummen.

Ledarskap | ARTIKEL | MAJ 2022

Ledarskap är att ha fokus på andras utveckling. Vilka drömmar, ambitioner, tankar och idéer har dina medarbetare?

Ledarskap är att ha fokus på andras utveckling. Vilka drömmar, ambitioner, tankar och idéer har dina medarbetare?

Ordet arbetskraft är ett lite förlegat ord som vi släpat med oss från den tid då den viktigaste egenskapen hos en medarbetare var fysisk styrka. Idag handlar våra arbeten i allt högre grad om tankeverksamhet. Innebär det att arbetskraften sitter i våra huvuden? Ja, och nej! Den verkliga arbetskraften är den kraft som finns mellan människor – i den samhörighet vi upplever när vi blir uppmärksammade, sedda och lyssnade på och när vi känner att vi får vara värdefulla för andra.

I den tillvaro vi lever idag, inte minst tack vare (eller snarare på grund av) de sociala medierna, har vi hamnat i ett läge där vi många gånger missar den verkliga kraften mellan människor. Vi tycker att vi känner gemenskap när vi får en upptumme på vårt inlägg på LinkedIn, Facebook eller Instagram, men det är ingen äkta samhörighet. Vi är inte sedda för dem vi är, utan för det vi gör. Och den här ständiga uppkopplingen gör att vi inte kommer åt den verkliga vikänslan.

Relationsforskaren John Gottman som är omtalad för sin forskning kring hur gifta par relaterar till varandra, har konstaterat att tillit – detta magiska ord i relationer – byggs i interaktionen mellan människor och att det handlar om enskilda korta ögonblick. Han kallar dem skjutdörrsögonblick (efter filmen ”Sliding Doors”) och menar att du i varje litet ögonblick där du interagerar med din partner har valmöjligheten att vända dig bort eller att vända dig mot honom eller henne och söka äkta kontakt.

I sina studier har Gottman slagit fast att det krävs fem positiva signaler mellan makarna för varje negativ signal som någon av dem sänder, annars pekar det mesta på en kommande skilsmässa. De par som kontinuerligt visar varandra omtanke och uppskattning i vardagen lägger grunden för den trygghet och stabilitet som behövs för att inte allvarliga konflikter ska spräcka relationen. Är det annorlunda i jobbrelationer, tror du? Jag tror inte det. Varje gång du har möjlighet att se och bry dig så har du chansen att stärka tilliten, och varje gång du väljer att inte bry dig så minskar värdet på tillitskontot.

Människor som visas respekt visar respekt.

Av allt kapital som finns att tillgå för ett företag är förtroendekapitalet det som ger bäst avkastning. I team som kännetecknas av tillit är man produktivare, kreativare och uthålligare, och enligt Harvard Business Reviews rapport ”Quality of Life @ Work” finns det en direkt korrelation mellan känslan av tillit och hur respekterade medarbetarna känner sig av sina ledare. Anställda som känner att ledarna behandlar dem med respekt är 63 procent mer nöjda med jobbet, 55 procent mer engagerade, 58 procent mer fokuserade och 110 procent mer benägna att stanna hos företaget.

Man behöver inte vara psykolog för att räkna ut vad det beror på, för det här är egentligen världens enklaste ekvation: människor som visas respekt visar respekt.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Vi behöver inte en till it-chef, vi behöver en tillit-chef.

Om man kunde göra en uträkning av hur många kronor, euro, dollar och arbetstimmar som satsats på att utveckla företags it-system och jämföra det med hur mycket som investerats för att utveckla tilliten mellan chefer och medarbetare, skulle man nog finna en viss ekonomisk snedvridning. Visst, it-satsningar är en förutsättning. Signaler i form av ettor och nollor förenklar och effektiviserar, men det gör också signaler mellan hjärnceller. Den kemiska signalsubstansen oxytocin till exempel minskar stressnivåerna, sänker blodtrycket och pulsen, ökar känslan av trygghet och stärker vikänslan i gruppen.

Vid University of Michigan forskar Kim Cameron och hans kollegor kring allt som har med organisationens utveckling att göra och de konstaterar att ”ju högre medkänsla på arbetsplatsen, desto högre prestation i lönsamhet, produktivitet, kundnöjdhet och medarbetarengagemang”. Håll med om att det låter intressant! Cameron & co har till och med definierat vad de kallar ”praktiserad medkänsla”, vilket ger dig ett antal punkter som du kan ha som grund i ett dagligt träningsprogram för att nå en högre nivå av empatiskt ledarskap:

  • bry dig om, och var intresserad av, kollegorna som vänner
  • erbjud support, snällhet och medkänsla när andra har det svårt
  • inspirera varandra på jobbet
  • förstärk meningsfullheten i jobbet
  • undvik beskyllningar och förlåt misstag
  • behandla varandra med respekt, tacksamhet, tillit och integritet.

Ledarskap är att ha fokus på andras utveckling. Vilka drömmar, ambitioner, tankar och idéer har dina medarbetare? Kan du hjälpa dem att nå dessa, inom ramen för vad ni som företag och organisation vill uppnå, så kommer du med empatins hjälp att automatiskt lägga grunden till ökad tillit. Och tillit är själva essensen i modernt ledarskap. Vi behöver tillit! Samhällen utan tillit faller samman, det gäller företag också.

Tommy Lundberg

Tommy Lundberg

Vår expert inom ledarskap och motivation

  • Följ skribent

Tommy Lundberg är författare, föreläsare och företagsrådgivare med fokus på ledarskap och medarbetarengagemang. Han har en tjugofemårig karriär bakom sig som copywriter, kreativ ledare, företagare och vd i reklambranschen och har arbetat med extern och intern kommunikation för uppdragsgivare som Apple, Audi, Bang & Olufsen, Danske Bank, Falu Rödfärg, H&M, Ikea, SAS och många fler. Sedan 2008 driver han det egna bolaget Great Words och är också delägare i event- och kommunikationsföretaget Brinc Relations.

Tommy är författare till 9 böcker om ledarskap och medarbetarskap, bland dem Motivationskoden (2016), Empatieffekten (2019), Skulle du vilja jobba med dig som chef? (2020), Emplayment (2023) tillsammans med Jesper Ek, och Ledarskap för hjärnåldern (2024). Den röda tråden i både hans böcker och föreläsningar är mänskligt beteende. Eller som undertiteln till en av hans böcker säger: "Om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor".

www.tommylundberg.se

Foto: Alexander Lindström

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Tommy Lundberg

Tommy Lundberg

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill