MongoDB hjälper kunder att utnyttja AI - skapar värde ur enorma mängder data
Använder generativ AI – kunder uppnår häpnadsväckande resultat.
MongoDB | NOV 2024
James Wood, Regional Vice President i Norden.
MongoDB är ett av världens snabbast växande företag inom dataanvändning. De hjälper företag att på ett rekordsnabbt och effektivt sätt skapa värde ur enorma mängder data med hjälp av generativ AI. Nu gör sig företaget redo för att växa ytterligare i de nordiska länderna, berättar James Wood, företagets vice ordförande i Norden.
Bland MongoDB:s kunder finns stora företag som Electrolux, Wolt och Novo Nordisk, som använder företagets plattform för att strömlinjeforma och på ett enkelt och rekordsnabbt sätt läsa av stora mängder data.
James Wood, Regional Vice President i Norden, leder företagets ambitiösa satsning på att fortsätta etablera sig starkt i de nordiska länderna.
James Wood flyttade till Sverige för 12 år sedan och har en gedigen bakgrund inom tech.
– Jag har varit i techbranschen i 15 år, och jag har haft turen att få jobba med några fantastiska företag. Jag flyttade till Stockholm för 12 år sedan och ledde då min dåvarande arbetsgivares inträde på den nordiska marknaden. Tre år senare började jag hos AWS, som då var ett väldigt litet företag, och fick möjlighet att utveckla flera verksamheter där som vi skalade upp, det var en spännande tillväxtresa, berättar James Wood.
För två år sedan kom han till MongoDB. Han gjorde det valet eftersom han insåg vilken potential det finns i arbetet med stora mängder data.
– Jag gjorde det för att jag såg brytpunkten i marknaden och förstod hur viktigt det är att modernisera applikationens infrastruktur. Det är så viktigt för att vinna konkurrensfördelar, säger James Wood.
Data avgörande – för att vinna konkurrensfördelar
James Wood och MongoDB är nu fullt fokuserade på att växa på den nordiska marknaden. Företaget har dock redan en mycket stark bas i regionen: Deras teknologi har laddats ned över en miljon gånger i Norden, och 20 000 utvecklare jobbar med MongoDB. På företagets kontor i Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors jobbar idag över 30 anställda.
– Vi har ett väldigt effektivt team vars inverkan är större än man kan förvänta sig i förhållande till teamets storlek. Det är lite så vi ser på Norden, det är litet befolkningsmässigt men har en överdimensionerad inverkan på den globala scenen, särskilt med företag som Volvo, Husqvarna, Electrolux med flera, säger James Wood.
MongoDB ser en stor potential att växa framåt, eftersom användningen av stora mängder data har blivit essentiellt i en lång rad branscher. Det gäller inte minst tillverkningsindustrin.
– Det vi ser nu är Industri 4.0, där tillverkningsföretag som Husqvarna och Volvo inser att data aldrig tidigare har varit så viktigt för att vinna konkurrensfördelar. Så vi har turen att befinna oss mitt i en brytningspunkt där förmågan att använda data är viktigare än någonsin, säger James Wood.
Men det är inte bara tillverkningsindustrin som behöver använda sin data smartare för att kunna växla upp, utan samma behov finns i alltifrån finanssektorn till detaljhandeln, tillägger han.
Ett annat exempel är läkemedelsbranschen – där MongoDB har hjälpt läkemedelsbolaget Novo Nordisk att använda stora mängder data på ett sätt som har varit helt avgörande för företagets framtid.
12 veckors arbete reducerades – till 10 minuter
Novo Nordisk är ett danskt, globalt ledande läkemedelsföretag. Även om de redan är mycket framgångsrika, står de som många andra bolag inför stora utmaningar för att kunna behålla sin konkurrenskraft även i framtiden, berättar James Wood.
– En av dessa utmaningar är någonting som påverkar nästan alla läkemedelsbolag, det kallas för ”patentklippan”. Det är när patent för de läkemedel som de har utvecklat går ut. De står inför detta de kommande åren, och därför är det väldigt viktigt för dem att få ut nästa läkemedel på marknaden och identifiera nästa problem som de kan lösa för att behålla sin position på marknaden, förklarar han.
När man utvecklar läkemedel måste man hantera enorma mängder vetenskapliga data och information, vilket är mycket tidskrävande.
– Så vi har hjälpt dem i processen kring rapportering av kliniska studier. Detta är väldigt viktigt för att snabbare få läkemedel godkända. Typiskt sett tar processen 12 veckor, just på grund av bearbetning av stora mängder data.
Med hjälp av MongoDB:s plattform kunde processtiden hos Novo Nordisk reduceras – avsevärt.
– De kunde reducera tidsåtgången från 12 veckor till 10 minuter. Värdet av den effektiviseringen uppskattas till runt 15 miljoner dollar om dagen. Det låter mycket, men det viktigaste är att de då kan få ut läkemedel på marknaden snabbare och på så vis behålla sin ledande position på marknaden, säger James Wood.
Utvecklar en stark företagskultur
Exemplet från Novo Nordisk visar vilken enorm potential MongoDB har och hur viktiga de kan vara för sina kunder.
Men för att kunna fortsätta expandera på den nordiska marknaden måste MongoDB också fortsätta att utveckla sin redan starka företagskultur och locka till sig fler talanger, menar James Wood.
– Kärnan i vår kultur är att vi är besatta av att vidareutveckla våra anställda. Varje ledare i vår organisation, oavsett nivå, förstår att deras viktigare uppgift är att utveckla människor. Det är djupt inbäddat i vår kultur och det är så vi arbetar varje dag, berättar han.
När det gäller James Woods eget ledarskap så anser han också att man måste vara lite ”besatt av sina kunder” för att kunna hjälpa dem att uppnå resultat. Han lägger också en mycket stor vikt vid att företaget måste kunna locka till sig de bästa talangerna.
– De bästa människorna, de som verkligen vill lyckas, söker aktivt upp företag som utvecklar dem och hjälper dem att växa, säger James Wood.
Stora framtidsvisioner
MongoDB har stora visioner inför framtiden, och kärnan i företagets värdeerbjudande är att man vill hjälpa fler nordiska företag att frigöra sig från den äldre tekniken och istället modernisera sig med hjälp av generativ AI som gör det möjligt att hantera enorma mängder data.
AI-hypen må ha svalnat lite grann jämfört med förra året, då alla började testa ChatGPT med stor nyfikenhet. Många organisationer har börjat inse hur svårt det är att identifiera lönsamma sätt att använda AI, samt att tekniken fortfarande är ganska dyr.
Men även om entusiasmen tillfälligt har minskat en aning bör det inte misstolkas. Att Generativ AI är framtiden, därom råder det inga tvivel.
– Det är viktigt att komma ihåg att utvecklingen av AI fortfarande är på horisonten. Det som är spännande nu är att fler företag börjar använda AI i praktiken och inser värdet med att hantera sin data smartare, säger James Woods.
Bjuder in till event den 26 november
MongoDB kommer att spela en viktig roll i utvecklingsresan av AI i Norden. Och för den som är nyfiken på hur företaget jobbar – och vad kunderna har att säga – har MongoDB ett tech-event på Stockholm Waterfront Congress tisdagen den 26 november.
– Det är en utvecklarkonferens som pågår hela dagen, och vi förväntar oss att uppåt 600 personer kommer att delta. Eventet handlar egentligen om att fira våra kunder. Flera av dem, som Ikea, Novo Nordisk och Electrolux, kommer att presentera insikter på scenen tillsammans med experter från MongoDB. Det blir en väldigt spännande dag, särskilt för dem som är intresserade av att ta nästa steg i sin karriär inom tech. De är välkomna att anmäla sig till eventet, säger James Wood.