Sugen på att förändra något stort på riktigt? Bli en Thought leader!
Profilera dig – hitta din nisch och sätt dina mål.
Ledarskap | Karriär | ARTIKEL | JAN 2020
Framgångsrika thought leaders har ett tydligt syfte, är duktiga kommunikatörer och arbetar aktivt med sitt nätverk.
Vad är egentligen en thought leader? Kristina Bexelius, expert inom kommunikation och personal branding, reder ut vad som är utmärkande för personer som jobbar för ett högre syfte, hur de arbetar för att nå sina mål - och hur Du kan profilera dig som ledande i den fråga du brinner för.
Framgångsrika thought leaders har ett tydligt syfte – de vill inte bara tjäna pengar och göra affärer, det är snarare en effekt av arbetet, utan de vill förändra och förbättra sin bransch, sitt område eller samhället i stort. Deras syfte och hjärtefrågorna de driver är vad som skiljer dem från andra experter och slätstrukna företagsrepresentanter. Thought leaders vill förändra något för att förbättra människors liv.
De är duktiga kommunikatörer, bra på att förklara sina idéer på ett enkelt och tydligt sätt. De har renodlat sitt budskap och driver envist sina frågor. De är goda historie-berättare och har förstått värdet av effektiv kommunikation. De sprider sitt budskap med hjälp av historier och exempel, och de målar upp en vision av framtiden som motiverar deras intressenter att lyssna på dem.
Dessutom arbetar thought leaders aktivt med sitt nätverk, de är ute och träffar klienter, samarbetspartners, experter och andra intressenter för att dela sina idéer, hitta nya infallsvinklar och få koll på omvärlden. De vet att nätverket är värdefullt och att nätverkande idag handlar om att dela med sig av kunskap och erfarenheter.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Ett bra exempel på en thought leader
En person som verkligen har lyckats profilera sig på ett fint sätt är Claes Hemberg, före detta sparekonom på Avanza Bank. Han är inte längre är kvar på Avanza, men att värdet finns kvar för både honom personligen och för Avanza som företag. Hemberg har i många år jobbat för att göra svenskarna till världens bästa småsparare. Han är känd som en engagerad folkbildare som inte räds att sticka upp mot bankjättar och storbolag. Han har, menar jag, gjort det mesta rätt. Att han under åren har gynnat Avanza råder det ingen tvekan om. Hans persona smittade av sig på företaget, vilket är en av orsakerna till att Avanza lyckats positionera sig som bäst i klassen när det gäller att se till småspararnas väl och ve. Claes Hemberg har gjort allt rätt när det handlar om att profilera sig:
a) Han är en person andra gärna refererar till och lyssnar på
Claes Hemberg har definitivt en ”top-of-mind” status hos media när det gäller ”sina frågor” och han har hög trovärdighet inom sitt område. När han talar, lyssnar man. Han talar dessutom om ett ämne som engagerar många och har till exempel 10 000 följare på Twitter.
b) Han inspirerar, driver förändring inom sitt gebit och vill göra skillnad på riktigt
Hemberg har en tydlig hjärtefråga: att göra oss svenskar till världens bästa småsparare. Och genom sitt målmedvetna och konsekventa arbete visar han att han menar allvar. Han har tydliga åsikter och värderingar och räds inte att säga vad han tycker. Han gillar att sprida kunskap och dela med sig av sina tips och erfarenheter. Och hans fråga är angelägen för många människor.
c) Han lägger ner både tid och energi för att lyckas
Claes twittrar, bloggar, skriver böcker, debatterar och sitter i morgonsoffor. Allt han gör, skriver och pratar om handlar om sparande i olika former.
Hur gör man för att bli en thought leader?
Så hur gör man då, rent konkret om man vill profilera sig tydligt i sin fråga?
Här är de steg du måste gå igenom:
Definiera målgruppen
Vilka vill du nå? Var spenderar de sin tid? Vad är viktigt för dem? Vad har de för utmaningar och behov? På vilket sätt kan du bidra med något som är värdefullt för målgruppen?
