Vem bestämmer vem bestämmer?
Det är en av de största frågorna inom självorganisering, tillitsbaserat ledarskap och inom organisationer där ledningen förespråkar inkludering och medbestämmande.
Ledarskap | ARTIKEL | JAN 2025

Vad blir din roll som ledare när det gäller beslutsfattande?
I organisationer som har förflyttat sig från traditionella strukturer och det gamla sättet att fatta beslut där chefen bestämde allt, inträffar det ibland en del missuppfattningar som kan motverka syftet. En av dessa är att tro att inkludering handlar om att alla ska vara med och bestämma allt. Detta är förödande för både organisationens resultat och medarbetarna eftersom det bara skapar kaos och slösar bort tid.
Beslutsfattande i tillitsbaserat ledarskap innebär att lita på att den grupp som utses för att bereda en fråga är kompetent och att de kommer att fatta beslut med tanke på organisationens bästa och inte enbart baserat på gruppens preferenser. Man litar också på att gruppen kommer att inhämta information, idéer och invändningar från de som har kunskap och de som kommer att påverkas av beslutet.
Ledarna måste skapa utrymme för att människornas kompetens ska tas till vara när beslut ska fattas och vara autentiska när de gör det, annars blir effekten den motsatta då medarbetarna känner att de blir tillfrågade bara på låtsas.
Det är extremt viktigt att förstå att olika typer av beslut såsom strategiska, taktiska och operativa, kräver olika typer av tillvägagångssätt och inkludering av människor. Det fungerar inte att behandla alla beslut på samma sätt.
Vad innebär att inkludera medarbetarna i beslutsfattandet?
Att inkludera medarbetarna i beslutsfattandet är inte det samma som att alla ska vara med och fatta alla beslut. Orsaken till att en del organisationer har misslyckats med implementeringen av självorganiserade team och minskad hierarki är att de har stött på denna fallgrop. Om alla ska vara med i alla beslut tar det lång tid och orsakar både frustration och otrygghet bland de inblandade. Det kan också leda till att inga beslut fattas eller att det fattas felaktiga beslut.
Medarbetarna ska inkluderas i beslutfattande genom att de ges möjlighet att delta i själva beslutfattandet eller genom att inhämta deras input ifall de har kunskap om det som beslutet handlar om eller om de kommer att påverkas av beslutet. Detta gäller framför allt taktiska beslut. När det gäller operativa beslut bör alla organisationer låta de medarbetare som utför arbetet fatta dessa beslut.
Strategiska beslut måste, oavsett hur självorganiserad organisationen är, hanteras av ledningsgruppen och sättet att involvera är att bjuda in specifika personer från fall till fall och att inhämta organisationens synpunkter, idéer och feedback som kommer berika beslutet och skapa delaktighet och engagemang.

Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Att lita på beslut och beslutsprocessen i tillitsbaserat ledarskap
Beslutsfattande i organisationer som använder tillitsbaserat ledarskap kräver en tillämpning av många olika aspekter av tillit. Det handlar om tillit att de personer som ska fatta beslut kommer att sätta organisationens bästa i fokus och bortse från sina egna preferenser, men det handlar också att lita på deras kompetens och inte enbart på deras goda intentioner. Detta är en av de många motsägelser som jag har sett genom åren där vissa chefer som säger sig tillämpa tillitsbaserat ledarskap utrycker att medarbetarna vill väl men att de inte har förmågan att se helheten och därför går det inte att låta de fatta beslut utan att chefen har sista ordet.
Från medarbetarnas sida handlar också att ha tillit till de beslut som fattas av andra där de inte har varit involverat och också förstå att det finns beslut som måste tas på ett autokratiskt sätt, dvs utan att inhämta synpunkter och feedback. Ett exempel på denna typ av beslut kan vara när en rektor skickar hem alla elever och personal och går online i samband med COVID19. Det samma gäller vid kritiska situationer eller om det finns en konflikt som trots olika insatser inte går att lösa. Någon måste ta ett beslut för att kunna komma vidare.
Vad blir din roll som ledare när det gäller beslutsfattande?
Tiden där chefen fattade alla beslut har kommit till sitt slut eftersom vi lever i en ny verklighet med mycket större komplexitet och där människor vill vara delaktiga. Ledarens roll idag är att skapa en miljö där människor känner sig trygga och där feedback är en naturlig del av arbetet. En miljö där det finns engagemang och nyfikenhet med framför allt där chefen vågar inkludera och distribuera beslutsfattande utan att sedan ”korrigera” beslutet.
Ledarens roll blir att facilitera beslutsprocessen och bidra för att alla beslut baseras på de principer som finns i organisationen.
Vem bestämmer vem bestämmer?
Svaret är att det beror på vad det är för typ av beslut.
Är det operativa beslut så är det de som gör jobbet som ska fatta beslut eftersom det är de som har kontroll och kunskap om situationen. I beslut av taktisk eller utvecklande karaktär gäller det att inkludera flera i processen baserat på deras kunskap, kompetens, intresse och vilja, dessa beslut kan också distribueras i organisationen. Strategiska beslut kan inte distribueras i organisationen utan måste tas av strategiansvariga med input från medarbetare i organisationen. Beslut i särskilda krissituationer behöver tas på ett autokratiskt sätt utan att tilliten rubbas.
Alicia Medina, doktor i strategi och management med inriktning på modern organisering och ledarskap samt medgrundare av Future of Organizing.
Hon ägnar sin tid att hjälpa organisationer att förflytta sig till Teal och tillitbaserat ledarskap och organisering genom inspirationsföreläsningar, workshops och stöd.
Alicia har mest gjort sig känd genom sitt ramverk Distributed Power (DP) som är en guide i nya sätt att organisera, leda, samarbeta och samverka. DP är evidensbaserat och beskrivs i boken Teal Tillit Transparens som finns på svenska och engelska och inom kort på spanska.
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
Teal, tillit, transparens. : en guide för självorganisering och demokratisering av arbetsplatsen

DP-modellen strävar efter att demokratisera arbetsplatser och skapa mänskligare organisationer. Den utgår ifrån ett systemiskt förhållningssätt och ett nytt sätt att forma organisationer som inte bygger på makthierarkier. En central punkt är självorganisering av arbetet där människor får frihet att använda sin kompetens och potential.
Teal. Tillit. Transparens. innehåller konkreta exempel, praktiska verktyg och guidning för hur DP-modellen kan användas inom olika sorters verksamheter. Det är en bok för alla som är en del av en organisation och som vill påbörja eller fortsätta resan mot ett nytt sätt att organisera arbete.