Så blir du kung på Twitter

Twittra på helgerna, använd hashtags - och kom ihåg att Twitter inte är till för envägskommunikation.

Kommunicera | ARTIKEL | JULI 2012

Twitter

Twitter

Det sociala nätverket Twitter har blivit en allt viktigare kommunikationskanal för företag, organisationer och myndigheter på senare tid - inte minst på grund av mediets höga popularitet bland journalister och opinionsbildare. För att lyckas nå ut gäller det att veta när och hur man ska twittra. Motivation.se ringde upp experten Hampus Brynolf och lät honom vägleda oss bland Twitterstormar och hashtags.

Hampus Brynolf är senior rådgivare och chef för digital strategi på kommunikationsföretaget Intellecta Corporate. Han har tidigare arbetat som kommunikationsstrateg på Forum för levande historia och som ansvarig för sociala medier hos socialdemokraterna under valrörelsen 2010.

Han anser att Twitter har blivit en viktig kommunikationskanal för företagen idag.

- För att nå ut till allmänheten är det inte den bästa kanalen, då är Facebook bättre. På Twitter finns det en överrepresentation av vissa segment. Om man vill vända sig till exempelvis opinionsbildare och journalister så är Twitter jättebra, säger Hampus Brynolf, och fortsätter:

- Det finns egentligen inga argument för att INTE ha Twitternärvaro samtidigt som man finns med i andra kanaler. Tvärtom, det har blivit ett måste, förklarar han.

Twittra under helgen

Företaget Buddy Media släppte nyligen en rapport om när och hur företag och organisationer bör använda Twitter för att nå ut. Den visar bland annat att vissa dagar och tider är bättre än andra; twittra hellre på helger än på vardagar, och hellre under dagtid än på kvällen eller natten (då Facebook är att föredra).

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Hampus Brynolf säger att det finns två vanliga misstag som företag och organisationer ofta begår på Twitter.

- Det första är att man startar ett konto och använder det lite och sedan lägger av, kontot blir vilande. Det andra är att man inte skapar unikt innehåll utan bara skickar ut pressmeddelanden automatiskt, säger Intellectas expert.

- För varje kanal man använder gäller det att anpassa innehållet efter det formatet. Det främsta rådet jag kan ge är att man först ska försöka lära sig hur Twitter används genom att titta på andra, tillägger han.

Korta, personliga tweets

En annan sak som Buddy Media lyfter fram i sin rapport är att man bör hålla sina tweets korta. Undersökningen visar att tweets som innehåller färre än 100 tecken skapar 17 procent högre engagemang bland följarna. Att lägga in länkar i tweeten är också ett hett tips; en tweet som innehåller en fungerande länk leder till att andelen retweets ökar med 86 procent.

När det gäller innehållet i tweeten säger Hampus Brynolf att det finns många olika strategier beroende på vem man är och vem man vill nå. Men generellt blir intresset och engagemanget större om twittrandet är personligt och nära, till exempel att vd:n eller någon på golvet berättar om sin vardag. Detta skapar ett större engagemang än ett centralt konto som bara skickar ut pressmeddelanden.

- Twitter och andra sociala medier är inte till för envägskommunikation, utan för att skapa dialog. En bra strategi är att ge sig in i dialog på riktigt och genuint och ärligt ställa frågor till sina följare. Dialog är essensen av Twitter, säger Hampus Brynolf.

Det gäller också att inte bli alltför ivrig i sitt twittrande. Enligt rapporten från Buddy Media så bör man inte twittra mer än fyra gånger per dag.

Hashtags

En #hashtag är en form av nyckelord som man skriver in i tweeten för att göra det lättare att hitta olika tweets från olika användare som handlar om samma tema. Buddy Media beskriver hashtags som någonting väldigt viktigt i kommunikationen på Twitter, eftersom tweets som innehåller hashtags bemöts med dubbelt så stor engagemang som tweets utan hashtags. Man bör dock inte överanvända hashtags; det räcker med en eller max två i varje tweet, annars sjunker följarnas engagemang.

Hampus Brynolf tycker att det är viktigt för ett företag som använder Twitter att lära sig vilka hashtags, om några, som används inom deras branscher och ämnesområden. Han vill samtidigt tona ner betydelsen av hashtags.

- Det är ett bra sätt att samla tweets under ett arrangemang, till exempel under Almedalsveckan. Jag tror att hashtags kommer att användas allt mer för tidsbegränsade saker. Men att instifta egna hashtags och få andra att använda dem är väldigt svårt, förklarar han.

Retweets

Att få en retweet, alltså att en följare återpublicerar en tweet som man har skrivit, är ett bra sätt att få nya följare. Man kan också uppmana sina följare att retweeta genom att skriva Retweet eller RT i tweeten. En viktig detalj är att man får 23 gånger fler retweets om man skriver ut hela ordet, "Retweet", jämfört med om man bara använder förkortningen RT.

- Retweets är ett ganska viktigt sätt att nå ut till nya användare, men man ska inte stirra sig blind på det och bara skapa innehåll i syfte att det ska retweetas. Det viktiga är att innehållet är relevant och att du är i dialog med dina följare. Det handlar om långsiktig närvaro, säger Hampus Brynolf.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill