Phyllis Robinson

Citat | CITAT | JULI 2017

First, you must know your product. You can´t communicate excitement if you don´t know it. It would be like telling somebody about a marvellous party you didn´t go to.

Phyllis Robinson

Phyllis Robinson var den första kvinnan som jobbade heltid som copywriter i den på 1950- och 60-talen mansdominerade amerikanska reklambranschen. Hon blev känd för att skriva reklam med en ton som påminner om att ”föra ett vanligt samtal”. Robinson var så uppskattad för sin copywriting för varuhuset Ohrbach att tyska Volkswagen deklarerade när man skulle välja en amerikansk reklambyrå för sin lansering av Volkswagen Beetle (folkasnurran eller skalbaggen), att man ville ha just den reklambyrå som gjort Ohrbach-kampanjen. Reklambyrån i fråga var den sedermera legendariska DDB (Doyle Dane Bernbach), av många sedd som förlagan till teveserien Mad Men. Phyllis Robinson fick själv uppleva att bli kallad ”The Original Mad Woman” innan hon avled 2010.

Mats Ekdahl

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Citat

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill