Påverka genom mod och passion

Frida Boisens bästa tips för digital succé: ”Talk to the heart!”

Nätverka | Ledarskap | Innovation | Årets VD | Digitalisering | ARTIKEL | SEP 2018

Frida Boisen. (Foto: Carola Björk)

Frida Boisen. (Foto: Carola Björk)

Journalisten, författaren och programledaren Frida Boisen kan konsten att kommunicera och nå ut. Hon har en gedigen bakgrund inom tidningsbranschen, medverkar regelbundet som programledare i TV3 – och är också en av våra mest framstående experter inom digital kommunikation. Nu är hon aktuell med en ny bok om digital passion och konsten att göra sig hörd i sociala medier. För att lyckas gäller det att verkligen våga satsa, säger Boisen, som också är klar för uppdraget som moderator under eventet Årets VD 2018.

Frida Boisen lever och andas media och kommunikation. Hon är programledare för populära tv-program som Lyxfällan och Trolljägarna i TV3 och skriver regelbundet krönikor i Expressen. Men hon är också digital chef för Bonnier Magazines & Brands, och en av Sveriges mest framstående mediechefer och digitala profiler.

2016 släppte hon boken Digital Succé – Så lyckas du med sociala medier, som sålde väldigt bra och även fick ligga till grund för hennes populära föreläsningar. Nu i september 2018 kommer uppföljaren, som heter Digital Passion – Så vinner du med sociala medier.

– Den nya boken bjuder på de senaste insikterna och verktygen som hjälper dig som ledare och ditt företag att nå ut till miljoner, bygga varumärke och inte minst konvertera till ökad försäljning. Det blir också en del framtidsspaningar om hur du kan jobba med affärsutveckling digitalt med AI, hur du blir en mästare på Dark social, och också en del om hur du lyckas hitta hälsan i en allt mer digitaliserad värld. Allt som en ledare behöver ha koll på för att vara totalt uppdaterad! 

Våga satsa – nå ut med ditt budskap

Frida Boisen har flera gånger prisats för sitt arbete som digital ledare och influencer, och ger gärna råd om hur företag kan lyckas med den digitala kommunikationen. Stel och traditionell företagskommunikation fungerar inte – vill man bli sedd och hörd så måste man engagera och beröra människor:

– Talk to the heart! Det är en tuff kamp därute för att få uppmärksamhet och slå igenom. Du måste vara bäst. Grunda dig i företagets värderingar. Och bit tag direkt! Engagera dina följare – ge dem makten.


Man måste våga satsa och ta för sig i flödet om man vill ha möjlighet att nå ut med sitt budskap, menar hon.

– Vissa företag tycker jag gör ett strålande jobb, som exempelvis Stadium, som verkligen nått ut med fantastiska resultat för #jointhemovement där de genomfört interaktiva satsningar tillsammans med sina följare, exempelvis för jämställdhet och mot stillasittande bland barn. Hur alla kan bli ännu bättre? Våga! Satsa på video, stories och grym storytelling. Sätt upp vettiga mål, utvärdera och följ upp. Och – hitta gärna samarbeten med influencers som matchar perfekt med din mission, säger Frida Boisen.

Digitaliseringen har också förändrat förutsättningarna i arbetslivet, vilket hon har kunnat se på nära håll under sina många uppdrag som chefredaktör för olika tidningar, och inte minst som digital chef. Frågan är: Vilka nya krav ställer dessa förändringar på ledarskapet?

Frida Boisen betonar vikten av att vara snabb med att se möjligheterna och att hela tiden våga nytt.

– Jag anställde min första robotmedarbetare för närmare ett år sedan. När anställer du din första robot? För gissningsvis finns det sådant som människor på din arbetsplats gör idag, där en robot kan ta över arbetssysslorna och få ett långt bättre resultat. För att få en bättre business, bättre och snabbare beslut, och inte minst: för att få en bättre psykosocial arbetsmiljö för medarbetarna, säger hon.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Mod och passion räcker långt

Erfarenheterna inom såväl kommunikation som ledarskap kommer förstås väl till pass när hon nu har tagit sig an uppdraget som moderator för Årets VD 2018. Ett uppdrag som hon ser fram emot, inte minst för att hon vet vilken viktig roll vd:n har i ett företag.

– Vd:n har en unik position och är enormt viktig för att alla på företaget ska få rätt förutsättningar för att göra ett fantastiskt jobb. Det är ofta ett tufft uppdrag och kan vara ensamt, när man ytterst är den som står med ansvaret inför styrelsen, säger Frida Boisen, och fortsätter: 

– Jag vill verkligen göra allt för att den här dagen HYLLA Sveriges absolut bästa verkställande direktörer genom att bjuda på den bästa inspirationen, och massor av ny kunskap för att ge dem energi och glädjepåfyllning för att leverera i absolut toppklass. 

Kommunikation och ledarskap hör ihop, och Frida Boisen har passion för båda. Det hon tycker är roligast med rollen som ledare är att hela tiden få vara med och utveckla både medarbetare och idéer. 

– Jag älskar att se nya möjligheter och skapa nya affärssuccéer. Och älskar att leda, att inspirera, lyfta och utveckla medarbetarna! Ett fungerade och välfungerande team där alla vet vart vi ska och alla känner sig sedda, motiverade och supertaggade är en stor del av hemligheten bakom ett framgångsrikt företag.

Vilka egenskaper tycker hon då att Årets VD 2018 bör ha? Svaret kommer knappast som någon överraskning – det är samma egenskaper som Frida Boisen konstant framhåller som avgörande:

– Mod och passion! Det kommer man extremt långt med.

Einar Wiman

Frilansjournalist

  • Följ skribent

Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.

Kontakt: einar@motivation.se

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Nätverka
  • Ledarskap
  • Innovation
  • Årets VD
  • Digitalisering

Einar Wiman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Nätverka
  • Ledarskap
  • Innovation
  • Årets VD
  • Digitalisering

Årets VD 2018

Utmärkelsen Årets VD arrangeras av Motivation.se för att uppmärksamma och premiera förebilder bland Sveriges Vd:ar. 

Genom det goda exemplets makt vill vi vara med och påverka till ett värderingsstyrt ledarskap och en positiv utveckling av svenskt näringsliv. 

Utmärkelsen Årets VD 2018 kommer att delas ut den 15 november på Hotel At Six i Stockholm. Priset delas ut i fyra kategorier - små, mellanstora och stora företag samt Årets Unga VD. Nomineringar tas emot från den 1 maj till den 31 augusti.

Se programmet för eventet här.

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill