5 tips för konstruktiv feedback
Utveckla relationer uppåt, neråt och inåt med feedback.
Kommunicera | ARTIKEL | FEB 2011
Feedback
Feedback ska få mottagaren att växa och utvecklas, inte krympa och tappa självkänslan. Här får du fem snabba tips som gör din feedback genomtänkt och konstruktiv.
1. Erbjud din feedback. Fråga; ”Är du intresserad av att få feedback om hur jag uppfattade din insats på säljmötet i förmiddags? Kan du ta emot det nu?”.
2. Börja med att bekräfta det som var bra! Tänk på att använda ”och” i din kommunikation. Det handlar om retorik och hur du framställer det du vill säga. Meningen ”Det här gjorde du bra… men…” andas negativitet. ”Det här gjorde du bra… och…” öppnar däremot upp situationen och skapar inte samma tryck på mottagaren. Prova själv! Skillnaden är slående.
3. När du använder ordet ”och” som en brygga över till den feedback som du misstänker kan tas emot negativt, kan du gärna fortsätta med en fråga för att öppna upp för diskussion. ”… och har du tänkt på vad som skulle hända om du gjorde så här istället?”. På det viset får mottagaren chansen att själv tänka igenom sitt beteende. Kanske kommer han eller hon till egna insikter med din hjälp?
4. Hjälp medarbetaren att identifiera specifika åtgärder som leder till utveckling. Kanske behöver han eller hon utbildning eller träning inom vissa områden? För en dialog kring dessa frågor så att medarbetaren känner sig med på samma tåg som du.
5. Agera ansikte mot ansikte. Och var alltid helhjärtad i det du gör och säger. Du har allt att vinna på en ärlig och rak kommunikation, även om den bitvis känns tung. Tänk på att motgångar stärker!
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Kommunicera