Början på ett samtal

Marie Alani & Helena Timander; "Vi vill bevisa en tes som är en paradox: att företag som drivs utifrån andra värderingar än enbart ekonomiska samtidigt når starka ekonomiska resultat. Att företag som ser ett större syfte med sin verksamhet än att enbart tjäna pengar uppnår, paradoxalt nog, just god ekonomi."

Ledarskap | Hållbarhet | ARTIKEL | OKT 2013

Under våren 2013 genomfördes, för femte året i rad, en kartläggning av svenskarnas värderingar och attityder.  Kartläggningen kallas för Sverigestudien och är ett initiativ från de fristående aktörerna Preera, Skandia, Volvo IT och Sveriges Kommuner och Landsting. Summan av Sverigestudien är att svensken blir alltmer frustrerad och missnöjd över hur samhället fungerar och hur människor beter sig. Skillnaden blir allt större mellan det samhälle och arbetsklimat vi vill ha och det vi upplever att vi har i verkligheten. Om vi vill vända den här utvecklingen krävs flera saker: vi måste börja prata med varandra om värderingsfrågor och var och en av oss måste ta ett större personlig ansvar. Vi hoppas kunna ge ett bidrag till det viktiga samtalet med hjälp av denna krönika och vi hälsar alla varmt välkomna.

Vill du läsa fler inspirerande artiklar hos Motivation.se?

Få obegränsad tillgång till hela vår kunskapsbank genom att signa upp för en gratis månad som medlem.

  Prova fritt i 1 månad 

Därefter är priset 99 kr per månad utan bindningstid.


Läs mer om våra medlemskap här.

Marie Alani & Helena Timander

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap
  • Hållbarhet

Dela:

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill