Skriv bättre – och få fram ditt budskap

Skrivande är lika viktigt som all annan kommunikation i arbetslivet – men många tvivlar på sin förmåga att utvecklas som skribenter.

Kommunicera | Motivera | ARTIKEL | MAJ 2019

Bra skrivande är viktigt av samma skäl som all kommunikation är viktig för din organisations framgångar.

Bra skrivande är viktigt av samma skäl som all kommunikation är viktig för din organisations framgångar.

Effektiv kommunikation är en av de viktigaste faktorerna i en framgångsrik organisation, vilket knappast är någon nyhet. Det finns dock en kommunikativ egenskap som ofta förbises: Skrivande. Att kunna uttrycka sig väl i skrift är i många fall minst lika viktigt som att vara bra på muntlig kommunikation. Förmågan att skriva tydligt och korrekt har en avgörande betydelse i relationen till såväl kunder som medarbetare, eftersom välskrivna texter gör läsaren mer mottaglig för budskapet. Det finns därför goda skäl att se över och försöka utveckla skrivkompetensen, både hos sig själv och i hela teamet.

Skrivande är en kompetens som inte alltid värdesätts särskilt högt i organisationer. Det pratas förvisso ganska mycket om vikten av effektiv kommunikation, men då handlar det ofta om den muntliga kommunikationen med kunder och mellan medarbetare. Skrivandet glöms bort – eller förträngs, eftersom det är en aktivitet som får många att känna sig osäkra. Vissa kanske till och med är övertygade om att skrivande är en medfödd talang som man antingen har eller inte har, och att det inte går att påverka.

I själva verket är det en egenskap som alla kan utveckla, och det finns goda skäl att ha som mål att alla i teamet ska vara bra skribenter – eller åtminstone bra nog. Skrivandet är en viktig del av kommunikationen, och dåligt skrivna texter ger ett oseriöst och oprofessionellt intryck som riskerar att överskugga själva budskapet.

Skrivandet en viktig del av kommunikationen

Varför är det då så viktigt att kunna uttrycka sig väl i skrift? Tänk på hur du själv reagerade sist du fick ett mejl som var fullt av stavfel och särskrivningar – eller som bara var rörigt, ogenomtänkt och otydligt. Vilket intryck fick du då av avsändaren? Inte så positivt, eller hur? Snarare kände du nog, på ett medvetet eller omedvetet plan, att avsändaren är slarvig och oseriös. Och då spelar det ingen roll om vederbörande hade en intressant idé eller ett positivt budskap – den bristfälliga kommunikationen blir det intryck som fastnar. 

Att skriva bra texter handlar inte om att använda svåra eller ovanliga ord, eller briljera med ett poetiskt blomsterspråk. Bra texter är raka, tydliga och genomtänkta. En välskriven text skickar signalen att du brinner för ditt arbete och för ditt budskap, och att du är noggrann med detaljer. Skrivande är nära förenat med tänkande, och klarhet i text är ett tydligt tecken på att du är klar i tanken.

Ytterst är skrivande viktigt av samma skäl som all kommunikation är viktig för din organisations framgångar. Det påverkar försäljningen och kundnöjdheten, eftersom mycket av kommunikationen med potentiella kunder sker i skriftlig form. Det påverkar produktiviteten och engagemanget bland de egna medarbetarna, såtillvida att välskrivna texter innebär större tydlighet, bättre samarbete och mer användbar feedback, samtidigt som missförstånden blir färre. En dåligt eller slarvigt skriven text kan å andra sidan göra att medarbetarna blir mindre mottagliga för själva budskapet.

"Om du tar ditt eget budskap på allvar, så se också till att ta ditt skrivande på allvar."

– Einar Wiman
Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Alla kan bli bättre skribenter

Den goda nyheten är att alla människor kan lära sig att skriva texter som är bra nog för att hålla måttet i arbetslivet. Ett sätt att träna sig på att skriva kan vara att föra dagbok, och på så vis ha som vana att skriva regelbundet. En timme om dagen, fem dagar i veckan kan räcka väldigt långt. Egentligen kan man nöja sig med 20 minuter om dagen, det viktigaste är att man skriver regelbundet och att man hela tiden försöker utvecklas och bli bättre.

Tips för att skriva bättre

Det finns ett par saker som kan vara bra att tänka på om du redan nu vill bli en bättre skribent. Till att börja med så bör du ta god tid på dig när du skriver. Tänk igenom vad du verkligen vill ha sagt, och fundera på hur budskapet kommer att tas emot. Ta ordentligt med tid på dig även om det ”bara” är ett mejl som ska skrivas, eftersom mejl ofta är en väldigt central del av kommunikationen i arbetslivet. Du behöver också tid till att tänka igenom vilka hälsningsfraser du ska använda, samt till att korrekturläsa texten innan du skickar iväg den, vilket du alltid bör göra.

Det är också viktigt att försöka komma till saken så snabbt som möjligt. Fokusera på kärnan i det du vill kommunicera, och framför det så rakt och tydligt som möjligt, utan några krusiduller. Försök att uttrycka dig kort och koncist, utan att använda svåra eller överflödiga ord.

Samtidigt bör du inte vara rädd för att berätta en historia, om det är en historia som kan förtydliga eller förstärka ditt budskap. Tydliga exempel och anekdoter är i många fall det bästa sättet att få mottagaren att verkligen ta till sig ett budskap, skriver Medium.com. 

Sist men inte minst bör du, som så ofta när du vill bli bättre på någonting, se till att hämta inspiration utifrån. Det kan du göra genom att hitta förebilder och aktivt studera deras texter; att läsa mer är ett alldeles utmärkt sätt att förbättra sitt skrivande. Men du kan också ta hjälp av en skrivcoach, eller gå en kurs eller en workshop i skrivande. Chansen är stor att du kommer att bli förvånad över vilken enorm utvecklingspotential du har.

Skrivande är och förblir ett av våra viktigaste medel för att fånga upp och sprida våra tankar, idéer och budskap. Om du tar ditt eget budskap på allvar, så se också till att ta ditt skrivande på allvar.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Motivera

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Motivera

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill