Varumärke och värderingar som medel för Talent Management

Talent Management, del 2: Råd för organisationer som söker människor.

Ledning | HR | Rekrytera | ARTIKEL | JUNI 2021

Fundera på hur du vill att medarbetarna ska ledas eftersom det sätter tonen för din ledarstil, företagskulturen och kundupplevelsen.

Fundera på hur du vill att medarbetarna ska ledas eftersom det sätter tonen för din ledarstil, företagskulturen och kundupplevelsen.

För att kunna locka till dig rätt människor behöver du först ta reda på vad du står för och varför någon skall bry sig om det. Du som vill ha en människas engagemang behöver förtjäna det. Det börjar någonstans, det växer i bästa fall men, förr eller senare, tar det slut. Vi pratar här om att bygga ett varumärke som kan attrahera människor. 

Den andra delen i serien om talent management handlar om att rekrytering innebär mycket mer än att hitta nya medarbetare,  varumärke och värderingar är viktiga medel för talent management.

Tänk dig att du står nedanför scenen i en stor aula. Du och ett gäng andra ledare från både välbekanta och okända företag är inbjudna. Ni står på ett led och väntar på er tur. När du ser dig omkring pirrar det till magen. Du är van att prata inför människor, men det här är något annat. I den fullsatta aulan sitter fyrahundra nyfikna studenter. Om några månader gör de sina examensjobb och sedan är det dags att hitta jobb. Det är därför du och de andra ledarna är här. En efter en ska ni gå upp på scenen för att berätta vilka ni är och vad ni jobbar med. Tanken är såklart att locka till sig morgondagens stjärnor.

Det som oroar dig är inte publiken. Det är att presentationen ska göras på studenternas villkor. Powerpoint-bilder är förbjudna. Du har tre minuter på dig. Och det du berättar ska utgå från värderingarna och visionen som styr ditt företag. Kanske är det de här förutsättningarna som gör att de flesta i kön har något skrämt i blicken. Som om de inte riktigt är närvarande.

Moderatorn avslutar introduktion och bjuder upp den första talaren, som är du. Applåderna ekar i salen. Du harklar dig, går upp på scenen och säger... ja – vad?.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Locka till dig rätt medarbetare

Även om alla studenterna räckte upp händerna efteråt och ville ha ett jobb hos dig är det inget bevis på att du gjorde en bra insats. Kanske blev de bara intresserade eftersom du gav dem en alldeles för bra bild av företaget? Var den verkligen sann? I värsta fall kanske du inte ens var medveten om att du gjorde det.Det du gjorde i aulan var att visa upp företagets varumärke. I korthet består ett varumärke av alla de känslor och associationer som människor har kring det.

Alla svenskar har en bild av exempelvis Ica, Volvo och Ikea. Vissa gillar dem. Andra inte. Det är likadant med ditt företags varumärke. De som kommer i kontakt med det får en uppfattning, oavsett om du känner till det eller inte. Frågan är om du har tagit dig tiden att beskriva för dig själv vad företaget står för – så att du kan vara med och påverka vad människor tycker.

Alla varumärken består av känslor, erfarenheter och minnen. Det gäller att fylla det med sådant som inte bara matchar det folk är intresserade av – utan som dessutom överensstämmer med verkligheten.Visst handlar varumärkesbyggnad om att skapa anledningar för människor att titta åt ditt håll. Men det behöver vara av rätt anledning, för det går inte att låtsas. Förr eller senare kommer det att slå tillbaka om skillnaden mellan vad du påstår och verkligheten är för stor.

Du har säkert träffat människor som säger en sak och sedan gör något annat. Du kan acceptera deras beteende upp till en viss gräns. Sedan är jag säker på att du också vill slippa umgås med dem. Det är likadant med företag.

"Alla varumärken består av känslor, erfarenheter och minnen. Det gäller att fylla det med sådant som inte bara matchar det folk är intresserade av – utan som dessutom överensstämmer med verkligheten."

– Henrik Heslyk

Varumärkesarbete - en alltid pågående process

Tyvärr vet långt ifrån alla organisationer vad de står för. Det kan vara lika sant för det lilla företaget som för de riktigt stora koncernerna. Ibland finns det en allmän uppfattning vad som kännetecknar dem, men det finns sällan en guide och riktlinjer för vad som kännetecknar deras själ.

När det gäller företag lever äldre självbilder ofta kvar likt spöken, särskilt hos ledningen och medarbetare som har blivit nöjda med sin egen framgång och varit med företaget länge. Istället för att förstå dagsläget klamrar de sig fast vid hur det var en gång. När du lever på gårdagens segrar är det lätt att tappa känslan för vad som kommer att krävas i morgon.

