Från en bransch till en annan

Magnus Widgren, vd ONE Stockholm, aktuell med ny bok: “Det är många som pratar om att tänka ”utanför boxen” men det är få som lyckas göra det”.

Kommunicera | Sälja | ARTIKEL | NOV 2011

Vad har en frisör gemensamt med en politiker? Hur kommer det sig att man åker till Blocketkungen för att köpa en skruvdragare och visserligen åker därifrån med en sådan, men också en trehjuling och en kasse omärkta barnkläder?  Vad betyder en mäklares leende?  Magnus Widgrens nya bok lyfter tio påverkare från tio branscher. Men det finns gemensamma nämnare. 

- Det är många som pratar om att tänka ”utanför boxen” men det är rätt få som faktiskt lyckas göra det.

Det säger Magnus Widgren, grundare av och vd på DM-byrån ONE Stockholm, som just nu är aktuell med boken ”Sveriges 10 bästa påverkare – Och knepen som gör dem oemotståndliga”.

I boken lyfter Magnus tio original från lika många branscher och låter dem ingående förklara sina metoder. Allt är skrivet med en stor portion humor och de beskrivna situationerna blir detaljrikt levande – man står plötsligt i Victors frisörsalong  på Grönsakstorget i Göteborg eller mitt i nöjeskungen Görans genomtänkta och inbjudande foajé.  Läsaren får också möta Blocketkungen som specialiserat sig i försäljning via Blocket, polisen som älskas av både kollegor och brottslingar och fastighetsmäklaren som lyckas sälja vilka objekt som helst.

Olika metoder, olika sätt att påverka, olika personligheter. Men vad har de gemensamt?

- Det genomgående för alla personer som jag intervjuat för boken är en sak; de har roligt! De älskar det de gör och har en passion för att lyckas inom sina branscher.

Idén bakom boken fick Magnus efter att han färdigställt sin första bok ”27 hemliga säljknep”, där han delar med sig av sina egna erfarenheter efter många år inom DM-branschen.

- Efter den boken blev jag sugen på att utforska hur andra tänker. Jag ville ha ett fokus som inte utgick från mig utan snarare från andra. Och eftersom jag själv ofta sneglat på andra branscher för att få inspiration så ville jag prova att ta det ett steg längre.

Personliga porträtt

Påverkarna som beskrivs i boken är som väldigt personliga, unika och framstående inom sina respektive områden. Det är människor som trivs bättre utanför boxen än i den och Magnus berättar att det var ett omfattande jobba att få tag på alla.

Unknown photo imported from Drupal
- När jag diskuterade med förlaget så konstaterade vi att vi delvis ville lyfta klassiska säljområden som bilbranschen och mäklare, men vi ville också röra oss utanför det typiska. Många namn dök upp via kontakter och folk som kände till de här personerna på håll. Vi ville hitta de man inte tänker på i första hand – som en frisör, till exempel.

Några av de mer otippade yrken som lyfts  är polisen, servitören och advokaten. Deras sätt att påverka i en säljande situation skiljer sig på många punkter, men Magnus menar att de alla förstår en av grundstenarna i försäljning – förtroende.

- Människor köper aldrig av någon de inte känner förtroende för. Så är det bara. Alla profilerna i boken har ju givetvis olika stilar, men de är kunniga på sitt område och förmedlar därigenom ett stort förtroende till sina kunder.

Tänka branschöverskridande

Och det är just de olika stilarna som är själva poängen med boken – syftet är att uppmuntra till branschöverskridande tänk som kan få försäljning och kundkontakt att ta helt nya former. Magnus berättar att han själv fått ut mycket av att titta på hur andra löst olika affärssituationer.

Själva fenomenet ”påverkan” menar Magnus är urgammalt. De retorikbegrepp som de gamla Grekerna grundlade är gällande redan idag. Det som har förändrats är landskapet, menar han.

- Kärnbegrepp som Logos, Ethos och Pathos är exakt desamma idag, de fyller samma funktion och är lika viktiga. Att Facebook seglat upp som marknadsföringskanal förändrar inte premisserna alls. Det är samma psykologiska mekanismer för att övertyga andra människor som råder än idag. Du måste fortfarande ha ett starkt erbjudande och påverka med samma gamla retoriska knep.

En annan egenskap Magnus tror är avgörande för att lyckas påverka är målmedvetenhet. Han menar att man aldrig ska gå in i en säljsituation utan att veta exakt vad man vill få ut av den.

- Och det ska man ha klart för sig innan man kommunicerar med kunden. Ta till exempel Blocketkungen Petter i boken. Han är helt inriktad på att förstå vem det är som kommer och ska hämta grejer, vilken typ av människa det är. När han gjort sig den bilden kan han erbjuda fler prylar som liksom stämmer överens med kunden personlighet. Han eller hon går alltid därifrån med fler prylar än vad som var tänkt från början.

Psykologi styr

Så enligt Magnus handlar det mer om beteende och psykologi mer än marknadsföring. Och han är inte rädd att dela med sig och vara öppen med knep och tips.

- Jag tror att vi alla tjänar på att bli bättre på att kommunicera. Då får vi en schysstare dialog, tror jag. Det handlar om att skapa förståelse och det motiverar mig verkligen att ge och ta. Jag har verkligen inte någon slags hederskodex som trollkarlar.

Magnus Widgrens ”Trick of all trades”

I slutet av boken bjuder Magnus på ett antal ”Trick of all trades” – metoder och tips som verkar funka oavsett bransch eller vad som ska krängas. Här kommer ett smakprov:

  1. Från monologmanus till tvåpartsprocess:  du vet vad du vill, men du låter kunden komma fram till samma sak – fast på egen hand. Du skapar en dialog istället för en monolog.
  2. Framhäv dig själv som expert:  om du kan visa din kund att du är expert inom ett visst område är chansen mycket större att du får visa vad du går för.
  3. De oändliga detaljerna: Allt sitter i detaljerna! Små saker som är betydelsefulla för din kund – lägg märke till dem och var noga med dem och du kommer genast börja bygga upp ett förtroende. Det handlar om image och framtoning – allt ska vara perfekt.
     

Frida Nilsson

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Sälja

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill