Att leta enkla svar på det komplexa
Frågor att ställa när någon hävdar att ett test är den rätta vägen.
Kommunicera | HR | ARTIKEL | OKT 2018
Det är inte modeller och metoder som fungerar, det är människor som fungerar.
Ibland ser vi inte det absurda i påståendet: ”Bara du gör det här snabbtestet så får du reda på hur stressad du är.” Det är en längtan efter genvägar att inte behöva göra hela jobbet, att inte behöva gå den långa vägen. En längtan efter att slippa reflektera och analysera. En längtan efter att bara agera.
Vi har bråttom. Vi ska blixtsnabbt och självsäkert uttala oss om ”det var rätt låt som vann” eller om någon passar för ett uppdrag. Magkänslan styr och vi kör på i rasande tempo. När det då dyker upp någon med enkla, snabba sanningar så är det lätt att haka på.
Det finns mängder av tester i alla olika former och format. Intentionen med många av dessa är säkert att hjälpa till och skapa resultat som får oss att fatta ”rätt beslut”. Precis som med mycket annat så finns det många olika sorter med varierande kvalitet. Många tester ger hänvisningar till diffus forskning och svåranalyserade bakgrundsfakta. Möjligheten att falsifiera är hela tiden öppen. Och ytterligare många hänvisar till någon känd person som testet minsann förändrat livet för. Som stressad beslutsfattare är det då lätt att tugga i sig dessa enkla övertygelser. Vetenskapligheten är nyckeln här - vem som helst kan göra samma sak och få samma svar.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Problemet med tester
Att få reda på vad något består av är en nyckelfunktion för att kunna utvärdera om det håller. Om det handlar om mat så luktar, tittar och smakar vi på något innan vi sväljer det. Om vi blir osäkra kan vi alltid titta på innehållsförteckningen för att få reda på vad det består av. Om det är för mycket onödigt eller onyttigt så kan vi medvetet välja bort det. Vi kan också fundera på om maträtten är värd sitt pris när vi vet vad den innehåller och i vilket sammanhang den serveras.
Problemet med många av testerna är inte att de är felaktiga, utan att de är ofullständiga. Eftersom vår hjärna är plastisk och formbar riskerar testen att lämna kvar spår hos den som blir ”analyserad”. Ibland skapar det tunga begränsande sanningar om dig själv och andra. Var vaksam när någon ger sken av att deras metod är vägen framåt. Vad visade egentligen detta? Och om någon förespråkare säger:
-Vi har bara detta som ett diskussionsunderlag, så bör du dra öronen åt dig och fundera på; vems diskussion, i vilket sammanhang och i vilket syfte?
Vi människor är komplexa varelser
Det är som att plocka upp en lädersko storlek 43 och säga:
-Det här är lösningen på allt!
För när skon inte passar är ofta förklaringsmodellen ”det är fel på foten”. Men det är inte modeller och metoder som fungerar, det är människor som fungerar.
Så frågor att ställa när någon hävdar att tester är den enkla och rätta vägen:
- Vad består detta av?
- Hur vet du det du påstår dig veta?
- Vad är syftet med testet och hur vet du att syftet blir uppfyllt?
Eller som någon sa:
”Det finns två typer av människor, de som delar upp människor i två typer eller inte.”
Anders Lundin är pedagog, föreläsare, utbildare, coach och certifierad förändringsledare. Med en gedigen erfarenhet från lagidrott har han kompetens att få med hela gruppen och få den att gå åt samma håll. Men Anders vet också vikten av att lyfta individen för att gynna gruppen, rätt kombination skapar sensation och framgång!
Människor skapar kulturer, medvetet eller omedvetet, som är avtryck av deras värderingar. Anders hjälper till att skapa styrande och trovärdiga värderingar som leder till hållbara resultat. Många jobbar med VAD, Anders jobbar med HUR och VARFÖR genom att utmana och ställa frågor, hjälper er att skapa och leva processen – att gå från ord till handling för att forma en kultur som håller över tid.
Anders drivs av känslan att livet är för kort för att inte göra något som är meningsfullt. Vare sig det gäller organisationsutveckling, coachning eller föreläsningar är Anders syfte att skapa nöjdare kunder, medarbetare och bättre resultat.
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Kommunicera
- HR