Trendspaning: Medarbetarroll i förändring
Att vara medarbetare är ett ganska nytt påfund. Och nu håller det tydligen på att ändras - i grunden.
Ledarskap | HR | ARTIKEL | DEC 2015
För några decennier sedan inträffade ett skifte i synen på löntagare. De som tidigare bara hade setts som ”anställda” blev nu ”medarbetare” och förväntades vara personligt engagerade i sina jobb. Nu håller medarbetarrollen återigen på att förändras. Gränsen mellan chef och medarbetare blir allt mer flytande – samtidigt som fler och fler går från anställning till egen verksamhet.
Idén med att vara medarbetare istället för bara anställd härstammar troligen från det tankegods som uppstod i början på 1980-talet. När man försökte hitta organisatoriska vägar att möta kraven på ”marknadsanpassning”, ”kunden i fokus” och ”service” blev det uppenbart att det inte fungerade något vidare om inte de anställda började engagera sig. Så anställd + committment = medarbetare.
Den våg av utbrändhet som sköljde över landet i slutet på 1990-talet, var kanske en signal på att många engagerade sig lite väl mycket, vilket ledde till att kroppen sa ifrån.
Nu ser vi två nya spår i utvecklingen.
För det första är det uppenbart att dagens medarbetare arbetar i komplexa system, där olika organisationsformer blandas. Och där medarbetare idag förväntas både förstå förutsättningar och fatta beslut på ett sätt som skulle varit helt otänkbart på 1950-talet. Det leder till att medarbetarrollen idag ofta innehåller mycket av det som deras chefer får betalt för att göra - nämligen koordinera och ta beslut. Det leder i sin tur att gränsen mellan chef och medarbetare blir allt mer flytande och begrepp som ”medledare” lanseras. Kontentan av denna utveckling är att det förmodligen ger mer resultat om du skickar dina medarbetare på chefsutbildning än dina överlastade chefer.
För det andra ser vi en utveckling mot att allt färre blir anställda och allt fler blir egenföretagre/kontrakterade. På den amerikanska marknaden tror man att hälften av arbetskraften kommer att vara egenföretagare redan 2020. Med tanke på att stora företag får allt kortare livscykler (tror du att Google finns om tio år?) och erbjuder allt mindre trygghet är det en rätt naturlig utveckling att folk bygger sin egen organisation.
Det betyder i sin tur att medarbetarskapet får en ny innebörd. Det handlar inte bara om att göra det jobb man får betalt för, man ska dessutom förstå komplexa organisationer och kunna ta självständiga beslut SAMT kunna marknadsföra sig själv, skriva vettiga kontrakt och kunna fakturera och sköta ekonomi. Samt förstås snabbt kunna anpassa sig till att samarbeta i ständigt skiftande grupperingar av andra småföretagare.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Många organisationer har redan idag börjat uppmärksamma de nya kraven på medarbetarskapet, och en forskargrupp vid högskolan i Skövde (Hällstén, Tengblad och Andersson m fl) bidrar med ny och intressant forskning på området.
Men troligen står vi inför ett rejält omtänk i stor skala när det gäller synen på hur medarbetarrollen ska utformas och vad den ska innehålla.
Och kommer det att heta medarbetare i framtiden?
Kjell Lindström är trendspanare, föreläsare och författare. Sedan 2005 ger han ut Noden trender, ett av Sveriges större omvärldsbevakningsmejl.
Han har bland annat skrivit böckerna ”Bortom tankefällan”, ”Den nakna ledningsgruppen” och ”Rör om i HR-grytan” (tillsammans med Magnus Dalsvall) samt varit programledare för Handelshögskolans ”Human Resources Executive Program (HREP), konsortieprogrammet ”Högre Chefer i Staten” och Mgruppens ”Executive Master of HRM”.
Kjell har tilldelats ”Magnus Söderström-priset” av Linnéuniversitetet och Akademikerförbundet SSR för sina insatser för svenskt personalarbete (HR).
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- HR