Skulle du köpa dig själv?
Anna Bellman ger dig fem tips på hur du kan sälja in dig själv bättre.
Kommunicera | Sälja | ARTIKEL | AUG 2015
Anna Bellman, Kommunicera
Oavsett om du har titeln säljare på ditt visitkort eller inte -så är du säljare. Varje dag försöker du få någon att köpa dina idéer, förbättringsförslag, tjänster, produkter eller middagstips. Om du lyckas sälja in det du vill till den du vill handlar mycket om din trovärdighet och om du lyckas sälja in dig själv.
Vi föds alla till säljare. I en stor undersökning gjord i USA tillfrågade man personer som inte har titeln säljare hur mycket av deras tid som går åt till att övertyga andra att göra någonting för dem. Det visade sig att 40% av all tid den genomsnittlige anställde lägger ned på sitt arbete går åt till att få någon annan - till exempel en kollega, chef, samarbetspartner eller kund - att ge upp resurser i utbyte mot någonting.
Resurserna kan vara tid, pengar, prestige, uppskattning eller vad som helst egentligen, men kontentan är densamma. 40% av vår tid går åt till att få andra att göra som vi vill. (Läs mer om det i forskaren och författaren Daniel Pinks bok ”To Sell Is Human”).
Du kanske har hört massor av säljtips som är fantastiska, men om inte den du vill sälja till gillar dig kommer du ändå inte att få sälja.
För vi människor köper egentligen inte produkter och tjänster och idéer… vi köper människor. Och vi köper av människor som vi tycker om.
I en bok har författaren frågat inköpare om olika anledningar till varför kunder köper: ”Jag gillar försäljaren” var det vanligaste svaret. Det är ju bara att gå till sig själv för att få den tesen bekräftad. Om jag ska köpa en ny mobiltelefon och vet ungefär vilken jag vill ha, men säljaren i butiken (om jag nu köper min mobiltelefon i en butik) inte är trevlig, så köper jag inte någon telefon av hen. Och det tar inte lång stund innan jag har bestämt mig för om den säljare jag möter ska få sälja till mig eller inte.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Så handen på hjärtat - skulle du köpa av dig själv?
Det första intrycket spelar en stor roll i hur väl vi lyckas skapa det värdefulla förtroendet.
När min svärfar i början av 70-talet gick på charmkurs fick han tydligen lära sig att det viktiga är vad du säger de första 15 minuterna. 15 minuter! Forskningen har kommit längre idag. Den visar att du på bara någon sekund har bestämt dig för om du gillar den nya bekantskap du har framför dig eller inte, och att om den personen inte säger något av intresse så slutar du lyssna efter 30 sekunder.
Samma sak när någon möter dig. Den personen bestämmer sig snabbt om den gillar dig eller inte. Något du har all makt i världen att påverka. Hur du bemöter andra är inte ett personlighetsdrag, det är ett beteende som du själv kan påverka.
Vad är då viktigt för att skapa ett gott förtroende under de första sekunderna?
Här är fem basala tips, som kan göra en enorm skillnad:
- Ögonkontakten. När du hälsar på någon - se den personen i ögonen. Förvånansvärt många gör inte det, och det skapar automatiskt en distans. Om du sedan låter ögonen stanna kvar i den andres ögon ett par sekunder så visar du att den personen är intressant. Men håll inte kvar längre än 4-5 sekunder. Blir det längre ögonkontakt än så, visar du att du är riktigt intresserad och det kan lätt bli missuppfattningar om du inte är ute efter en dejt.
- Handslaget. Varken ”kalla fisken” eller ett alltför hårt handslag är att rekommendera. Ett vänligt, fast handslag fungerar i alla lägen.
- Ställ frågor. Det bästa sättet att få en annan person att gilla dig är att visa att du gillar den personen. Ställ därför frågor istället för att bara berätta själv. Frågor visar att du är intresserad av den andre personen och vad den tycker och behöver. Om du dessutom ställer öppna frågor, som det inte går att svara ja eller nej på, kan du dessutom få en del intressant information som du kan ha nytta av. Men det handlar inte bara om att ställa frågorna, du måste också lyssna på svaren.
- Ditt utseende. ”Hel och ren” var min mormors visdomsord när jag växte upp, och det håller än idag. Tänk på vad du har på dig, så att både du och den du vill sälja till är bekväm. Se till att det sitter snyggt och passar dig. Och självklart att det är helt och rent.
- Din energi. Om du är stressad eller lugn, närvarande eller tänker på annat. Det spelar roll. Är du närvarande när du möter en annan person så märks det. Om du samtidigt kollar din mobil förlorar du direkt. Var på alerten och visa med hela dig att det du ska sälja in är värt att köpa - då ökar du dina chanser avsevärt.
Anna Bellman är en uppskattad moderator, föreläsare och talartränare, med bred och djup erfarenhet av marknads- och kommunikationsfrågor. Hon började som journalist inom radio och tv och var under flera år marknads- och kommunikationschef på ett av världens största it- och managementkonsultföretag. Därefter grundade Anna en kommunikationsbyrå som bland annat hjälpte kunderna med strategiska kommunikationsfrågor.
Anna har utvecklat konceptet ”Briljera när du ska presentera” – som föreläsning, utbildning och personlig talarträning. På ett inspirerande och underhållande sätt får du användbara och konkreta tips inom presentationsteknik och övertygande personlig kommunikation.
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Kommunicera
- Sälja