Omsorg – om sig själv och andra

”Jag uppskattar din omtänksamhet och vänliga omsorg. Jag värdesätter allt du gör och alla sätt du bryr dig på.” (Roy Lessin)

Ledarskap | ARTIKEL | SEP 2024

Det är viktigt att bry sig om andra. Det är också viktigt att bry sig om en själv.

Det är viktigt att bry sig om andra. Det är också viktigt att bry sig om en själv.

Det är något vackert med omsorg. Att genuint bry sig om hur andra mår och har det. Som en värdefull gåva – både till sig själv och andra. Vi mår helt enkelt bra av att visa andra omsorg. Vi mår också gott när vi känner att andra bryr sig om oss. Det stärker våra relationer såväl som oss personligen.

Vår vilja att bry oss om andra. Att känna, tänka och agera med omtanke. Att värna andras välmående och välgång. Att lyssna in och vara lyhörd inför andras behov. Att göra något för en annan människa. Det är omsorg. Omsorgsfulla beteenden präglade av medmänsklighet.

Omsorg stärker både relation och individ

Omsorg är en central komponent av goda relationer. Den bidrar till att öka tryggheten, tilliten och den känslomässiga intimiteten i såväl kärleks- som vänskapsrelationer. Som en konsekvens ökar den relationella tillfredsställelsen, såväl som det personliga välbefinnandet.

Vi känner oss mer nöjda i relationen och blir mer positivt inställda till den andre. Vi mår bättre som individer och bidrar mer positivt i relationen. Det ena stärker det andra i en positiv spiral.

Omsorg har även en viktig funktion på arbetsplatsen. Omsorgsfulla ledare har en tendens att skapa mer stödjande och inkluderande arbetsmiljöer, vilket i sin tur stärker gruppdynamiken, gemenskapen och känslan av ett gemensamt syfte. Detsamma torde gälla medarbetarskapet. Kollegial omsorg stärker samhörigheten, tilliten och den psykologiska tryggheten. Det blir roligare att vara på jobbet och då gör vi ofta ett bättre jobb.

Det är också värt att notera att omsorg har positiv påverkan på både den som visar omsorg och den som tar emot omsorgen. Med andra ord, vi mår bra av att både ”ge” omsorg och ”få” ta emot någon annans omsorg. Exempelvis, att visa omsorg genom att hjälpa någon annan kan öka den egna känslan av värde och meningsfullhet. På liknande sätt kan den enes omsorg bidra till att mottagaren känner sig uppskattad och betydelsefull. Det finns således ett egenvärde i att bry sig om andra och låta andra bry sig om en själv.

Dessutom verkar omsorg vara smittsamt. Den enes omsorg tenderar att väcka en omsorgsfull respons från den andre. Det vi får ger vi gärna tillbaka. Vi speglar varandra, medvetet och omedvetet.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Omsorg om oss själva

Det finns således goda skäl att visa omsorg för andra. Men omsorg är inte nödvändigtvis enkom förknippat med fördelar. Det finns även en potentiell baksida: Om omsorgen alltför ensidigt fokuserar på att tillfredsställa den ena partnerns behov, på bekostnad av den andres, så kan det ligga relationen och det egna välbefinnandet till last.

Ett exempel på detta är om den enes omsorg nyttjas eller överutnyttjas av den andre som inte visar omsorg tillbaka. Det riskerar att få till följd att den omsorgsfulle individen känner sig mindre tillfreds såväl som mindre motiverad att fortsätta visa omsorg när den inte besvaras. Ömsesidigheten är därav central för att på sikt bibehålla de positiva effekterna i form av tillfredsställelse i relationen och personligt välbefinnande.

Ett annat exempel är när vi blir så upptagen av att tillfredsställa andras behov att vi försummar våra egna. Att negligera ens egna behov kan bland annat leda till nedstämdhet, utbrändhet och stress, vilket självklart påverkar det personliga välmående negativt. Det kan även vara så att den enes omsorg blir för mycket för den andre. Exempelvis när den ena parten vill hjälpa den andre som inte vill ha någon hjälp. Mottagaren kan helt enkelt känna sig kvävd av att få mer omsorg än vad som önskas. Därav är det viktigt att känna in och förstå såväl egna som den andres behov.

Vikten av balans

Omsorg är viktigt i både nära och professionella relationer. Och som nämnts, ömsesidigheten är central. Det är det omsorgsfulla samspelet individer emellan som ger de positiva effekterna. Ju högre grad av omsorg desto högre relationstillfredsställelse och personligt välbefinnande.

Vi behöver även balansera omsorgen om andra med omsorgen om oss själva. Att inte nonchalera våra egna behov för att behaga andra. Vi behöver snarare ta ansvar för vårt eget välbefinnande genom att visa oss själva omsorg.

Det är viktigt att bry sig om andra. Det är också viktigt att bry sig om en själv.

Och ingen vet ju bättre än du vad just du behöver.

Ewa Braf

Ewa Braf

Vår expert på ledarskap & kommunikation

  • Följ skribent

Ewa Braf, chefsutvecklare på Åklagarmyndigheten och Adjungerad universitetslektor vid Linköpings universitet, har lång erfarenhet av utvecklingsarbete både på organisations-, grupp och individnivå. Ledarskap, kommunikation, relationer och värdeskapande är centrala fenomen i Ewas professionella såväl som privata liv. 

Ewa arbetar med ledarutveckling, processledning och förändringsarbeten genom att skapa lärande, engagemang, drivkraft och nya perspektiv. Ewa är Fil Dr och har forskat kring kompetensförsörjning, kommunikation och organisatoriskt lärande och har skrivit boken I motgång kliver ledaren fram (Liber, 2010). Hon är EMCC certifierad coach och auktoriserad samtalsterapeut.

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Ewa Braf

Ewa Braf

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Dela:

Lästips

Le, B. M., Impett, E. A., Lemay, E. P., Muise, A., & Tskhay, K. O. (2018). Communal motivation and well-being in interpersonal relationships: An integrative review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 144(1), 1–25.

van Dierendonck, D., & Patterson, K. (2015). Compassionate love as a cornerstone of servant leadership: An integration of previous theorizing and research. Journal of Business Ethics, 128(1), 119-131.

En liten bok om relationer

En liten bok om relationer

Relationer – ett fenomen som präglar våra liv på så många olika plan. Trots det verkar vi ibland ta våra relationer lite för givna. Vad är egentligen en relation? Vad har relationer för betydelse? Hur påverkar och påverkas vi av våra relationer? Vad gör en god relation god? Och vad gör en relation mindre bra, eller rent ut sagt dålig? Detta är frågor som denna lilla bok tar i betraktelse. Boken vänder sig till dig som vill förstå mer om relationers betydelse för oss människor. Förhoppningsvis kan det inspirera dig i dina egna relationer.

Läs mer om boken här

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill