Varför blir många affärsplaner aldrig genomförda?

Gätskribent Christer Bang: ”Hur gör vi om våra planer från snygga dokument till tydliga, praktiska styrverktyg för verksamheten och ledningen? Det är sällan affärsplanens kvalité som är problemet, utan genomförandet.”

Ledning | Ledarskap | ARTIKEL | OKT 2013

Varför blir många affärsplaner aldrig genomförda?

Varför blir många affärsplaner aldrig genomförda?

I många företag och organisationer läggs mycket energi och tankekraft på att formulera affärsplaner och strategier. Planerna är oftast väl genomtänkta och välformulerade. Ofta är de skrivna för intressenter utanför bolaget, som exempelvis banker och andra finansiärer, därför har planerna ingen naturlig koppling till konkreta aktivitetsplaner. Eftersom de är skrivna för någon som inte är insatt i verksamheten, innehåller de många gånger ”onödig textmassa” om bransch och marknad. I bästa fall kan det ha det positiva med sig att man tvingas beskriva sin verksamhet och villkoren utifrån och in. 

Vill du läsa fler inspirerande artiklar hos Motivation.se?

Få obegränsad tillgång till hela vår kunskapsbank genom att signa upp för en gratis månad som medlem.

  Prova fritt i 1 månad 

Därefter är priset 99 kr per månad utan bindningstid.


Läs mer om våra medlemskap här.

Gästskribent

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning
  • Ledarskap

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill