Stick ut i mängden - och fixa drömjobbet

Bästa knepen: så skriver du ett bättre CV.

HR | ARTIKEL | DEC 2012

Tycker du att du är kreativ? Det är du inte ensam om. Just "kreativ" är nämligen den vanligast förekommande ordet på svenskarnas LinkedIn-profiler, enligt en ny sammanställning. Så, hur ska man göra för att sticka ut i den stora mängden av CV:n och sociala nätverksprofiler? Motivation.se ringde upp karriärexperten Linus Zackrisson för att få svar.

Karriärnätverket LinkedIn har sammanställt de tio mest överanvända orden och fraserna i användarnas profiler. Högst upp på listan över svenskarnas mest använda "buzzwords" står kreativ, ansvarsfull och analytisk. Ordet kreativ toppar även den globala listan, men följs där av orden motiverad och effektiv.

Lars Ingerslev, Nordenchef på LinkedIn, tycker att man ska undvika misstaget att överanvända vissa ord på sin profil.

- Potentiella partners, kunder och rekryterare söker dagligen efter professionella på nätet. Många buzzwords som används på såväl LinkedIn-profiler som traditionella CV:n idag har tappat sin effekt eftersom de ofta överanvänds. Om du är kreativ – visa det istället för att skriva det. Det kommer ge en mycket större effekt för alla som letar efter just din kompetens, säger han i ett pressmeddelande.

"Utgå ifrån dig själv"

Linus Zackrisson är karriärexpert och grundare av Minkarriär.se, som erbjuder hjälp med CV, brev, intervjuträning och karriärkonsultation. Han tror inte att det är särskilt vanligt att jobbsökande överanvänder adjektiv som kreativ och ansvarsfull i sina CV:n - däremot finns det andra misstag som är väldigt vanliga.

- Många gör misstaget att de skriver vad de tror att rekryteraren vill höra. Det är bättre att utgå ifrån sig själv och vad man verkligen är bra på, säger Lines Zackrisson.

Han passar också på att tipsa om ett knep som man kan använda när man beskriver sina personliga egenskaper:

- Istället för att skriva exempelvis att "jag är noggrann och social" så kan man lägga orden i munnen på någon annan - "mina medarbetare uppfattade mig som social". Eller exemplifiera: "På min förra arbetsplats hade jag den här uppgiften, som kräver stor noggrannhet".

När man berättar om sina tidigare arbetserfarenheter gäller det att vara så tydlig och konkret som möjligt, förklarar han.

- Jag tycker att man ska förklara tydligt vad man har gjort på sina tidigare jobb, för den som ska läsa ditt CV har inte koll på det. Skriv vad för slags produkter eller tjänster du jobbade med och vilken typ av kunder ni hade, så att läsaren förstår kontexten, säger karriärexperten, och fortsätter:

- Berätta också vilka resultat du har uppnått, exempelvis om du har lyckats bra med något projekt eller om du har varit med och öppnat en ny verksamhet.

Ring till företaget

En annan fråga man lätt ställs inför när man skriver en jobbansökan är hur personlig man ska vara i det personliga brevet. Även här har Linus Zackrisson ett gott råd att dela med sig av.

- Jag tycker att man kan ringa och prata med rekryteraren innan man skickar sin ansökan. Sedan kan man inleda det personliga brevet med att tacka för samtalet och skriva att man blev ännu mer intresserad av jobbet efter det. Därefter bör man gå rakt på jobbfrågorna. Men innan man avslutar brevet bör man skriva ett par meningar om privatlivet. I många andra länder skulle man aldrig komma på tanken att göra det, men i Sverige är det så man gör, säger Linus Zackrisson.

Vad är det då som till slut avgör vilka som får komma på anställningsintervju? Och hur kan man öka sina egna chanser att nå dit? Det handlar i mångt och mycket om att sticka ut, förklarar han.

- Rekryterarna sitter ofta med en hög av 200 CV:n från bra kandidater. Det är väldigt lätt att man blir anonym i den massan. De som blir utplockade till intervju har kunnat sticka ut på något sätt. Ett sätt att sticka ut är att ringa, då kommer de ihåg vem man är. Ett annat bra sätt är att referera till en bekant som kanske jobbar på företaget, säger Minkarriär.se:s grundare.

I takt med att rekryteringsarbetet förflyttas allt mer till den digitala världen uppstår det också nya krav på hur ett CV ska vara skrivet, konstaterar Linus Zackrisson avslutningsvis.

- Det blir mycket mer sökordsorienterat. De ord du använder i exempelvis LinkedIn-profilen kan vara avgörande för om företagen hittar dig eller inte. Framtidens CV måste därför sökmotoroptimeras.

Topp 10 buzzwords på svenska LinkedIn-profiler:

Kreativ
Ansvarsfull
Analytisk
Positiv
Motiverad
Bred erfarenhet
Omfattande erfarenhet
Organisatorisk
Effektiv
Track record

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • HR

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill