Såga inga idéer! De kan vara en gren att sitta på.

Om vi ständigt förväntas vara perfekta hämmas kreativiteten.

Innovation | ARTIKEL | FEB 2023

En klok uggla sågar aldrig sutten gren.

En klok uggla sågar aldrig sutten gren.

Alla vi som har gått i skolan har blivit uppfostrade i kritiskt tänkande. Vi har blivit mästare på att hitta felen (inte minst hos oss själva). En konsekvens av den kulturen, och kanske av svensklärarna, är att vi väldigt snabbt förvandlar verbet misslyckas till adjektivet misslyckad. Vilket är ett misslyckande för alla företag som vill skapa en innovativ kultur.

Företagaren, vd:n, författaren och managementprofessorn Margaret Heffernan skriver i sin fina lilla bok ”Beyound Measure” att: ”Alla misstag innehåller kunskap och förmågan att se den kunskapen som ny information, inte som fel, vänder debatten till utforskande och argumentation till tänkande. Att kunna säga ’jag hade fel gällande det här’ tar bort pressen på att vara perfekt.”

Perfekt för ett företag är med andra ord att vara icke-perfekt, för det är misstagen som för utvecklingen framåt. Och slutsatsen blir att om du vill ha en organisation som går framåt måste du odla ett klimat där människor vågar erkänna de misstag som görs. Då kan du till och med göra dem till lönsamma affärer.

Om nöden är uppfinningarnas moder skulle jag vilja hävda att fadäsen är uppfinningarnas fader. För det finns rader av exempel på hur misstag har lett till smått revolutionerande lösningar. Post-it-lappen (om den nu är att räkna som revolutionerande) kom ur 3M:s försök att framställa ett verkligt starkt och hållfast lim. Spencer Silver hette mannen som jobbade i forskningslaboratoriet och som misslyckades kapitalt med uppgiften, men som hade ett öppet sinne.

Från värdelöst till revolutionerande!

”Hmm … intressant”, tänkte Silver när han plötsligt satt där med ett lim som var starkt nog att få ett papper att fästa på ett annat papper men inte starkare än att det kunde dras bort igen. Vem som helst kunde ha deppat ihop totalt, men inte den kreativt tänkande Silver. Han fick en idé och försökte övertyga sina kollegor på 3M om produktens framtidsmöjligheter som ”självhäftande anslagstavla”, dock utan att lyckas. Det var först när hans kollega Arthur Fry fick ögonen på Silvers innovation som lyckan vände. Fry sjöng i kyrkokören och var oändligt less på att hans bokmärken ständigt föll ur psalmboken och här hittade han precis vad han behövde. Fry satte epitetet ”återvinningsbara bokmärken” på innovationen och presenterade den för sina chefer. Inte heller han fick något omedelbart gehör från ledningen, men hans närmaste kollegor älskade de lätthäftande papperslapparna och till sist insåg även företagsledningen att det här kunde vara något. Det tog ytterligare fem år av utveckling innan post-it-lappen kunde lanseras och idag är den sannolikt en av de mest spridda kontorsvarorna i världen.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Så fel tänkt kan bli så rätt!

Bachos svarta handsåg (som alla hobbysnickare känner väl till) är ett annat exempel på hur ett misslyckande kan vändas till en succé. Det började som ett experiment på Sandviks handverktygsverkstad i Bollnäs. Man hade bestämt sig för att sätta moderiktiga färger på sina fogsvansar för att attrahera nya, yngre målgrupper. (En sällsynt korkad idé, för varför skulle ungdomar intressera sig för hobbysnickeri bara för att sågen blev rosa – vilket den faktiskt var i ett av sina konceptutföranden.) Men när man satte sågen i en mekanisk testmaskin för att kontrollera att färgen på sågbladet höll för belastningen uppdagades en oanad effekt. Det visade sig att den färgade ytan gav mycket lägre friktion än ett sågblad i rent stål. Det krävdes plötsligt 30 procent mindre kraft att dra sågen fram och tillbaka, och sågen tog sig 30 procent snabbare genom alla material. Tadam! En helt ny produkt, helt annorlunda än den tänkta, var född. En produkt som har räddat åtskilliga hobbysnickare, inklusive artikelförfattaren, från sågarmbåge.

När vi ändå är inne på misslyckanden får vi inte missa Alexander Fleming som upptäckte penicillinet tack vare en miss. Året var 1928 och när han drog på semester hade han glömt en odlingsplatta med stafylokocker på laboratoriebänken. När han kom tillbaka till labbet såg han att hela bakteriekulturen hade förstörts av en svamp som hindrade bakterierna från att växa. Vilken tur att han tog semester, vilken tur att han var lite glömsk – och vilken himla tur att han insåg att han upptäckt något som kunde komma mänskligheten till gagn!

De här är exempel som visar hur viktigt det är att få misslyckas. Och de pekar återigen på hur viktigt arbetsklimatet är i en organisation. Om vi ständigt förväntas vara perfekta hämmas kreativiteten, men om vi känner oss trygga med att det är ok att göra misstag ökar vår längtan efter att utveckla och utvecklas. Då frigörs kreativitet och innovationskraft, och då utvecklas medarbetare till merarbetare.

PS. Reagerade du på ordet ”svensklärare” i ingressen och undrade om det inte borde rättas till ”svenskalärare”? Du kan lugna den kritiskt tänkande delen av din hjärna med att båda varianterna är språkligt korrekta, enligt Svenska Akademiens Ordlista.

Tommy Lundberg

Tommy Lundberg

Vår expert inom ledarskap och motivation

  • Följ skribent

Tommy Lundberg är författare, föreläsare och företagsrådgivare med fokus på ledarskap och medarbetarengagemang. Han har en tjugofemårig karriär bakom sig som copywriter, kreativ ledare, företagare och vd i reklambranschen och har arbetat med extern och intern kommunikation för uppdragsgivare som Apple, Audi, Bang & Olufsen, Danske Bank, Falu Rödfärg, H&M, Ikea, SAS och många fler. Sedan 2008 driver han det egna bolaget Great Words och är också delägare i event- och kommunikationsföretaget Brinc Relations.

Tommy är författare till 9 böcker om ledarskap och medarbetarskap, bland dem Motivationskoden (2016), Empatieffekten (2019), Skulle du vilja jobba med dig som chef? (2020), Emplayment (2023) tillsammans med Jesper Ek, och Ledarskap för hjärnåldern (2024). Den röda tråden i både hans böcker och föreläsningar är mänskligt beteende. Eller som undertiteln till en av hans böcker säger: "Om människor ska intressera sig för jobbet måste chefen intressera sig för människor".

www.tommylundberg.se

Foto: Alexander Lindström

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Innovation

Tommy Lundberg

Tommy Lundberg

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Innovation

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill