Vänskapsrevolutionens tid är nu - bankar ditt hjärta också för snällhet?

Emma Egnell, Medgrundare HejEngagemang: Snäll är det starkaste du kan vara.

Kommunicera | Ledarskap | Medarbetarskap | Arbetsmiljö | ARTIKEL | OKT 2019

Kanske kan du starta en vänskapsrevolution på din arbetsplats! Allt som krävs är styrkan att vara snäll.

Kanske kan du starta en vänskapsrevolution på din arbetsplats! Allt som krävs är styrkan att vara snäll.

Historiskt sett har snällhet ofta setts som en svaghet i närlingslivet. Jag skulle vilja sticka ut hakan och hävda att vänlighet är en nyckel till framgång. Det är dessutom bevisat att välbefinnande och hälsa på arbetsplatsen ökar av vänlighet kollegor emellan. Dags att starta en vänskapsrevolution?

Att leda med hjärtat är inget för den bekväme ledaren. Äkta vänlighet är dessutom något vi gör för att vi vill & kan, inte för att vi borde eller måste. När vi ber någon tänka på egenskaper hos framgångsrika ledare så har vänlighet inte varit det första ordet som vanligtvis poppar upp i hjärnan. Jag tror, och hoppas att vi på sikt kan ändra uppfattning i den frågan. Enligt Richard Davidsson på University of Wisconsin kan vänlighet förbättra prestandan på arbetet som utförs, öka lojalitet samt minska sjukfrånvaron. Som ett litet kinderägg!

Folk köper böcker om hur man ska vara frisk, rik, populär och balanserad. Men få människor rusar ut för att köpa böcker om hur man ska vara snäll. I vår konkurrensvärld tycks vi tro att vänlighet skulle hindra oss från att uppnå storhet. ”
- Mike Bechtle

Skapa förtroende och meningsfulla relationer – det smittar av sig!

Jag ser att vänlighet skapar förtroende, och är något som stärker och utvecklar meningsfulla relationer. Som ni vet tar det lång tid att bygga förtroende, men bara några sekunder att rasera det.

En studie från 2018 visar anmärkningsvärda fördelar med snällhet på jobbet - bland annat denna magiska insikt: personer som behandlades vänligt på jobbet är 278% (!) mer generösa och vänliga mot sina kollegor jämfört med de som inte får samma typ av uppskattning. Forskning visar också att vänlighet uppmuntrar till bättre hälsa och ett ökat känslomässigt välbefinnande på arbetsplatsen:

  • Ökar energinivåerna - Vänlighetshandlingar (finns ens det ordet J) frisätter hormonet serotonin som ger en känsla av lugn och kan till och med öka självkänslan.
  • Ökar positiva perspektiv - Vänlighet uppmuntrar också frisättningen av oxytocin som uppmuntrar optimism, sänker blodtrycket och främjar hjärt- och kärlhälsa.
  • Ökar välbefinnandet - När du är snäll släpps serotonin ut i ditt system. Serotonin är bäst i klassen för att få oss att må bra och stimulerar vår hjärna att skapa lyckokänslor.

När andra bevittnar snälla handlingar får de också en kraftig ökning av välbefinnande och kommer ofta att känna sig uppmuntrade att själva utföra en egen vänlig handling. Coolt va?

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Vänlighet kan vara nyckeln till framgång

De ledare som blir ihågkomna som de som tydligt värnar om sina medarbetare har ofta valt att avsiktligt bygga relationer genom förtroende, visa att de bryr sig och vara omtänksamma och vänliga. Ledare som förstår att de skördar det de sår i affärer och i livet. Vi gör vänliga saker för andra eftersom vi är snälla, det är en styrka. De orkar oftast dessutom vara vänliga oavsett hur mottagarens känslor är gentemot dem. Även om en annan person är ovänlig – så tror jag att du har kraften innerst inne att vara vänlig även mot dem.

Verklig framgång ligger i att erkänna att vi kan vara lyhörda och vänliga medmänniskor för att främja miljön vi vill leva i. Några enkla, alltså superenkla, saker du kan göra för att öka välmåendet och fördjupa relationerna till de runtomkring dig:

  • Säg hej & fråga hur dina medkollegor mår
  • Öppna dörren, och säg "Tack" när någon gör samma sak för dig
  • Var den sista som talar i ett möte och uppskatta tydligt andras bidrag
  • Hjälp en stressad kollega med din tid & din kunskap
  • Erkänn andras bidrag ofta & offentligt
  • Visa att du bryr dig på riktigt
  • Var villig att lyssna först och sen fråga "hur kan jag hjälpa?"

John Donne sa en gång, "Ingen människa är en ö." Kanske kan du starta en vänskapsrevolution på din arbetsplats! Allt som krävs är styrkan att vara snäll.

Gästskribent

  • Följ skribent

Motivation.se har som främsta ambition att publicera intressant innehåll för våra läsare. Då och då ger vi utrymme åt områdesexperter, partners och andra skribenter med särskild kompetens som får möjlighet att dela med sig av sin kunskap inom sina områden

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap
  • Medarbetarskap
  • Arbetsmiljö

Gästskribent

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Ledarskap
  • Medarbetarskap
  • Arbetsmiljö

Om skribenten

Emma Egnell

Emma Egnell är en kommunikationsnörd med lång erfarenhet av medarbetarengagemang, affärsdriven interkommunikation och content management. Hon lever för att förbättra effekten och upplevelsen av budskapet. Sedan 1998 har Emma skapat och producerat innehåll som engagerar och inspirerar, och sett till att budskapet verkligen gått fram. Denna halvspanjorska ser dessutom till att jobbet blir lustfyllt utan att någonsin förlora fokus på uppgiften.

Läs om HejEngagemang här

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill