Ny kampanj ska digitalisera näringslivet

Initiativet Ditt Företag Online ska få svenska företagare att använda nätet mer.

Kommunicera | Digitalisering | ARTIKEL | NOV 2011

Digitalisera

Digitalisera

Svenska små- och medelstora företag ska bli bättre på att använda internet för att nå ut till sina kunder och utveckla sina affärer. Det är målet med den nystartade kampanjen Ditt Företag Online, som har initierats av bland andra Google och Företagarna.

Ditt Företag Online är ett landsomfattande program som ska ge små- och medelstora svenska företag gratis hjälp att i högre utsträckning använda internet för att utveckla sina affärer. Företagen kommer bland annat att erbjudas kostnadsfria hemsidor och e-handel, mobilt bredband och effektiva verktyg för onlinemarknadsföring - samt en rad olika utbildningsmöjligheter runt om i landet. Programmet har startats på initiativ av Företagarna, Google, Posten, Telenor och Binero. Målet med initiativet är att få tusentals företagare att ta vara på internets möjligheter och därmed öka sin egen och Sveriges tillväxt.

- Vi vill genom kampanjens erbjudande skapa tusentals nya hemsidor i Sverige - och även hjälpa företagen att bygga på med allt från e-handel till bokningssystem och marknadsföring, säger Emma Stjernlöf, nordisk kommunikationschef på Google.

Stark tillväxtmotor

Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder. Vårt land ligger redan i världstopp med en internetekonomi som uppskattas till 205 miljarder kronor per år - vilket motsvarar 6,6 procent av landets BNP - enligt siffror från Boston Consulting Group (BCG).

- Detta innebär att internet nu blivit en av de starkaste tillväxtmotorerna och utgör en större del av den svenska ekonomin än exempelvis byggsektorn, säger Emma Stjernlöf.

Frågan är då varför en kampanj som Ditt Företag Online behövs?

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

- De möjligheter som skapas av den digitala miljön kräver kontinuerlig förändring och anpassning av näringslivet. Även om Sverige har en stark ställning idag kan vi redan nu konstatera att flera andra länders digitala ekonomier växer snabbare än vår. Deras tillväxt är snabbare, företagen digitaliseras i raskare takt och investeringarna sker mer frekvent, förklarar hon.

Samtidigt ser vi att det finns oändliga möjligheter för våra företag att bättre nyttja nätet, tillägger Googles kommunikationschef.

Småföretag utan hemsida

Trots att svenskarna är bland de mest uppkopplade i världen visar en rapport från BCG att 21 procent av Sveriges företag med under tio anställda saknar egen hemsida. För många handlar det om att tröskeln för att komma igång är för hög och att kärnverksamheten i företaget tar för lång tid. En mätning från 2009 visar dessutom att bara 6 procent av de mindre företagens försäljning sker via internet.

- Detta beror inte i högst grad på att de inte ser nyttan, utan att man saknar tid, resurser och kunskap. Därför märker vi redan att intresset för kampanjen är stort - många har längtat efter att få handfast hjälp att komma igång, säger Emma Stjernlöf. Dessutom kostnadsfritt!

Skyltfönster mot världen

Internet är idag en gigantisk marknadsplats - en undersökning från Handelns utredningsinstitut (HUI) visar att två tredjedelar av svenska folket säger att de kommer att handla varor på nätet de kommande tre månaderna. Om svenska företag inte finns närvarande på webben riskerar de därför att förlora potentiella kunderna till utländska företag istället.

Enligt uppgifter från BCG har 65 procent av företagen med avancerad webbnärvaro vuxit de senaste åren, jämfört med 37 procent av de med låg webbnärvaro.

- Genom att omfamna de digitala möjligheterna kan företagen stärka sin affär, sin konkurrenskraft och sina kundrelationer. Detta gäller både på sina lokala marknader men också utanför stads- kommun- eller landsgränserna då internet inte sätter några geografiska gränser. Det är en stor skillnad mellan att ha skyltfönstret mot den lokala gatan eller mot hela världen, säger Emma Stjernlöf.

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera
  • Digitalisering

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill