”Det gäller att vara närvarande”

Twitter – affärsmöjligheter, nätverkande och omvärldskontroll.

Kommunicera | Nätverka | ARTIKEL | NOV 2012

Sophia Sundberg är nätverksproffs och har jobbat med nätverksbyggande länge. En av drivkrafterna är att hitta affärsmöjligheter genom relationer och nya kontakter. Själv har hon upptäckt fördelarna med den sociala plattformen Twitter. Nu skriver hon en bok för att dela sina erfarenheter. Motivation.se ställde några frågor och fick intressanta svar.

Hej Sophia Sundberg! Varför skriver du en bok om twitter?

- Jag var själv tidigare lite skeptisk till Twitter. Men när jag provade så upptäckte jag hur många fördelar som den plattformen har och nu vill jag dela med mig av mina erfarenheter av den här marknadsföringskanalen.

Vad har din närvaro på Twitter givit dig?

- Förutom affärsmöjligheter, har jag blivit ihopkopplad med viktiga människor. Jag har skapat en rad nya kontakter med olika företag som vill anlita mig. Det har blivit ett utmärkt sätt att kommunicera på, och gör man det på rätt sätt och delar sin expertkunskap stärker man verkligen sitt varumärke och sitt budskap. Man ska vara medveten om att det inte går att sälja via Twitter, det är ingen säljkanal. Men att dela kunskap med andra skapar affärsmöjligheter idag.

Ska alla vara på Twitter?

- Nej, inte alla.  Det är ju en microblogg och det grundar sig i att du har något du vill förmedla. Det är en kommunikationskanal där du kan prata med vem som helst och skriva till vem du vill. Vill du förmedla dina åsikter eller stärka ditt varumärke? Som med all typ av kommunikation måste du veta syftet med varför du agerar.

Men jag brukar säga att vilken väg du än väljer, så gäller det att vara närvarande! Man måste vara där för att det ska hända något. Det handlar om att vara social, prata, bemöta och kommunicera. Inte massposta och tro att du når ut på det sättet.

Jag har ju testat det mest inför boken. Ett exempel är att jag automatpostade länkar till Twitter från min blogg. Men ingen klickade, ingen kommenterade. Det var bra inlägg men jag fick inte den interaktion jag eftersträvade. Då tog jag bort autokopplingen och var mer närvarande istället. Jag svarade, skrev och engagerade mig på ett annat sätt. Då kom svaren! Och med det alla positiva effekter och nya relationer. Jag brukar jämföra det med att gå ut och föreläsa. Det ger mer att vara på plats än att skicka ett filmklipp, till exempel.

Det här skriver jag om i boken och det är viktigt att företag, myndigheter och organisationer förstår det här. 

Vad betyder Twitter för nätverkande?

- Ur ett rent nätverksperspektiv betyder det bättre och större möjligheter. En Facebook-sida når inte alla. Twitter erbjuder mer det stora perspektivet där du kan närvara i debatter och forum med hjälp av hastags. Du kan också själv skapa kategorier som sen blir sökbara och därmed ökar du chanserna att bli hittad av människor och företag med samma intresseområden. Vi vill göra affärer med människor, inte med företag. Och där är Twitter en utmärkt relationsbyggare där individer kan mötas och bygga upp ett förtroende för varandra.

Det skapas också ”grupperingar” som har beröringspunkter med varandra. De som följer mig ser vilka jag följer och på det sättet skapas ett stort nät av kontakter. Det här är helt unikt för Twitter och är oerhört berikande. Kan man sen ta Twitter-relationen till ett fysiskt möte så har man redan klättrat en bit på den gemensamma relationsstegen. Det underlättar helt enkelt mötet.

Du håller ju kurser i twitter – vad är de vanligaste problemen företag står inför?

- Några av de vanligaste frågorna är ”Vem ska Twittra?” eller ”Vad ska vi Twittra och hur ofta?”. Det är viktigt att hitta en balans där och det går inte att tänka säljkanal. Man behöver interagera och kommunicera, som jag redan varit inne på.

Sen är det viktigt att bara köra igång! Jag brukar ge mina deltagare i uppgift att twittra inom 72 timmar efter kursen. Att bara sätta sig ner och börja, helt enkelt. Att använda de nya kunskaperna direkt och öva på ”twitter-kulturen”, retweeta inlägg och börja prata med andra. Twitter handlar mycket om generositet – att dela med sig och börja följa intressanta och relevanta twittrare. En bra dimension med Twitter är också att du kan blanda allt som intresserar dig, oavsett om det är jobbrelaterat eller fritidsintressen. Det skapar en samhörighet som går utöver det vanliga.

Ett roligt exempel var när jag behövde hjälpt med mjukvaran Wordpress som jag använder. Jag skickade ut en fråga under hashtag #wordpress och det dröjde inte länge innan jag fick svar från en massa experter på Wordpress! Det slutade med att jag till och med fick ringa upp en tjej som guidade mig över telefonen och snart var problemet löst. Det är klart att en sådan positiv erfarenhet gör att jag tänker på henne nästa gång någon behöver hjälp med något liknande. En relation har skapats!

En kritik Twitter fått är att det lätt blir kort och onyanserat – hur tänker du kring det?

- Det finns ju så klart baksidor med allt. Det finns alltid sådana som vill andra ont och är ute efter att skapa oro, provocera och uppröra. De som är lite mer utsatta är de som uttrycker politiska åsikter - det blir enklare att visa vad man tycker, men också lättare för andra att se vad du förmedlar. Man synliggörs mer helt enkelt – både när man vill nå ut eller när det gäller att bli utsatt för påhopp.  Jag tror att det blir självsanerande i längden faktiskt. Ju fler som hittar dit, desto större krav på att hålla kommunikationen på en bra nivå. Det är ju fortfarande inte jättemånga svenska konton som finns, även om tillväxten är stark. Idag finns 300.000 svenska konton registrerade, men det ökar varje dag.

Vilka trender ser du framöver?

- En trend som är helt purfärskt i Sverige är att man kan köpa marknadsföring på sin tweet. Det är så där, tycker jag. Jag vill kalla det fusk. Jag kan inte beskriva det på bättre sätt. Om man vill nå ut så gör man det genom att kommunicera och skriva bra saker. Att köpa sig utrymme på Twitter är inte rätt sätt, tror jag.

Jag tror också att till exempel företags kundtjänster kommer att röra sig alltmer mot Twitter. Det ser jag verkligen fram emot! Det är en väldigt spännande utveckling med stor potential. Många företag och myndigheter kan säkert tycka att det är lite obehagligt, men jag tror att man måste befinna sig där medborgarna är. Det kommer bli nödvändigt att ta med som en del av strategin för att bemöta kunder. Redan idag kan man sköta mycket av sin omvärldsbevakning och jag tror att rekrytering och nya kontakter alltmer kommer att skötas via de sociala kanalerna helt och hållet. Det funkar inte längre att säga ”Ni får komma till oss”. Man måste ge sig ut. Vi behöver öppna våra ögon, helt enkelt.

Frida Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Nätverka

Dela:

Lunch & Learn om Twitter

Vill du lära dig mer om Twitter och om hur just du kan använda plattformen för att skapa nya affärsmöjligheter. Sophia Sundberg kommer att hålla föreläsningen "Twitter - för vem och varför?" under Motivation.se's nästa Lunch & Learn i Stockholm.

Läs mer och anmäl ditt intresse här!

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill