Skapar du rätt förväntan?

Anna Bellman slår ett slag för att hitta rätt nivå för andras förväntan på dig.

Kommunicera | ARTIKEL | SEP 2017

Upplever du att du ibland blir missförstådd? Att det du menar inte riktigt når fram? Det behöver inte vara fel på varken dig eller den du kommunicerar med, men kontakten finns inte där. Det blir fel. Det kan vara så att du inte lyckas skapa rätt förväntan.

Efter sommaren sker de flesta skilsmässorna sägs det. Förväntan på semestern var hög, men i själva verket blev det tvärtom - och separationen blir ett faktum. Om man förväntar att det ska vara solsken och uppmuntrande ord hela semestern, så kanske det blir tokigt om den tillbringas i Sverige eftersom vädret helt klart skiftar här och mångas humör likaså. Att lyckas med ett projekt, en förändring, en familjesemester eller en presentation - det handlar väldigt mycket om vilken förväntan som skapas.

Om mottagarna av din kommunikation får rätt känsla för dig och gillar dig och det du vill förmedla handlar mycket om vilka förväntningar de har. Därför är det viktigt att se till att deras förväntan ligger på rätt nivå. Lova inte något du inte med säkerhet kan hålla. Lova heller inte för lite så att du missar deras intresse.

Studier har visat att om du talar om för en person att en maträtt smakar illa är sannolikheten högre att hen kommer att hålla med dig efter att hen har smakat. Inte därför att det verkligen smakar illa utan därför att förväntningarna att det ska smaka så är så starka. På samma sätt om du ger en riktigt haussad rekommendation om en film eller bok till någon är sannolikheten mycket högre att hen också kommer att gilla den. Det handlar om förväntan.

I maj 2007 gjorde en stor amerikansk tekniktidning en konsumentundersökning och kom fram till att iPhone är den mobiltelefon som människor tycker bäst om. Två månader innan den ens hade lanserats! De hade lyckats skapa rätt förväntningar. Hur kunde Barak Obama bli utnämnd till tidernas mest populära president, både av det amerikanska folket och i era europeiska enkäter, innan han ens hade blivit vald? Förväntningar.

En av mina vänner berättade häromdagen om en anställningsintervju han höll där personen som sökte jobb i första meningen av ansökningshandlingen uppgav att han var en extremt god presentatör. Min vän fick så klart höga förväntningar. Och även om den här extremt goda presentatören lade alla argument på ett retoriskt korrekt sätt så var mötet ändå inte bra. Han utgick bara ifrån sig själv i sin presentation, hade inte läst på om företaget han sökte till och missade helt att lyssna, vilket också är en viktig egenskap om man ska lyckas nå ut med det budskap man vill förmedla. Han gav helt klart fel förväntningar innan första mötet som han inte kunde leva upp till. Han fick inte jobbet.

Hur skapar man då rätt förväntan hos sina mottagare inför ett möte eller en presentation? Ofta börjar dina åhörares förväntan genom den information som de har fått innan mötet. Vad står det där när det gäller rubrik och innehåll? Om det är ett internt möte kanske det också ska stå en riktigt tydlig agenda och vad som förväntas av deltagarna innan mötet och vad mötet förväntas resultera i. Det hjälper deltagarna att ha rätt förväntan.

Det här är viktigt även för dig som talare på mötet eller konferensen. Om du går in med rätt förväntan så är sannolikheten större att du lyckas med det du har tänkt. Om du innan en presentation ser bilden av hur bra du kommer att framföra din presentation och hur lycklig din publik kommer att vara ökar sannolikheten att du levererar en presentation som publiken verkligen gillar – det är ju din förväntan.

Så ansträng dig för att skapa rätt förväntan hos din publik, absolut inte för låg och inte heller alltför hög. Gå ut starkt, men se till att du sparar lite på krutet så att du håller hela vägen. Du ska kunna göra dina mottagare förvånade och överträffa deras högt ställda förväntningar på dig.

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill