Skapa relationer med blyga medarbetare

Blyghet kan vara ett stort handikapp - men det finns sätt att vinna den blyges förtroende.

Ledarskap | HR | ARTIKEL | MARS 2015

Skapa relationer med blyga medarbetare

Skapa relationer med blyga medarbetare

Blyghet är inte samma sak som introversion, även om de två personlighetsdragen ibland överlappar varandra. Blyga människor är rädda för att bli dömda av andra, vilket leder till att de känner osäkerhet och ångest i sociala situationer. De flesta människor är i någon utsträckning blyga - men hos vissa är problemet så stort att deras arbete och privatliv påverkas negativt. Som chef kan det vara nödvändigt att anstränga sig lite extra för att skapa en förtroendefulla relationer med blyga medarbetare. Här kommer några tips på vägen.

Blyghet förekommer som bekant i varierande grad hos stora delar av befolkningen. Det är helt naturligt; om vi inte brydde oss det allra minsta om hur andra människor ser på oss så skulle vi förmodligen bli ganska odrägliga.

Men hos vissa människor är blygheten någonting mer än bara en sund och nödvändig försiktighetsmekanism.

Det är dessa människor som alltid sitter tysta på kafferasten; inte för att de är tråkiga eller ointresserade av sina kollegor (som vissa tycks tro), utan för att de inte förmår prata. De är fångar i sin egen självmedvetenhet och rädsla: Hur uppfattas jag? Tycker de att jag är jobbig, konstig eller pinsam?

Blyg och/eller introvert?

Motivation.se har tidigare berättat om introverta människor, men blyghet och introversion är inte samma sak.

Introverta personer kännetecknas av att de lätt blir överstimulerade av yttre intryck, vilket gör att de gärna drar sig undan ibland för att ladda om batterierna - men de är inte nödvändigtvis blyga. Tidningen Psychology Today nämner Bill Gates som exempel; Microsoft-grundaren är känd som en tystlåten boknörd, men han är inte särskilt rädd för vad folk tycker om honom. Han är introvert men inte blyg.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Motsatsen gäller också - alla blyga människor är inte introverta. Sångerskan Barbara Streisand är utåtriktad som få andra, men har samtidigt enorma problem med scenskräck. Hon är blyg men inte introvert.

Blyghet och introversion är alltså två olika saker, även om det inte är ovanligt att de överlappar varandra. Men vissa introverta blir irriterade om de antas vara blyga. Samtidigt kan många blyga människor lida av att bli stämplade som inåtvända ensamvargar, när de i själva verket inget hellre vill än att delta i det sociala umgänget.

Skapa en relation

Blyghet kan, i dess mer allvarliga form, utgöra ett handikapp i en människas liv - både privat och i arbetslivet. På jobbet kan blyga människor ha svårt att etablera fungerande relationer med såväl chefer som kollegor. De blir också ofta misstolkade och utpekade som oengagerade eller omotiverade, vilket i själva verket inte har ett dugg med saken att göra.

Om du är chef så är det din uppgift att skapa goda relationer med alla dina medarbetare, även de som är blyga. Det är inte alltid det lättaste. Men det finns ett par grundregler som är bra att ha i bakhuvudet när man försöker nå ut till någon som är blyg, skriver nättidningen The Muse.

Det första och viktigaste är att investera mycket tid i relationen. Regelbundna möten på tu man hand kan vara helt nödvändigt om du verkligen vill lära känna den blyge och vinna hans eller hennes förtroende. För blyga människor tar det väldigt lång tid att lära sig lita på andra. Under dessa möten bör du fråga medarbetaren vilka styrkor denne har och vilka arbetsuppgifter han eller hon tycker särskilt mycket om. Sådant riskerar att inte komma fram under större möten med hela arbetslaget.

Under mötena bör du också försöka skapa dig en bild av varför medarbetaren känner sig obekväm i olika sociala situationer. Vad är det som är så skrämmande med att tala inför en större grupp människor? Är det rädslan för att bli kritiserad? Och varför blir medarbetaren så nervös inför ett möte med VD:n?

Genom att långsiktigt bygga en förtroendefull relation kan du lära dig att förstå den blyge medarbetarens rädslor, vilket på sikt också ger möjlighet att hjälpa dem att hantera vissa situationer.

Respektera gränserna

Kom också ihåg att en blyg person ofta föredrar andra kommunikationsmedel än de du själv använder. Om du vill ha ett genomtänkt och tydligt svar från en blyg medarbetare så kan det vara bättre att använda sig av skriftlig kommunikation, exempelvis e-post, än att helt plötsligt ställa frågan när ni står vid kaffeautomaten.

Nervositeten i sociala situationer gör att medarbetaren har svårt att koncentrera sig på själva frågan, vilket i värsta fall kan leda till svar som knappt är begripliga. Ge honom eller henne möjligheten att komma med ett bra och genomtänkt svar istället.

Inför gruppmöten är det viktigt att vara tydlig med vad mötet kommer att handla om. Den som är blyg kommer under alla omständigheter att vara ganska tystlåten under mötet, men om man får en chans att förbereda sig så ökar chansen att man i någon utsträckning deltar i diskussionerna.

Slutligen, skriver The Muse, är det viktigt att man som chef (eller kollega) respekterar att blyga människor har sina begränsningar. Visst är det bra att försöka pusha sina medarbetare ut ur komfortzonen, men pusha inte för hårt.

En blyg person kan ha väldigt svårt för att till exempel hålla föredrag inför många människor, eller att ringa tuffa telefonsamtal med dåliga nyheter till en kund eller en chef. Den emotionella reaktionen avslöjar ofta om den blyge orkar med uppgiften eller inte. Om personen isolerar sig mer än vanligt, eller blir ovanligt upprörd eller frustrerad, är det ett tecken på att uppgiften är för tuff.

Genom att skapa en god och långsiktig relation med den blyge medarbetaren kan du hjälpa denne att få ut maximalt av sin potential. Det kommer både du själv, medarbetaren och företag att vinna på i längden.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • HR

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • HR

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill