”Viktigt att lyfta fram digitala förebilder”
Ny intervjuserie uppmärksammar digitala influencers.
Innovation | Årets VD | Digitalisering | ARTIKEL | MAJ 2018
Per Holknekt, Isabella Löwengrip, Alexander Pärleros, Frida Boisen och Sofie Lindblom kommer att diskutera frågor kopplade till digitaliseringen.
Världen digitaliseras i ett rasande tempo, och om Sverige vill stå sig i konkurrensen så gäller det att hänga med i svängarna. Som det ser ut idag så står vi inför en stor kompetensbrist inom IT-sektorn, och riskerar därför att halka efter resten av världen. IT-konsultbolaget Consid, med VD Peter Hellgren i spetsen, menar att det är viktigt att lyfta fram goda förebilder och sprida kunskap om de fantastiska möjligheter som finns inom digitalisering. Därför lanserar de nu en Youtube-serie – som kommer att publiceras i samarbete Motivation.se – där några av Sveriges främsta digitala influencers intervjuas.
Att vara konkurrenskraftig inom IT och digitalisering är helt avgörande om man vill följa den globala marknaden in i framtiden. Det är därför viktigt att väcka intresse och nyfikenhet kring dessa stora framtidsfrågor, menar Peter Hellgren, som är VD för IT-konsultbolaget Consid. Därför lanserar Consid nu en Youtube-serie där Hellgren intervjuar en rad så kallade digitala influencers. Serien kommer även att publiceras här på Motivation.se.
– Med digitala influencers menar vi individer som dagligen driver digitaliseringen framåt, på olika sätt och inom flera olika områden. Syftet med detta är att öka intresset för IT och digitalisering, och lyfta fram goda förebilder inom det här området, säger Peter Hellgren.
I serien kommer Consids VD att intervjua de digitala entreprenörerna Per Holknekt, Isabella Löwengrip, Alexander Pärleros, Frida Boisen och Sofie Lindblom, som kommer att diskutera relevanta frågor kopplade till digitaliseringen.
– Den digitala informationen sköljer över världen, och Sverige har ett stort problem: Vi kommer att sakna 100 000 ingenjörer. Då kan Sverige få det väldigt svårt att stå sig i konkurrensen. Därför måste vi alla dra vårt strå till stacken och försöka lösa det här problemet, och att lyfta fram goda föredömen är ett led i det. Vi vill skapa större tydlighet kring vilka fantastiska möjligheter som finns inom det här området, säger Peter Hellgren.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Mansdominerad bransch
Consid lanserade begreppet digital influencer redan 2016, när de för första gången delade ut utmärkelsen Årets digitala influencer, i samband med företagets gala. Peter Hellgren, som för övrigt själv utsågs till Årets VD 2016, menar att priser och utmärkelser är ett bra sätt att lyfta fram goda förebilder.– Ja, det tror jag absolut, det drar till sig väldigt mycket intresse och publicitet. Det är ett sätt att belysa vilka fantastiska möjligheter som finns i den digitala världen. Det är också viktigt för att locka fler kvinnor till IT-branschen, säger han.
Just bristen på kvinnor som söker sig till branschen är en viktig nöt att knäcka för att vi i framtiden ska ha tillräckligt med kompetent arbetskraft, menar Peter Hellgren.
– Idag råder det en stor manlig dominans, bara 15-20 procent är kvinnor. Det beror delvis på att det finns en stereotyp bild av den här typen av yrken. Många har ju bilden av att det är ett jobb för män som bara sitter vid datorn hela dagen och dricker Jolt-Cola. Men så ser det inte ut idag, jobbet är betydligt mer händelserikt än så.
”Riskerar att bli omsprungna”
Kompetensbristen inom IT-branschen kan få stora konsekvenser för Sverige och det svenska näringslivet, menar Consids VD.– Sverige har alltid legat väl till när det gäller IT och digitalisering, men nu riskerar vi att bli omsprungna och hamna efter på grund av kompetensbristen. Många nystartade bolag rör sig ju inom det digitala området, där grundinvesteringen är relativt liten. Och om du tittar på till exempel Asien och Afrika så ser du att det händer väldigt mycket där, och de har ett stort engagemang för att underlätta digitaliseringen. I vissa länder i Asien börjar barnen programmera redan i 6-årsåldern. Då måste vi i Sverige också skapa sådana förutsättningar, annars kommer arbetstillfällen att försvinna ut i världen istället, säger Peter Hellgren.
Att införa mer programmering i skolan är ett viktigt steg, menar han, och det är också viktigt att använda fler digitala hjälpmedel i undervisningen. Man ska komma ihåg att mycket av det arbete som löntagare utför idag kommer att ersättas av automatisering. Framtidens arbetskraft kommer inte att konkurrera med ”kött och ben”, utan med hjärnan.
– Rent allmänt måste vi höja statusen på jobb inom IT och digitalisering. Och återigen, jämställdheten är väldigt viktig. Tjejer har i genomsnitt bättre betyg i skolan än vad killar har. Om vi kan förmå dem att söka sig till IT-branschen så skulle dels bristen på arbetskraft minska, dels skulle vi få ännu vassare spetskompetens.En ny generation
Det finns alltså mycket som samhället kan göra för att råda bot på kompetensbristen inom IT-branschen. Men vad kan enskilda företag, arbetsgivare och ledare göra för att driva digitaliseringen framåt?– För det första så tror jag att vi alla kan dra vårt strå till stacken genom att slå ett slag för de fantastiska möjligheter som finns i den här branschen. Ungefär som vi gör med den här Youtube-serien.
– För det andra så kommer den första digitala generationen ut på arbetsmarknaden nu, alltså de som är födda i ett digitaliserat samhälle. Det är viktigt att arbetsgivare och ledare vågar släppa fram dem, och skapar en plattform för dem så att de kan få visa vad de går för. När man tillsätter tjänster så ska man inte bara stirra sig blind på erfarenhet, man måste våga ge nya människor chansen också, säger Peter Hellgren.
Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.
Kontakt: einar@motivation.se
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Innovation
- Årets VD
- Digitalisering
Följ skribent:
- Följ skribent
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Innovation
- Årets VD
- Digitalisering
Intervjuserien med Digitala influencers kommer att publiceras på Motivation.se under maj och juni. Först ut är en intervju med Per Holknekt.
Om Årets VD
Utmärkelsen Årets VD arrangeras av Motivation.se för att uppmärksamma och premiera förebilder. Genom det goda exemplets makt vill vi vara med och påverka till ett värderingsstyrt ledarskap och en positiv utveckling av svenskt näringsliv.
Nomineringar tas emot från den 1 maj till den 31 augusti.
Om Consid
Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring.
Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, har 600 anställda och omsatte 600 miljoner kronor 2017. Läs mer på consid.se