Skapa bättre intryck på LinkedIn

Berätta vem du är och varför du vill ha kontakt.

Kommunicera | ARTIKEL | APRIL 2018

Om du vill utveckla din karriär eller skapa nya affärsmöjligheter, se då till att skapa bästa förutsättningen för det.

Om du vill utveckla din karriär eller skapa nya affärsmöjligheter, se då till att skapa bästa förutsättningen för det.

Hur gör du när du vill knyta kontakt med någon på LinkedIn? Ett alltför vanligt fenomen är att man skickar en kontaktförfrågan utan att presentera sig eller förklara vad man vill ha ut av relationen. Så skulle man aldrig göra i andra sammanhang när man försöker etablera nya affärsrelationer och samarbeten. Tar du för givet att alla vet vem du är och att du inte behöver presentera dig - eller ser du till att skapa ett gott intryck redan vid första kontakten?

LinkedIn sägs vara den bästa sociala plattformen för att utveckla sin karriär eller skapa nya affärsmöjligheter. Och så är det nog. En tredjedel av alla svenskar använder LinkedIn idag enligt den årliga undersökningen ”Svenskarna och Internet”. Men jag funderar på hur många som verkligen använder möjligheten LinkedIn skapar på bästa sätt. Jag läste att 80 procent av LinkedIn-användare vill etablera kontakt med andra företag för att skapa fler affärsmöjligheter. Hur väl lyckas de?  

”Hej Anna, jag skulle vilja gå med i ditt nätverk på LinkedIn.” Frågan är vanlig. Och så opersonlig. 

I vilka andra affärsrelationer lyckas du genom att inte presentera dig och förklara vad du vill ha ut av relationen? På LinkedIn verkar det vara mer regel än undantag. En kultur av att ta kontakt utan att berätta varför. 

Jag får många kontaktförfrågningar i veckan. Mindre än 5 procent innehåller en personlig förklaring till varför personen i fråga vill skapa kontakt. De allra flesta använder den förprogrammerade frasen ”Vill du lägga till mig i ditt nätverk på LinkedIn, Anna?” som mejlets ämnesrad heter och som sedan följs av ”Hej Anna, jag skulle vilja gå med i ditt nätverk på LinkedIn” som meddelande i själva mejlet. 

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Utebliven presentation på LinkedIn skapar irritation

Jag accepterar aldrig någon som kontakt om de inte skriver varför de vill connecta, såvida jag inte vet vem personen är, vilket jag oftast inte gör. Då skickar jag ett meddelande och frågar om vi har träffats i något sammanhang, och ber om ursäkt om mitt dåliga minne i så fall sviker mig. Vilket det ibland gör, har det visat sig. 

Det händer att jag får svar från den som connectar att hen tydligen inte skapade något vidare intryck eftersom jag inte kommer ihåg personen i fråga. Nu har jag på kort tid, det vill säga inom bara ett par timmar, gjort bort mig genom att inte komma ihåg personer jag borde ha kommit ihåg när de kontaktar mig på LinkedIn. Och jag har bestämt mig, jag tänker inte skämmas för det. Men jag blir lite irriterad när jag egentligen borde bli glad över kontaktförfrågan. 

De flesta är dock snällare och ger mig inte samma dåliga samvete. Förhoppningsvis förstår de att jag vissa veckor träffar flera hundra personer och har svårt att komma ihåg alla, och att det inte är illa ment om en liten bild och ett namn inte på direkten får mitt minne att samarbeta.

Gör gott intryck från början

Kanske är du en sådan som bara tar för givet att alla kommer ihåg vem du är? Eller också tror du att alla vill connecta med dig utan att de vet vem du är. Visst, vissa appar gör att det ibland skickas iväg förfrågningar utan att man har möjlighet att skriva en personlig hälsning. Men är du förberedd så händer inte det. Då agerar du lika professionellt som i andra sammanhang. 

För om du vill utveckla din karriär eller skapa nya affärsmöjligheter, se då till att skapa bästa förutsättningen för det när du frågar eller accepterar nya kontakter. Det räcker långt att presentera sig. I alla andra sammanhang tror jag att du skulle presentera dig innan du tog kontakt. Gör samma sak med digitala affärsrelationer.

Anna Bellman

Vår expert på kommunikation

  • Följ skribent

Anna Bellman är en uppskattad moderator, föreläsare och talartränare, med bred och djup erfarenhet av marknads- och kommunikationsfrågor. Hon började som journalist inom radio och tv och var under flera år marknads- och kommunikationschef på ett av världens största it- och managementkonsultföretag. Därefter grundade Anna en kommunikationsbyrå som bland annat hjälpte kunderna med strategiska kommunikationsfrågor.

Anna har utvecklat konceptet ”Briljera när du ska presentera” – som föreläsning, utbildning och personlig talarträning. På ett inspirerande och underhållande sätt får du användbara och konkreta tips inom presentationsteknik och övertygande personlig kommunikation.

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Tips!

Om du vill bli bättre på LinkedIn överlag kan jag varmt rekommendera boken ”Stick ut!” av Charlotte Hågård

En guldgruva om du vill bygga en vinnande LinkedIn-profil som ger dig ett riktigt bra nätverk.

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill