Goda jobbrelationer förlänger livet

Kommunikation och konflikthantering ökar trivseln.

Kommunicera | ARTIKEL | AUG 2011

Goda jobbrelationer förlänger livet

Goda jobbrelationer förlänger livet

Den som har goda relationer till sina arbetskamrater lever längre, enligt en ny studie från universitetet i Tel Aviv. Men vad kan man som chef göra för att öka trivseln bland medarbetarna? "Vi måste lära oss att hantera konflikter", säger Charlotte Rudenstam, som har skrivit en bok om relationer på jobbet.

Forskarna vid universitetet i Tel Aviv har nyligen publicerat en undersökning som visar att goda arbetsrelationer kan vara av avgörande vikt för individens hälsa. Personer som känner stöd från sina kollegor har större chans att leva längre, enligt undersökningen, som omfattade 820 personer i åldrarna 25-65 år. För dem som inte upplever ett sådant stöd ökar risken att dö inom de närmaste tjugo åren med 140 procent, hävdar forskarna. Att skapa goda relationer på arbetsplatsen är med andra ord livsviktigt.

Unknown photo imported from Drupal
Charlotte Rudenstam har skrivit boken Bättre relationer på jobbet tillsammans med sin man Alexander. Enligt henne ska man som chef framför allt vara tydlig om man vill skapa trivsel på jobbet.

- Man måste visa att det är okej att göra misstag. Som chef ska man vara öppen med sina egna misstag, så det blir verkligt, säger Charlotte Rudenstam, som också driver konsultföretaget Encourager tillsammans med maken.

Det är viktigt att det finns en atmosfär där konflikter tas upp snabbt och betraktas som möjligheter, anser hon. Dessutom behöver medarbetarna få känna att de har ett eget ansvar.

"Vuxna på jobbet"

- Om chefen går in och detaljkollar allting så beter han sig som en förälder. Som chef måste man tillåta medarbetarna att vara vuxna på jobbet, för det som skapar problem är när folk beter sig som barnungar.

- Det är vanligt att vi säger: Det är ditt fel, fackets fel, chefens fel. Du måste se din egen roll och vara konstruktiv istället för att hitta syndabockar.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Forum för feedback

Det är också viktigt att medarbetarna har goda möjligheter att kommunicera med varandra och med chefen, förklarar Charlotte Rudenstam.

- Medarbetarna måste få känna att det är okej att berätta. Därför är det bra om man har något slags forum där alla får ventilera vad som pågår, säger hon, och fortsätter:

- Det gäller att jobba med att ta in feedback och ha möten där man får redovisa hur man faktiskt mår. Men feedback är inte att säga "du är en jäkla idiot". Man måste vara konkret och bidra till att konflikten blir löst.

I Sverige är vi generellt sett dåliga på att hantera konflikter, anser hon.

- Vi lever i en kultur som präglas av den så kallade harmonimodellen. Den går ut på att konflikter är dåliga och farliga. Med den attityden kan det bli en hönsgård av en fjäder, som jag brukar säga - konflikterna förvärras, helt enkelt.

Byta jobb?

Var går smärtgränsen? Finns det något läge där man, som chef eller som medarbetare, helt enkelt bör byta jobb? Charlotte Rudenstam tycker att var och en måste känna efter själv hur mycket man orkar.

- Det är viktigt att ställa sig frågan: är det värt det? Det gäller att lyssna på sitt hjärta och sin intuition, men det är också bra att prata med någon och be om hjälp.

För en chef handlar det också om att känna efter om man har styrelsens och ägarnas stöd. Och som vanlig anställd gäller det att avgöra vilken strid man är beredd att ta:

- Om man upptäcker att chefen har psykopatiska drag så är det en ren överlevnadsinstinkt att sticka. Är chefen manipulativ så finns det en risk att man förlorar striden, säger hon.

Skyttegravskrig mellan städlagen

Som chef är det också viktigt att hitta orsaken till att stämningen på jobbet är dålig, förklarar Charlotte Rudenstam. Hon minns ett konkret fall där en arbetsplats hade fått en ny chef. Han upptäckte snabbt att det fanns två grupperingar av lokalvårdare på arbetsplatsen som inte pratade med varandra. För att leta reda på orsaken var han tvungen att gå 5-6 år tillbaka i tiden. Det visade sig att konflikten berodde på att en städerska som varit barnledig inte hade fått återgå till sitt tidigare städlag.

- Denna lilla sak ledde till ett rent skyttegravskrig mellan städlagen. De började hata varandra och fortsatte med det, många som inte hade varit med när konflikten startade visste inte ens varför de inte gillade det andra städlaget.

- Det är viktigt att man frågar; det känns som du är irriterad på mig, stämmer det? Konflikter beror på att vi inte vågar ställa frågor, säger Charlotte Rudenstam.

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill