”Norden är bra på att nätverka”

En miljon svenskar på LinkedIn.

Kommunicera | Nätverka | ARTIKEL | JULI 2012

Den globala nätverkssajten LinkedIn växer i rasande takt – nu är vi en miljon svenskar som använder nätverket. Och vi blir bara fler och fler för varje månad. Håller synen på rekrytering att förändras i Sverige? Vi ringde upp LinkedIns Nordenchef, Lars Ingerslev, för att få svar på frågan.

LinkedIn har idag 161 miljoner användare världen över och växer med två nya konton per sekund. Svenskarna blir 25.000 fler varje månad och statistik visar att vi är mer engagerade i sociala medier än övriga länder i Europa.

- Vi vet till exempel att 62 procent av befolkningen regelbundet besöker sociala nätverk, vilket är en hög siffra jämfört med andra Europeiska länder. Vi vet också att 35 procent använder nätet för att hitta nya jobbmöjligheter, säger LinkedIns Nordenchef, Lars Ingerslev.  

Med de nya möjligheterna att söka upp, hitta och underhålla kontakter som kan leda till nya karriärsmöjligheter, håller synen på rekrytering på att förändras. Det blir, som alla vet, allt vanligare att få jobb via personliga kontakter, sociala medier och ”någon som känner någon”.

Hur påverkar den här snabba utvecklingen rekrytering för företagen? Hur kan svenska företag anpassa sin rekrytering av nya medarbetare?

- I grunden handlar det om en ny typ av tillgång till specifik fakta och kunskap. Tidigare handlade rekryteringsannonsering mycket om ”post and pray” – det vill säga att man la ut en annons och satte sig ner och hoppades på att någon skulle se den. Idag har vi en helt annan möjlighet att rikta oss och kommunicera mot rätt målgrupp. Via exempelvis LinkedIn kan du positionera dig mot exakt de personer du vill nå. Det måste svenska företag inse och börja jobba med.

Viktig del vid rekrytering

Lars Ingerslev menar att det handlar om employer branding, något som blir allt viktigare – både för företagen och för individer som ska marknadsföra sig själva och sin kompetens. Din profil på LinkedIn börjar bli en mycket viktig del av rekryteringsprocessen och ses allt oftare som en första möjlighet till kontakt. En intresseväckare.

- När det gäller företagens närvaro på LinkedIn betyder transparensen mycket. Företag måste idag mycket tydligare tala om varför just de är en attraktiv arbetsplats. Alla är inte Microsoft eller Google som attraherar talanger utan att göra särskilt mycket. De allra flesta får kämpa hårt för att hitta rätt individer idag.

Och i den nya nätverkande tillvaron blir varje medarbetare en ambassadör för företagets varumärke. Rykten går fort och för att dra talangerna till sig, krävs att man erbjuder en arbetsplats där människor trivs.

- Medarbetarna blir en av de starkaste tillgångarna ett företag har för att stärka varumärket. Det är mycket tydligare idag när alla kan prata med alla i de sociala medierna. Det handlar om kommunikation i många olika sammanhang, och den sker hela tiden. Det blir också lättare för alla att kommunicera, visa intresse och ta kontakt med människor man inte hade tillgång till tidigare.

Ett gemensamt forum

Lars Ingerslev håller med om att LinkedIn sakta men säkert håller på att förändra synen på rekrytering i Sverige.

- Nätverket förändrar sättet på vilket medarbetarna interagerar med varandra och med företagen. Det finns ett gemensamt forum som öppnar upp för en direkt dialog och det är en viktig mötesplats. Det är nästan ett måste att finnas där – för såväl jobbsökande som rekryteringsfirmorna och de som vill anställa.

LinkedIn var inledningsvis mest en plattform för folk i it-branschen – utvecklare och ingenjörer som lätt tar till sig ny teknik hade en låg tröskel och var tidigt vana vid den här typen av nätverkande. Nu är bilden annorlunda och alla branscher är representerade. Nätverket har idag ca 20 procent av alla yrkesaktiva svenskar som medlemmar.

- Idag finns alla typer av personer på LinkedIn och vi nordbor är bra på att nätverka. Vi är bra på att snabbt se möjligheterna och det är inget snack om att vi ligger långt fram. En av de stora drivkrafterna bakom engagemanget tror jag är att man faktiskt ökar sin kunskap och blir bättre på det man gör genom att prata med branschfolk. Nu finns förutsättningar att dela artiklar och branschnyheter med varandra, diskutera i grupper och knyta nya intressanta kontakter. Och tillväxttakten kommer att öka, det är jag övertygad om.

Slipa din profil

Men hur ska man jobba för att få ut så mycket som möjligt av sin närvaro på LinkedIn? Lars Ingerslev säger att en av de största aktiviteterna inom nätverket är att individer tittar på varandras profiler. Det blir ett personligt möte, även om det är nätbaserat. En bild är därför ett måste, menar han.

- Du går inte runt med en plastkasse på huvudet, eller hur? Det är viktigt att visa vem man är för att fånga uppmärksamheten i ett första möte. Jag brukar också säga att man ska behandla sin profil som ett värdepapper. Det är mycket värt och kan vara nyckeln till ditt nästa karriärsteg.

Andra viktiga delar är att ha en kontaktprofil som visar vad man gjort, men framförallt vad man gör idag. Visa att du är engagerad, tänk noga igenom syftet med din profil och vem du riktar den till.

- Återigen – din profil är ett sätt att kommunicera. Den är dynamisk och levande, inte ett statiskt cv. Sen vill jag också tipsa om vikten av att jobba med rekommendationer från ditt nätverk. Det är inte så ”svenskt” kanske, men om man vågar göra det lyckas man ofta nå ett spektrum av personer – tidigare kollegor, chefer, kunder – som har bra saker att säga om dig. På det sättet ökar du möjligheterna att bygga en heltäckande bild av dig själv som andra lätt kan ta till sig när de tittar på din profil. Du bygger ett eget positivt varumärke.

Underhåll kontakterna

Det tar tid att nätverka effektivt. Att underhålla sociala kontakter kräver närvaro och engagemang. Lars Ingerslev tipsar om ett par saker som kan få dig att komma igång ordentligt.

- Importera ditt befintliga kontaktnät i kontaktlistan för e-post och Facebook. Det är lätt att hantera under rubriken Connections i LinkedIn. Sen vill jag också tipsa om nyhetstjänsten LinkedIn Today,  där du får riktade relevanta branschnyheter. Vi märker också att våra medlemmar blir alltmer mobila och har utvecklat en iPad-app som mer eller mindre fungerar som en dynamisk ”bok”. Där kan du se vem som kollat din profil, läsa nyheter och kolla vad som är aktuellt i ditt nätverk.

Lars Ingerslev berättar att ambitionen för LinkedIn är att ständigt förnya och förbättra förutsättningarna för nätverkande. Han tror att LinkedIn kommer spela en stor roll i företagens utmaning att attrahera yngre arbetskraft och han menar att det nya nätverkandet kräver förändringar i hela rekryteringsbranschen.

- Rekryteringsföretagen måste jobba hårdare idag, helt klart. De får inte vara passiva utan måste omvärdera och hitta nya vägar för att tillföra värde. De måste inse att många av de talanger de söker går att hitta på LinkedIn. Att vi nu är en miljon medlemmar i Sverige efter ett år ger ju en enorm möjlighet för företag. För oss som jobbar med det är det givetvis fantastiskt. Vi är ett relativt litet kontor, globalt sett. Idag är vi 15 personer, men intresset för oss bara växer. Våra nyckelvärderingar är att transformera världen och det kan ju låta lite pretentiöst, men det är sant. Det är inspirerande att vara en del av det. Och jag tror verkligen inte det är omöjligt att vi snart får två miljoner medlemmar, avslutar Lars Ingerslev.

Frida Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Nätverka

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill