Lär dig generera nya idéer

Åtta hemligheter för framgång, del 5: Idéer.

Motivera | ARTIKEL | AUG 2014

För att nå framgång i livet måste du bli en mästare på att generera nya idéer. Men hur går det till egentligen - vad är hemligheten bakom kreativitet? Svaret är att det egentligen inte finns någon hemlighet. Forskningen tyder på att kreativitet är någonting man kan lära sig. Nya idéer är ingenting annat än en kombination av flera gamla idéer och koncept.

Världen är full av exempel på framgångsrika människor som har lyckats ta sig till toppen tack vare en eller flera lysande idéer. Att idéer är en av Richard St. Johns 8 hemligheter för framgång är därför inte särskilt förvånande.

I slutändan är det ju idéerna som skiljer en framgångsrik människa från oss vanliga dödliga. Vare sig de lyckats som entreprenörer eller författare, professorer eller konstnärer, är det idéerna och kreativiteten som en gång har tagit dem till toppen.

Alla är kreativa

Konsten att komma på nya idéer brukar kallas för kreativitet. Men Richard St. John säger att han inte gillar ordet kreativitet, eftersom det finns en myt som lär oss att det bara är "konstnärstyper" som är kreativa.

Så är naturligtvis inte fallet. Kreativitet är en oumbärlig egenskap, eller metod, inom alla arbetsområden - inte minst inom affärsvärlden, trots att den strikt klädde affärsmannen ibland ses som konstnärens raka motsats. "Deals are my art form", som Donald Trump säger.

Hur går det då till när man genererar nya idéer som kan leda till framgång?
Det finns ingen magisk formel, säger St. John. Det handlar i grund och botten om ett par väldigt enkla saker som vem som helst kan lära sig; titta dig omkring. Lyssna på människor. Var nyfiken och försök se kopplingen mellan olika saker som till synes inte har med varandra att göra. Skriv ner dina idéer och funderingar i en dagbok eller liknande, och se till att alltid klura på nya frågor.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Går att lära sig

Forskning om kreativitet har visat att de flesta kreativa egenskaper inte är medfödda, utan inlärda. Det innebär också att vem som helst kan träna upp sin kreativitet. Mellan 60 och 75 procent av vår förmåga till innovation och kreativitet är inlärd, skriver tidningen Forbes.

De tre forskarna Clayton Christenson, Jeff Dyer och Hal Gergersen, som tillsammans skrivit boken The Innovater's DNA, har gjort en grundlig genomgång av skillnaderna i egenskaper och färdigheter mellan innovatörer och övriga företagsledare (över 5000 personer ingår i studien).

Genom sin forskning lyckades de identifiera fem kreativa färdigheter som var typiska för innovatörerna - och som vem som helst kan lära sig.

Först och främst måste man ha förmågan att observera. Innovatörer ägnar mycket tid åt att studera marknaden, teknologin, produkterna och konkurrenterna. Det här gäller även andra människor som vill vara kreativa och komma på nya idéer - en kreativ människa observerar sin omgivning hela tiden och är noggrann med att hänga med i vad som händer. Kalla det omvärldsbevakning om du vill.

Tvärtemot vad många tror kommer idéer ofta utifrån snarare än inifrån.

Se kopplingen

Det leder oss in på den andra färdigheten; att associera. Att komma på nya idéer handlar i mångt och mycket om att kombinera gamla idéer. Steve Jobs har sagt i ett känt citat att kreativa människor ofta känner sig lite skyldiga när folk frågar hur de gjorde någonting. De tycker ju inte själva att de har gjort någonting, de har bara sett ett samband.

Kreativitet handlar således om att se kopplingen mellan redan befintliga idéer eller koncept, snarare än att komma på någonting helt nytt.

Den tredje kreativa färdigheten är ifrågasättande. Innovatörer och kreativa människor är passionerat nyfikna och frågvisa, menar forskarna. Albert Einstein är ett lysande exempel på det - han löste flera svåra problem genom att utmana och ifrågasätta konventionell visdom och kunskap. Var därför alltid nyfiken och låt varje svar leda till ännu en fråga.

Innovatörer har också förmågan att experimentera, vilket är den fjärde egenskapen på listan. Det säger sig nästan självt - den som inte vågar experimentera lär inte komma upp med några nyheter att tala om. Som Thomas Edison sade: "Jag har inte misslyckats, jag har bara hittat 10 000 sätt som inte fungerar."

Viktigt att nätverka

Sist men inte minst måste innovatörer och kreativa människor kunna nätverka. Att hitta kontakter och upprätta samarbete för att komma på nya idéer är ovärderligt. Att bli framgångsrik utan hjälp av ett personligt nätverk är nästan omöjligt, och nätverket är inte minst värdefullt som stöd och inspiration i den kreativa processen. Genom nätverken tar vi del av nya idéer och nya sätt att tänka.

Alla människor kan bli experter på att generera nya idéer, och en bra startpunkt är att börja träna på de fem färdigheterna; observera, associera, ifrågasätt, experimentera och nätverka.

Leta efter de 10 000 sätten som inte fungerar - med lite tur och en smula skicklighet snubblar du kanske, som Edison, över en lysande idé.

Läs de andra artiklarna i serien:

Passion är nyckeln till allt

Hårt arbete slår talang

En sak i taget

Pusha dig själv bortom komfortzonen

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Motivera

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Motivera

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill