Moralens grundval: Finns det en universell rättvisa?

Vem minns inte fantasyserien Narnia av författaren C.S. Lewis?
I dagens samhälle hör vi ofta påståenden som "rätt och fel är en fråga om åsikt" eller "varje kultur har sin egen moral". Relativismen, idén att moral är subjektiv och kulturellt betingad, har blivit en dominerande syn. Men vad om det faktiskt finns en universell moralisk ordning, en grundläggande väg som leder oss rätt? C.S. Lewis, i sin bok The Abolition of Man, argumenterar just för detta. Han kallar denna objektiva moral för Tao och menar att den är nödvändig för att mänskligheten ska kunna leva i harmoni och rättvisa. Den här artikeln utforskar Lewis försvar för objektiv moral och varför hans budskap är mer relevant än någonsin.
Vad är Tao? En universell moralisk ordning
Lewis använder termen Tao för att beskriva en objektiv, universell moralisk lag som återfinns i alla kulturer och tider. Detta är inte en specifik religion eller filosofi, utan snarare en samling grundläggande värden som har format samhällen genom historien. Exempel på dessa är:
- Rättvisa – att behandla andra rättvist och hederligt.
- Mod – att våga stå för det goda, även när det kostar.
- Barmhärtighet – att hjälpa de svaga och visa medkänsla.
- Lojalitet – att hålla sina löften och värna om sina nära.
Lewis visar att dessa principer finns i olika religiösa och filosofiska traditioner, såsom kristendomen, hinduismen, buddhismen, konfucianismen och antikens grekiska filosofi. Detta tyder på att moral inte är en godtycklig social konstruktion, utan att det finns en djup, inneboende moralisk sanning.
Vad händer om vi avvisar Tao?
En av Lewis viktigaste poänger är att om vi förkastar idén om en objektiv moral, förlorar vi vår förmåga att döma handlingar som rättvisa eller orättvisa. Om vi säger att "allt är relativt" blir det omöjligt att argumentera mot förtryck, folkmord eller tyranni. Om moral bara är en subjektiv uppfattning, vad hindrar då en starkare grupp från att tvinga sin "moral" på en svagare?
I totalitära regimer har vi sett hur moral kan manipuleras för att tjäna maktens intressen. Nazisterna använde en "vetenskaplig" moral för att rättfärdiga förintelsen. Sovjetunionen använde politisk ideologi för att förtrycka oliktänkande. Dessa exempel visar vad som kan hända när moral frikopplas från objektiva principer och blir en produkt av makt och manipulation.

Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Kan vi verkligen skapa vår egen moral?
Lewis menar att det är en illusion att tro att vi kan skapa en ny moral från grunden. Alla försök att bygga en "bättre" moral utan Tao leder oss bara tillbaka till subjektiva begär och godtycklighet. Om vi tar bort en objektiv standard för gott och ont, blir det i slutändan den som har makten som bestämmer vad som är rätt.
Detta ser vi även i dagens debattklimat. Många hävdar att "min sanning är lika giltig som din", men i praktiken förväntar sig alla att bli behandlade rättvist. Vi kan kanske försöka förneka en objektiv moral, men vår egen reaktion på orättvisor avslöjar att vi innerst inne tror på en moralisk sanning.
En väg framåt: Att återupptäcka den moraliska sanningen
Lewis uppmanar oss att inte försöka skapa en ny moral utan att återupptäcka och bekräfta de objektiva värden som redan finns. Detta innebär att:
- Utbildning bör fostra karaktär – Vi måste inte bara undervisa i fakta utan också i dygd och rättvisa.
- Samhället bör värna om sanning och rätt – Vi måste erkänna att vissa värden är universella och inte bara sociala konstruktioner.
- Individen bör våga stå upp för objektiv moral – Att ha mod att försvara rättvisa och sanning, även när det är obekvämt.
Slutsats: Finns det en universell rättvisa?
Svaret som Lewis ger i The Abolition of Man är ett tydligt "ja". Världen kan inte fungera utan en gemensam moralisk grund. Vi kan diskutera och utveckla vår förståelse av rättvisa, men om vi förnekar att någon objektiv moral alls existerar, öppnar vi dörren för godtycke och förtryck.
Lewis utmanar oss att reflektera över var vi står. Försvarar vi idén om en universell moralisk ordning, eller låter vi relativismen leda oss vilse? Om vi tror att rättvisa betyder något mer än bara personliga åsikter, måste vi återupptäcka Tao och leva enligt de tidlösa principer som håller samhällen samman.
Vd och Chefredaktör Motivation.se, vår expert inom ledarskap
- Följ skribent
Per Winblad, är vd & chefredaktör för Motivation.se och har under 35 år utbildat och tränat över 5000 chefer och medarbetare i ledarskap och personlig utveckling. Per är även författare till boken ”Salomos principer, visar vägen till ett moget ledarskap och ett framgångsrikt liv”. Ingår i John Maxwells Founders Circle, ett internationellt nätverk av certifierade coacher och talare.
Kontakt: per.winblad@motivation.se
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Podium
Vem var C.S. Lewis?
Clive Staples Lewis (1898–1963) var en brittisk författare, litteraturkritiker och professor i engelska vid Oxford och Cambridge. Han är mest känd för fantasyserien Narnia, men han skrev också många teologiska och filosofiska verk, såsom Mere Christianity och The Abolition of Man.
Lewis var en av 1900-talets mest inflytelserika kristna tänkare och försvarade idén om objektiv moral och sanning i en tid där relativism blev alltmer populär.