Mer flow, mindre stress

Tema:Stress - "En modig arbetsledning uppmuntrar medarbetare till ostörd fokustid och återkommande pauser med uppmärksamhetsträning".

Hälsa | ARTIKEL | AUG 2012

Vi är begåvade med ett arbetsminne som vi använder mycket i den komplexa vardag vi skapat. Det används till exempel vid problemlösning, beslutsfattande och planering. Arbetsminnet håller ordning på och organiserar tankarna, lite som datorns RAM-minne håller ordning på pågående processer. Vårt arbetsminne är begränsat precis som datorns RAM-minne. Med klok användning får vi ut mer av det.

Våra nyaste delar i hjärnan, de främre pannloberna (PFC), servar oss väl när det gäller många av de uppgifter arbetsdagarna består av idag.

PFC (prefrontal cortex) har en fantastisk förmåga att samla in intryck och information, sortera och analysera all input, fokusera, fatta beslut och tänka nytt. Förutsatt att vi har resurser på hjärnkontoret, i annat fall kan hjärnan uppleva överbelastning och sätta igång ”rutinprogram” eller koppla in urhjärnan och tolka vardagliga händelser som hot och fara. Det är då vi känner oss stressade.

PFC är unga och har sämre resurser än äldre delar av hjärnan. De blir fort trötta. De vill ha saker på ”rätt” sätt. När de är trötta är de känsliga och kan lätt hitta på och fylla i utifrån tidigare erfarenheter. Jag brukar likna PFC vid en tonåring – briljant och känslig.

Vad är då ”rätt” sätt och hur håller vi PFC i form så att vi kan prestera och vara kreativa när intrycken är många, tempot högt och kraven stora? Detta är naturligtvis en mycket komplex fråga men det finns vissa saker som gäller generellt.

Det första vi bör tänka på är att ge PFC energi. Hela hjärnan slukar ungefär 25% av den totala energi vi förbrukar, trots att hjärnan bara väger 2-3% av kroppsvikten. PFC, som har kraftigt begränsade resurser behöver mycket energi. Det är viktigt att vi äter en energirik frukost, gärna med mycket kolhydrater. Havregrynsgröt är strålande! Kanske dags att skippa fruktkorgen och bjuda alla medarbetare på havregrynsgröt på morgonen?

När våra hjärnor är fulla av havregrötsenergi gör vi oss själva och vår uppdragsgivare en stor tjänst om vi börjar med att använda PFC´s förmåga att planera och prioritera. Vad är viktigast att göra idag? Planera in tid för fokusarbete, dvs tid att jobba ostört med uppgifter som analys, kreativt tänkande, beslutsfattande och viktiga samtal. Bestäm vad som ska ha uppnåtts när dagen är till ända. Den modige sätter en tid när dagen ska vara till ända. Detta är ett sätt att vägleda hjärnan så att den vet vad den ska göra och när den ska vara klar.

När planeringen är klar har PFC redan förbrukat en del resurser och det gäller att ta vara på energin smart. Dags för fokusarbete och då vill hjärnan göra en sak i taget. Den mår bäst och presterar bäst om den får fokusera ostört på det den ska utföra. Det är först då vi kan komma i flow och komma i kontakt med hela vår kunskap.

Så det är bara att stänga av mobilen och mejlboxen och sätta igång att jobba. På grund av ovanan kan det kännas svårt att inte vara tillgänglig på ett tag. Men när det gäller komplexa arbetsuppgiften där tanken ska vara skärpt är det en ren tidsvinst att göra en sak i taget. Det tar tid för hjärnan att komma tillbaka till där den var före ett avbrott. Risken att göra fel ökar också markant när hjärnan blir hårt belastad och börjar förenkla, hitta på och fylla i.

Hjärnans arbetsminne har alltså, precis som datorns RAM-minne, sina begränsningar. När det blir mycket på en gång kan den ”hänga sig” eller låsa sig. Då kan den se fara i allt och hitta på sanningar som inte har så mycket med verkligheten att göra. Vårt arbetsminne behöver omstart då och då. En ctrl+alt+delete för hjärnan kan vara att släppa allt för några minuter, sitta i stillhet och uppmärksamma andningen. Då kan vi få tillfällig lättnad i upplevd stress.

Ny hjärnenergi skapas av mat, sömn, lek, fysisk träning och uppmärksamhetsträning, tex mindfulnessövningar. Det finns en stor mängd forskning som visar att PFC de facto växer när vi är riktar vår uppmärksamhet till det som pågår i kroppen, tex andning, känslor och tankar. När vi gör det regelbundet. Det finns forskning som visar att det räcker med 10 minuter om dagen.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det är hög tid att avliva myten om att det är effektivt med multi-tasking (undantaget är rutinuppgifter, läs mer om detta i kommande artiklar).

En modig arbetsledning uppmuntrar medarbetare till ostörd fokustid och återkommande pauser med uppmärksamhetsträning. Resultaten märks i mer flow och mindre stress.

Anneli Godman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Spara artikel
  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa

Dela:

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill