”Viktigt att lyfta fram förebilder”
Möt Tony Grimaldi, vd för Cycleurope och ny jurymedlem i Årets VD 2017.
Ledarskap | Hållbarhet | Årets VD | ARTIKEL | OKT 2017
Tony Grimaldi.
Tony Grimaldi är vd för cykelkoncernen Cycleurope, ett familjeägt företag med verksamhet över hela Europa. Just nu är hans bransch inne i en spännande utvecklingsfas. Den tilltagande urbaniseringen och det växande intresset för vardagsmotion och miljöansvar gör att cykeln idag ses som ett trendigt och modernt färdmedel. Som ledare gäller det att hänga med i utvecklingen och känna av trenderna i samhället – men Tony Grimaldi tror också att vissa av ledarskapets grundvärden är eviga.
Tony Grimaldi har en gedigen erfarenhet av ledarskap i Sverige och utomlands. Han är vd för cykelkoncernen Cycleurope, där kända cykelmärken som Crescent, Monark och Bianchi ingår. I år sitter han dessutom med i juryn för Årets VD 2017, där hans passion för ledarskap lär komma väl till pass.
– Jag kommer från ett familjeföretag och kan se att ledarskap är väldigt viktigt, det är det som utvecklar företagande. Och ju mer jag jobbar med det här, desto mer inser jag hur viktigt det är att lyfta fram goda exempel och människor som har gjort någonting bra. Det är första gången jag sitter i juryn för Årets VD, och jag ser med spänning fram emot det, säger Tony Grimaldi.
Cycleurope är en del av Grimaldi Industri AB, där Tonys pappa Salvatore Grimaldi är vd. Att växa upp i ett familjeföretag och jobba med sin pappa kan vara speciellt, säger han – men ledarskap är ingenting man får ”i blodet”, man måste hitta sin egen roll och identitet.
– Det är viktigt att man delar upp arbetet och har sina givna roller. Jag har jobbat som operativ vd, sedan har jag också en styrelse att rapportera mot. Familjeföretagande kan bli väldigt personligt, så man måste skilja på vad som är jobb och vad som inte är jobb. Men jag har ju jobbat mycket utomlands också, så vi har inte suttit tillsammans och arbetat.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Familjeföretag med internationell prägel
För Tony Grimaldi var det långt ifrån självklart att han skulle ägna sitt yrkesliv åt ledarskap. Som ung utbildade han sig till civilingenjör på Kungliga tekniska högskolan, gillade att räkna och tyckte att det var häftigt med hållfasthetslära. Men när han sedan gick Handelshögskolan kom han att ändra inriktning.
– Då insåg jag att organisation och företagande, det var det som var det häftiga, att få människor att jobba ihop. Alla har en bild av sig själv, men det kanske inte är samma bild som omgivningen har. När man leder företag så hamnar man i svåra situationer, och då måste man förstå hur man får med sig alla och hur man gör svåra val. Det kräver att man förstår sig själv, säger Tony Grimaldi.
"Ledarskap handlar om att lära känna sig själv."
– Tony Grimaldi
Som koncernchef för Cycleurope, med verksamhet runtom i Europa och världen, har han jobbat internationellt i många år. Innan han blev chef för hela koncernen var han vd för Bianchi, och fick då möjlighet att knyta an till sina italienska rötter när familjen flyttade ner till Bergamo; en vacker och framför allt företagsam stad med många små och medelstora familjeföretag. Han jobbade också i Frankrike under en period, och säger att han har lärt sig mycket av att ha Europa och världen som arbetsplats.
– Jag insåg att när man jobbar internationellt så finns också den kulturella dimensionen att ta hänsyn till. Det gäller att förstå företagets kultur, men även landets. Man ska alltid vara sig själv, men man ska inte tro att man kan jobba på svenskt sätt i Italien. Då kan det uppstå missförstånd.
Olika förändringskulturer
Som företagsledare måste man kunna genomdriva förändringar, och när man jobbar internationellt så gäller det att ha kunskap om vilka möjligheter och hinder som föreligger i respektive land.
– Vi har jobbat väldigt aktivt i cykelbranschen, och vi har velat gå från en produktionsstruktur till att jobba mer mot konsument. Då har vi märkt att det finns väldigt stora skillnader mellan olika länder i Europa när det gäller sättet att driva förändringar. I Frankrike är det svårt att göra omstruktureringar, regelverket är väldigt styrt. I Italien kan man jobba på ett mer flexibelt sätt, säger Tony Grimaldi.
I länder som Italien och Frankrike är cykelsporten väldigt populär. Tävlingar som Tour de France och Giro d’Italia – som Bianchi har vunnit – följs med stor spänning varje år. Men det betyder inte att cykelbranschen blomstrar i dessa länder.
– Det är fascinerande, för samtidigt som cykelsporten är så stor så är branschen ganska eftersatt. Företagen där nere har inte riktigt följt konsumenterna in i den här nya trenden med vardagscyklingen, som är väldigt spännande. Det är en trend som vi ser i hela Europa, men Italien och Frankrike har inte riktigt hängt med där.
På senare tid har det dock börjat röra på sig även i Sydeuropa, säger han – det blev exempelvis en stor succé när Paris placerade ut 20 000 hyrcyklar i staden. Vi ser nu att vardagscyklingen ökar i Sydeuropa och framförallt ökar försäljningen av elcyklar. Elcykeln har blivit en ny dimension för mobilitet.
Trendigt transportmedel
Cykeln har nämligen blivit det modernaste och trendigaste transportmedlet som finns – en utveckling som man naturligtvis måste gå i bräschen för som ledare för ett cykelföretag.
– Det är en trend som dels handlar om utmaningen med folkhälsan – att cykla är ett enkelt sätt att få regelbunden motion i vardagslivet. Det är en fråga om hälsa och välmående. När det gäller folkhälsan så ser vi tyvärr också ett tydligt klassamhälle – det finns många barn som inte rör sig alls, medan andra sportar väldigt ambitiöst, säger Tony Grimaldi, som också är styrelseledamot för Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm. Cycleurope är även en av initiativtagarna till Skolklassikern, ett cykellopp för skolbarn som syftar till att uppmuntra till motion och rörelse.
Han fortsätter:
– Men cykeltrenden handlar också om urbaniseringen. Städerna växer och vi pratar om att vi vill ha levande städer, och då är cykeln en del av lösningen. Vi kan inte köra bil överallt, vi måste ha andra sätt att ta oss fram. Medborgare vill inte bo bland betong och bilar, eller sitta i bilköer hela dagarna. De vill leva i en attraktiv miljö.
Ledarskapets eviga värden
För en god företagsledare är det självklart att man ska ha en känsla för hur samhället förändras och utvecklas. Det påverkar både medarbetarnas och konsumenternas beteende, och den som lever kvar i det förflutna är dömd att misslyckas. Samtidigt tycker Tony Grimaldi att det finns en essens i det goda ledarskapet som är ganska tidlös.
– Samhället förändras väldigt snabbt idag, med digitalisering och allt sådant. Men jag har insett att de grundläggande värdena i ledarskapet består. Det är självklart att vi ska jobba smartare och effektivare, men jag tror samtidigt att närvaron – det fysiska ledarskapet – blir mer värdefullt än någonsin, säger han, och fortsätter:
– Nästa vecka ska vi ha ett möte i vår fabrik i Varberg, och det kommer danskar, italienare, fransmän och alla möjliga. Naturligtvis kan man kommunicera digitalt, men jag insåg att ”nej, vi måste träffas”. Den fysiska närvaron är väldigt viktig. Ledarrollen förändras mycket i takt med att samhället förändras, men de grundläggande värdena gäller ändå.
Som jurymedlem för Årets VD 2017 kommer han att hålla utkik efter dessa grundläggande värden när han bedömer kandidaterna. Han tycker att en värdig vinnare av utmärkelsen bör ha förmågan att fatta svåra beslut och göra saker på ett annorlunda sätt.
– Årets VD är ett sätt att uppmärksamma bra ledare som kan vara goda föredömen. Det är värdefullt för vinnaren, jag tyckte själv att det var spännande när jag fick ett pris för visionärt ledarskap. Men det är också värdefullt för alla dem som ser vinnaren och kan lära sig något av honom eller henne. Det är ett sätt att visa hur viktigt ledarskapet är, säger Tony Grimaldi.
Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.
Kontakt: einar@motivation.se
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- Hållbarhet
- Årets VD
Följ skribent:
- Följ skribent
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- Hållbarhet
- Årets VD