Dikten och sanningen
BLOGG | APRIL 2011
Transparens är en trend som har spritt sig som en löpeld de senaste åren. Företag, organisationer och privatpersoner agerar transparent och visar up sig så som de verkligen är, både sina goda och mindre goda sidor...
Transparens är en trend som har spritt sig som en löpeld de senaste åren. Företag, organisationer och privatpersoner agerar transparent och visar up sig så som de verkligen är, både sina goda och mindre goda sidor. Transparens går ut på att man ska presentera sanningen och inget annat än sanningen. Jag tycker därför att det är intressant att se att den har fått en ”motreaktion”.
Allt fler konsumenter tenderar att hämta andan i alternativa verkligheter och bortom sanningen. Ett exempel är TV programmet Fenomen där skedböjaren och illusionisten Uri Geller presenterar paranormala förmågor. Filmen ”The Hobbit” kommer att ha premiär nästa år, en film som får oss att fly verkligheten för ett tag. Och själv har jag alltid blivit beskylld, i sann transparens-anda, för att ”krydda” verkligheten och mina berättelser, men låt mig citera Jonas Jonasson, författaren till boken Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann ”Di söm bara säjer dä som ä sanning, å inte vär` å höra på”.
För ibland överträffar dikten sanningen…