Sätt upp mål
Vad ska produceras i form av bloggposter, artiklar, rapporter, guider, videor, poddar, böcker, föreläsningar, intervjuer eller annat? Tänk på att innehåller måste vara relevant och värdefullt för den tilltänkta målgruppen.
Matcha aktiviteter med förmågor
Välj aktiviteter som utgår från dina egna förmågor, intressen och drivkrafter. Gillar du att skriva eller prata? För vissa passar det bättre att skriva artiklar, rapporter, white papers eller inlägg i sociala medier, medan andra hellre föreläser, spelar in filmklipp eller poddar.
Våga ta ställning
Att ha tydliga övertygelser och åsikter är avgörande för att folk ska orka bry sig om det man skriver eller säger. Det betyder att man måste våga sticka ut hakan och tycka något. Och en åsikt föder som bekant en annan åsikt vilket kan vara obehagligt. Därför är det så viktigt att ha en hjärtefråga, något man verkligen brinner för och tycker är så viktigt att man är beredd att ta eventuella strider och motargument.
Se till att du syns och inger förtroende
Idag är det enklare än någonsin att visa vad man kan, vill och gör, men samtidigt har kampen om uppmärksamhet väl aldrig varit större än nu. Men för den som på ett strategiskt smart sätt vill bygga sitt varumärke och profilera sig finns alla möjligheter. Det handlar om att skapa en historia av kunskap och erfarenhet för att på så sätt skapa förtroende.
Gör en publiceringsplan
Konkretisera tidpunkt, frekvens, rubriker, vinklar och kanaler. Vad ska du göra och när? Se till att vara konsekvent och uthållig.
Mät och följ upp för att se hur din profilering går
Inflytande kan vara knepigt att mäta, men som med alla investeringar måste man hitta mätpunkter för att kunna bedöma om investeringen lönar sig. Att bygga upp sitt varumärke och sin status som thought leader är ett långsiktigt arbete och det är inte säkert att resultatet kommer direkt. Men för att kunna mäta det behöver du se indikationer och konkreta resultat i form av fler förfrågningar från potentiella kunder, ökad trafik till hemsidan, förfrågningar från media och ökad försäljning till exempel. Nätet är tacksamt så till vida att allt går att mäta – utnyttja det! Följ upp alla insatser som görs och håll koll, pekar siffrorna åt rätt håll?
Det kan vara värt att titta på följande parametrar:
1. Produktion
Vad har du producerat? Hur många artiklar, blogginlägg, nyhetsbrev, uppdateringar, rapporter, poddavsnitt, filmklipp, seminarier eller annat har du gjort och hur mycket tid tog det?
2. Engagemang
Hur mycket delningar, likes och kommentarer får du? Skapar du konversationer? Tänk konvertering – leder insatserna till att din målgrupp gör det du vill att de ska göra?
3. Omnämnanden i media
Du vet att du har lyckats med att profilera dig när en reporter ringer för att få din kommentar när det gäller din fråga. Omnämnanden i branschmedia och förfrågningar om att tala på event eller medverka i poddar är också säkra tecken på att börjar hända något.
Kristina Bexelius är VD på Juno PR, varumärkes- och kommunikationsstrateg med fokus på PR, kommunikation och personal brandingen. Kristina är erfaren utbildare inom kommunikation och personal branding. Hon är journalistutbildad statsvetare och är också diplomerad affärscoach (ICF).
Kristina är, tillsammans med Pia Lanneberg, aktuell med boken Human up! En bok om hur du bygger mänskliga varumärken och arbetsplatser
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- Karriär
Följ skribent:
- Följ skribent
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- Karriär
Nyfiken på att läsa mer om hur man bygger mänskliga varumärken och arbetsplatser? Kristina Bexelius och Pia Lanneberg har skrivit boken Human up!