Håll en bra presentation – på hjärnans villkor
Använd SERVA som checklista när du presenterar så kommer åhörarna ta emot bollarna.
Kommunicera | ARTIKEL | FEB 2021
Hjärnan vill ha kul, brukar man säga och det får den om du jobbar med SERVA i dina presentationer.
Att hålla en presentation som når fram med sitt budskap handlar om att bygga innehållet så att det blir tilltalande för deltagarens hjärna. Johan Rapp ger dig fem verktyg i sin modell SERVA. Verktyg som väcker hjärnans glädje och dina åhörares intresse!
Våra hjärnor är helt enkelt byggda för att trigga på vissa saker och att tycka annat är dödtrist. Det är viktigt att förstå för att du ska nå fram med ditt budskap. Det gäller i allra högsta för grad ledare och säljare. En ledare som inte förmår entusiasmera ger ingen energi åt sin organisation och en tråkig säljare, ja – det blir sällan bra affärer. Jag använder min kom-ihåg förkortning SERVA som checklista på vad en bra presentation bör innehålla.
Storytelling
Hjärnan gillar sammanhang och en tråd att följa, jämfört med om du stolpar upp fakta. En story/berättelse svarar på behovet. Den knyter ihop ditt budskap och sätter igång din fantasi och dina känslor. Starka känslor skapar starka minnen. Och du vill att man minns vad du har att säga, eller hur?
Ofta är det kraftfullt att utgå från en personlig erfarenhet eller en talande anekdot från ditt företag. Tala till publikens känslor. En story kan ju vara ett ramverk, som ger en fångande inledning och ett slut som knyter ihop påsen. Jag såg nyligen ett TED-talk om mat som minskar risken för demens. Talaren, en ung kille, öppnade mitt hjärta och fick mitt fokus när han utgick från sin mamma som bara 50 år gammal hade svår Alzheimer.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Exempel
Abstraktion i all ära, exempel konkretiserar och ger trovärdighet till ditt budskap. Exempel blir också små berättelser. Det är ofta exemplen som din publik minns. De blir minneskrokar och associationer till sådant du redan har i ditt långtidsminne. Ren abstraktion slukas snabbt i glömsketöcken.
Jag brukar uppmuntra företag att använda företagscase. Det är en sak att du säger att dina lösningar är fantastiska – det blir bra mycket mer övertygande om du kan ge exempel på en kund som använder din lösning med stor, gärna mätbar, framgång. En gång i tiden arbetade jag med case hos kullagerspecialisten SKF. De hade över 400 case i en databas som var sökbar för vem som helst. Som kommunikationschefen sade:
“It is the proof in the pudding.”
Repetition
Winston Churchill, Storbritanniens legendariske premiärminister under andra världskriget och en fantastisk talare (han fick Nobelpriset för sin förmåga att tala), sa så här:
”Om du har något viktigt att säga, försök inte vara smart ... använd en murslägga för att slå in budskapet, slå till med full kraft. Slå till en gång, och sedan en gång till och en tredje gång med all kraft du kan uppbåda. Då sitter budskapet”.
Detta är ett välkänt knep, inte minst bland politiker och marknadsförare och hjärnforskning bekräftar att det är rätt väg att gå när du vill att något ska sitta (oavsett vad det är för budskap). Minnen är specifika nätverk av hjärnceller. Cellerna kommunicerar genom så kallade signalsubstanser som skickas mellan cellerna i nätverket. Kopplingarna blir starkare för varje gång du använder dem. Ju oftare du repeterar, desto starkare blir signalerna i det nätverket och dess hjärnceller får dessutom ett skyddande hölje som gör att signalen kan öka i hastighet från 1m/s till 100 m/s. Till slut tänker du mer eller mindre automatiskt i en viss riktning.
Ett av Churchills mest repeterade budskap när Tyskland under Adolf Hitler verkade oövervinnligt.
“We shall fight. We shall never surrender.”
Gång på upprepade han detta för att ingjuta mod och kampanda i sina landsmän, och så gjorde han V- tecknet – en visualisering.
Visualisera
Använd bilder, alltifrån diagram till skämtteckningar. Människan minns bilder mycket bättre än ord. Under en av mina föreläsningar fungerade helt enkelt inte lokalens projektor och mitt föredrag byggde i stor utsträckning på en Powerpoint med flera humoristiska och talande bilder.
– Jaha, sade jag till arrangören. Antingen ger vi upp eller så improviserar jag.
Här satt en förväntansfull publik, som betalat för underhållning och fakta i kombination. Arrangören var förskräckt.
– Improvisera, sade hon bedjande.
Jag var förstås nervös. Men det skulle visa sig att det går alldeles utmärkt att visualisera utan foton, kanske till och med bättre om du lyckas sätta publikens fantasi i rörelse.
Analogier (liknelser)
Tänk dig att ditt företag befinner sig i en rejäl svacka och enda chansen att ta sig ur knipan är att alla medarbetare jobbar extra i tre månader. En del ledare skulle samla företaget och uttrycka sig rakt på sak:
- Vi har det tufft nu och därför måste jag be er samtliga att jobba extra i tre månader.
Men hur entusiasmerande är detta? Det låter bara krav. Du vill få loss positiv energi i dina medarbetares hjärnor, kämpaglöd. En analogi kan lyckas med det.
”Hej allesammans, vi står inför en tuff situation. Den får mig att tänka på när jag var sju och skulle ta mig till andra sidan en bred bäck via en spång. För att lyckas måste jag ta rejäl sats och hela tiden ha blicken riktad på andra sidan. Så är det för oss idag. Låt oss gemensamt ta sats och ta oss förbi svackan.”
Detta skapar en stark inre bild hos dina medarbetare med både mål och deadline. Det ger till och med förutsättningar för flow, och att ta sig över bäcken blir lätt som en plätt. Dopamin, serotonin och andra vällustskapande signalsubstanser får fritt spelrum.
Rapps SERVA
Hjärnan vill ha kul, brukar man säga och det får den om du jobbar med SERVA i dina presentationer, vare sig de är muntliga eller skriftliga. Förkortningen SERVA har jag skapat för att den är lätt att komma ihåg och använda som checklista: Serva som i tennis, serva som att betjäna någon. Försök få med 2-3 av SERVA-verktygen i din presentation. Då lyfter den. Garanterat.
S – Storytelling (berättelser)
E – Exempel
R – Repetition
V – Visualisera (bildspråk, illustrationer)
A – Analogier (liknelser)
Johan Rapp, mångårig journalist och författare, föreläser om att ”Tankspriddhet är en fin egenskap” och för företag: ”Konsten att fokusera i en stressig tillvaro ”. Har skrivit Handbok för tankspridda, Bli hjärnsmart m fl böcker och driver ett förbund med glimten i ögat, De Tankspriddas riksförbund.
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Kommunicera