Spaning: Nästa ledarutmaning - filterfolket
Internet rensar upp i vad vi erbjuds. Det kommer att leda till nya intressanta ledarutmaningar.
Ledarskap | HR | ARTIKEL | OKT 2015
Framtidens ledare kommer att ställas inför en helt ny typ av medarbetare: Filtermänniskan. Vad händer med vårt sätt att se på världen när giganter som Google och Youtube skräddarsyr sina tjänster utifrån den världsbild vi redan har - och filtrerar bort alla alternativa perspektiv? Och vad får det för konsekvenser för framtidens organisationer?
Framtidens organisationer kommer att befolkas av filtermänniskor. Eli Pariser pekar i sin bok ”Filterbubblan” på det faktum att Internets giganter Google, Youtube, Amazon och allt vad de heter hela tiden samlar in enorma mängder data om vad vi har för oss på nätet.
Utifrån alla dessa data kan man sedan i stor skala skräddarsy annonser, Facebookflöden och sökningar. Och det handlar inte bara om att hundälskare efter ett tag blir nerlusade med hundrelaterat material, man kollar också upp vad folk gillar och inte gillar. Är du kryptokommunist så kommer din dator att fyllas med kryptokommunism, medan signaler från rojalistiska klubben rensas bort.
Såg en kommentar från en anhängare av ett av våra mindre partier, som var övertygad om att valresultatet måste vara manipulerat, eftersom ”vi borde fått 40 procent”. Om man rör sig i en värld där alla andra uppfattningar är bortplockade och varje inlägg man gör får tvåhundra likes, är det kanske en naturlig reaktion…
Allt detta kommer att få en del intressanta konsekvenser för tillvaron i framtidens organisationer.
För det första kommer alla idéer om gemensam värdegrund och värderingar få en alltmer besvärlig terräng att arbeta i.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
För det andra kommer behovet av att snacka med varandra öka, eftersom världsbilderna bland filtermänniskorna kan se rätt olika ut, och det kommer att bli allt svårare att räkna med att alla begriper saker på samma sätt.
För det tredje måste kanske ledarskap baseras alltmer på likes-logiken. Ingen filtermänniska orkar vänta på att få lite beröm under det årliga utvecklingssamtalet - utan allt positivt måste få beröm. Hela tiden.
Vi följer utvecklingen med spänning.
Kjell Lindström är trendspanare, föreläsare och författare. Sedan 2005 ger han ut Noden trender, ett av Sveriges större omvärldsbevakningsmejl.
Han har bland annat skrivit böckerna ”Bortom tankefällan”, ”Den nakna ledningsgruppen” och ”Rör om i HR-grytan” (tillsammans med Magnus Dalsvall) samt varit programledare för Handelshögskolans ”Human Resources Executive Program (HREP), konsortieprogrammet ”Högre Chefer i Staten” och Mgruppens ”Executive Master of HRM”.
Kjell har tilldelats ”Magnus Söderström-priset” av Linnéuniversitetet och Akademikerförbundet SSR för sina insatser för svenskt personalarbete (HR).
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- HR