Efterlysning- ledare som vågar vara nakna
#metoo understryker vikten av transparens.
Kommunicera | Ledarskap | ARTIKEL | OKT 2017
Ser du rätt bild i spegeln?
Den senaste tidens avslöjanden i traditionella och sociala medier om sexuella trakasserier och övergrepp, via bland annat #metoo, sätter inte bara fokus på hur felaktigt enskilda personer har betett sig. Strålkastarljuset riktas också mot de ledare som inte agerat tidigare, när de först fick en föraning.
De ledare som sett mellan fingrarna och sopat under mattan när oegentligheter
har anats hamnar även de i blickfånget i debatten som pågår. I vissa fall
skoningslöst. Kanske har de inte agerat för att det varit för besvärligt att
konfrontera problemen eller för att den ekonomiska vinningen att låta bli varit
större. De har klätt på sig en roll och en skyddsmask. Även om det alltid har
varit viktigt och eftersträvansvärt att som chef ha modet att agera så har det
aldrig har varit tydligare än nu hur fel det blir när ledare inte vågar hantera
det som är deras ansvar och kommunicera öppet och med ärlighet. Vi kommer se
fler chefer tvingas lämna sina uppdrag för att de inte lyckats med just det.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Allt kommer ut, i sinom tid
Det fanns en tid när chefen kunde bestämma vilken information som skulle lämna kontorets tjocka väggar. I alla fall var det vad många chefer trodde. Jag kommer så väl ihåg IT-kraschen i början av seklet då jag som kommunikationschef fick rejäl realtidsträning i kriskommunikation. Den dåvarande vd:n fick oss på informationsavdelningen att tiga om gigantiska avskedanden som bolaget tvingades göra när krisen briserade. Vi fick inte heller informera om dem internt på intranätet av rädsla för att vårt företags verklighet skulle hamna i IT-branschens viktigaste media, Computer Sweden, och ge oss som företag badwill externt. Vi försökte protestera och hävda att man som bolag behöver äga kommunikationen, men fick inte gehör. Men trots interna förbud gick informationen i det rådande krisläget inte att hejda. På den nya sajten ”Kickad.nu” flödade känslorna och besvikna före detta medarbetare från vårt företag uttryckte sin frustration till allmän beskådan. Helt utanför vår kontroll. Kanske var Kickad.nu den första sociala media-kanalen i Sverige. Den bidrog till löpsedlar i media som vår företagsledning hade försökt värja sig ifrån. Sanningen gick inte att hejda.
Transparens är A och O
Svunnen är den tid då företag och organisationer kunde styra kommunikationen. Då informationsavdelningarna arrangerade mediaträning med vissa väl utvalda talespersoner. Idag är verkligheten en annan. Idag går det inte att låsa in informationen, sociala medier har gjort alla till talespersoner och öppnat våra bolagsfönster, om inte alltid på vid gavel så i alla fall på rejäl glänt. Sociala medier är på samma gång fantastiskt och avskräckande. Avslöjande och befriande. Tvingar oss till nakenhet.
Kanske ställer det större krav på ledarskapet än tidigare. För även om det kan vara frestande så går sanningen inte att sopa under mattan. Inte någon längre tid. Och när ledare inte agerar utifrån de etiska riktlinjer som råder så blir fallet så mycket större. Vårt mediesamhälle tvingar oss att vara mer öppna och transparenta än någonsin. Vi är många som välkomnar det. Det borde alla göra för det finns så mycket positivt med den våg av transparens som följer av sociala medier och människors statusuppdateringar. Så hur gör du som ledare för att vara äkta och transparent - det jag menar med ”naken”?
- Våga se sanningen tidigt. Gör din research. Noga.
- Om något inte stämmer eller är obehagligt: ta råd från någon klok person, som du vet är uppriktig mot dig, om hur du kan kommunicera på ett trovärdigt sätt.
- Se till att du gör budskapet till ditt, även om du inte känner för det och helst skulle vilja delegera till någon annan. Det är du som är ledare.
- Tänk inte ens tanken att kommunicera skriftligt internt. I skrift försvinner så lätt nyanser och betoningar och budskap missförstås lättare.
- Öva på vad du ska säga så att du känner dig trygg och har kontroll.
- Öva lite till.
Anna Bellman är en uppskattad moderator, föreläsare och talartränare, med bred och djup erfarenhet av marknads- och kommunikationsfrågor. Hon började som journalist inom radio och tv och var under flera år marknads- och kommunikationschef på ett av världens största it- och managementkonsultföretag. Därefter grundade Anna en kommunikationsbyrå som bland annat hjälpte kunderna med strategiska kommunikationsfrågor.
Anna har utvecklat konceptet ”Briljera när du ska presentera” – som föreläsning, utbildning och personlig talarträning. På ett inspirerande och underhållande sätt får du användbara och konkreta tips inom presentationsteknik och övertygande personlig kommunikation.
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Kommunicera
- Ledarskap