Ett varumärkesarbete är ingenting du gör och sedan är det över. Snarare är det ett levande arbete som aldrig tar slut. Det finns hela tiden mer du kan göra för att förtydliga vad ni vill stå för. Människors uppfattning av varumärket, inte vad du säger, kommer att styra deras val och avgöra hur attraktiv du är. Därför blir det ännu viktigare att faktiskt göra hemläxan. Ju tydligare du är med vad ni står för desto lättare blir det att locka till dig människorna du behöver.

Låt värderingarna styra

Att göra ett varumärkesarbete går långt utanför vad den här artikelserien kan hjälpa till med. Däremot finns det några stenar du kan vända på.

De som leder sina organisationer utifrån starka värderingar vet hur oerhört kraftfullt det kan vara. Den formen av ledarskap kräver också en del av sina utövare. Samtidigt betalar ansträngningen igen sig mångdubbelt eftersom den ger mer utrymme för utveckling, snarare än hårdare kontroller.

Som ledare kan du aldrig skapa rutiner och riktlinjer för alla situationer. Om du försöker riskerar du att dränka medarbetarna i information de ändå aldrig kommer att använda. Så vad skulle hända om de i nya situationer vet att de förväntas fatta beslut utifrån de gemensamma värderingarna?

En organisation där värderingen är att göra saker tillsammans skapar lösningar där medarbetarna hjälps åt. Där de vänder sig till varandra för att allt bättre kunna möta kundens behov.

Anledningen till att värderingsstyrningen kräver mycket av dig som ledare är att hela organisationen måste bryta ner värderingarna och prata ihop sig om dem. Varje medarbetare måste ha fått chansen att fundera på vad värderingarna konkret betyder för den i dess dagliga arbete. Därefter blir din uppgift att se till att det blir en naturlig del av jobbet att prata om vad ni anser vara rätt sak att göra utifrån värderingarna.

Fundera därför på hur du vill att medarbetarna ska ledas eftersom det sätter tonen för din ledarstil, företagskulturen och kundupplevelsen. I slutänden är det här vad som avgör om vi är hjälpsamma för att reglementet säger det, eller för att vi på riktigt tycker att det är rätt väg att gå.

När du leder med hjälp av värderingar betyder det att människor:

  • vet vad som förväntas av dem.
  • förstår vad som är rätt även i ovana situationer.
  • känner att det de gör är rätt.
  • även förstår varför ni måste göra saker på det här viset.

Fundera på

  • Vilka värderingar har din organisation?
  • Vad gör ni konkret som bevisar det för kunderna och ¬varandra?
  • Vad tänker dina nuvarande och tidigare medarbetare om dig som ledare och om företaget?
  • Vad säger dina kunder, leverantörer och samarbetspartners om er när ni inte hör dem?
  • Vilken bild skulle du vilja att de har?

Du kan bara ha människor till låns, det kan du inte ändra på, men du kan påverka hur uthålligt ert engagemang kommer bli under tiden och vad de kommer berätta om dig efteråt.

Ett sätt att börja i rätt ände är att bygga varumärket kring dina värderingar. Det betyder att du börjar med det du tycker är viktigt på riktigt. Det kommer förstås inte attrahera alla, men det räcker att tillräckligt många gillar det de hör och motiveras.  

I nästa del ser vi på hur du kan tänka för att hitta din målgrupp. 

Henrik Heslyk

Henrik Heslyk

Vår expert inom talent management

  • Följ skribent

Henrik Heslyk är leg. psykolog med fokus på arbets- och organisationsutveckling. Han är certifierad ugl-handledare, karriärcoach kbt- och psykoterapeut. Henrik är dessutom affärsutbildad vid IHM och har mångårig erfarenhet av strategisk och operativ ledning på nationell och global nivå. 

Han har gjort sig känd genom att bygga Verisure´s globala HR och TM plattform, beskriven i hans bok ”Människor till låns”, utgiven av Eget Förlag. Som grundare till Heslyk Development driver Henrik Talent management Training Academy med målet att stärka kunders employer brand och lättare hitta, behålla och utveckla engagerad kompetens. 

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning
  • HR
  • Rekrytera

Henrik Heslyk

Henrik Heslyk

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning
  • HR
  • Rekrytera

I serien om Talent Management hittar du:

Del 1 Människor till låns – att attrahera medarbetare

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill