Med deltagande och engagemang som affärsidé
Johnny Warström, vd för Mentimeter AB, medverkar i Årets VD frukostseminarium den 2 juni.
Ledarskap | Årets VD | ARTIKEL | APRIL 2022
Johnny Warström, vd för Mentimeter AB.
Deltagande har blivit ett nyckelord för att förstå den moderna synen på ledarskap. Företaget Mentimeter AB jobbar med just det, i bokstavlig bemärkelse: Deras produkt är ett verktyg som används för att involvera och engagera deltagarna i exempelvis en presentation eller ett event. Vd för Mentimeter är Johnny Warström, som utsågs till Årets VD i kategorin Medelstora företag år 2021. Den 2 juni hålls ett frukostseminarium där Johnny kommer att berätta mer om Mentimeters framgångar och om sin syn på ledarskap – men Motivation.se kunde inte låta bli att ställa några frågor redan nu…
Johnny Warström växte upp i Skövde men hamnade så småningom i Stockholm, där han studerade på Kungliga Tekniska Högskolan. Det var dock inte främst tekniken som intresserade honom; när han väl kom ut i arbetslivet fokuserade han på sådant som projektledning och försäljning. Han jobbade på Telenor, och umgicks samtidigt med vänner som delade hans intresse för entreprenörskap. Diskussionerna om eventuella affärsidéer ledde fram till flera spännande projekt – bland annat det som så småningom skulle utvecklas till Mentimeter AB, som grundades år 2012.
– Det var jag och tre kompisar som på varsitt håll insåg behovet av ett större engagemang i samband med mötesprestation. Vi insåg att det här var ett problem för många och ville skapa ett verktyg som löser det problemet. Då började vi bygga den produkt som blev Mentimeter, berättar Johnny Warström.
Det har inte alltid varit en enkel resa – i en intervju med Dagens Industri har Johnny Warström berättat att företaget höll på att gå omkull sommaren 2015. Men man kom snart på fötter igen, och idag är Mentimeter AB en stor succé. Över 240 miljoner människor världen över använder deras produkt. Men vad är det för produkt egentligen?
– Mentimeter är ett verktyg som ledare kan använda för att engagera människor. Det kan handla om att skapa en relation av deltagande mellan lärare-studenter, säljare-kund, vd-medarbetare, och så vidare. Målet är att få deltagarna att känna sig engagerade och lyssnade på. Rent konkret fungerar verktyget så att du som ledare kan få upp en kod i din presentation så att publiken kan ”connecta” och delta i realtid genom att till exempel rösta eller tycka till, förklarar han.
Samhällsansvaret ingår i produkten
Mentimeter har alltså gjort succé de senaste åren, och beskrivs som ett företag med supertillväxt. Företaget klarade även coronakrisen väl, men Johnny Warström säger att man ändå påverkas av de oroliga tiderna, inte minst på ett mänskligt plan. När pandemin började avta kom istället kriget i Ukraina, ännu en faktor som gör världsläget osäkert och farligt.
– Rent mänskligt så är det hemska händelser, att stänga ner världen för ett dödligt virus, eller att ett land blir utsatt för invasion. Framför allt skapar det ett stort mänskligt lidande. Men vi för vår del har inte påverkats så mycket rent affärsmässigt, vi har en bra strategi och en motståndskraftig affärsmodell. Och vi har en produkt som kan användas även när folk inte är i rummet, vilket har varit en stor fördel som har gjort att vår tillväxt har kunnat fortsätta öka under pandemin, säger Johnny Warström, och fortsätter:
– När det gäller kriget i Ukraina så behöver vi exempelvis tänka på att ha en teknisk infrastruktur som inte är för beroende av vissa länder. Sedan har vi också ryska och ukrainska kollegor, de är baserade i Sverige och därför inte utsatta för någon direkt risk, men det är ändå en stor sak att hantera rent medmänskligt, förklarar han.
I dagens samhälle finns det också en förväntan om att näringslivet och företagen ska ta ett stort socialt ansvar. Johnny Warström menar att det ansvarstagandet i grunden finns inbyggt i Mentimeters affärsidé.
– Det sitter så djupt hos oss, för vår produkt i sig går ju ut på att skapa deltagande och rättvisa. Över 240 miljoner människor använder vår produkt för att kunna säga sin mening anonymt i olika sammanhang, och vår affärsmodell är upplagd på ett sådant sätt att vi ger bort produkten gratis till majoriteten av dessa. Så vi tar ett samhällsansvar genom den produkt vi erbjuder, säger Mentimeters VD, och tillägger:
– Sedan har vi också andra engagemang, exempelvis ett committment som innebär att vi ska ha netto noll i koldioxidutsläpp. Vi har också investerat i negativ koldioxidinhämtning, som innebär att man drar koldioxid ur luften, gör den till en solid massa och lägger ner den i marken, säger Johnny Warström.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Starka kärnvärden och transparens
När man jobbar med ett verktyg för deltagande och engagemang så är ledarskapet förstås ett tema som man alltid måste förhålla sig till. Mentimeters vd anser att företagskulturen är väldigt viktig, och berättar att företaget har fem grundvärderingar: att inkludera alla, vara ödmjuk, jobba smart, ta ansvar och ha roligt. Det ligger också i sakens natur att ett företag som Mentimeter lägger stor vikt vid transparens.
– Ibland låter det som en klyscha när man säger att ett företag ska vara transparent. Det är lätt att säga, men svårt att vara. Men man måste nästan jobba på Mentimeter för att se hur vi involverar våra medarbetare. Vi har tagit det till en annan nivå, och det är mycket tack vare vår produkt, som ju syftar till att inkludera och skapa deltagande genom att exempelvis tillåtas vara anonym när man ställer frågor. Vi har stor nytta av vår egen produkt, vi dricker vår egen champagne, kan man säga.
Johnny Warström har också gjort sig känd som en varm förespråkare av balansen mellan arbete och privatliv – på Mentimeter ska man inte jobba mer än 40 timmar i veckan. Det är en av flera principer som företaget har antagit för att se till att medarbetarna mår bra.
– Jag tror väldigt mycket på ett kulturdrivet företag, vilket innebär att man sätter en liten mängd kärnvärden. I ett värderingsdrivet bolag är hur:et lika viktigt som vad:et. Vi rekryterar enligt det och ger feedback enligt det. Jag tycker att det särskiljer vårt bolag. För oss är kärnvärden något mer än bara någon rolig gimmick, förklarar han.
Den 2 juni kommer Johnny Warström att berätta mer om sitt ledarskap i samband med Årets VD:s frukostseminarium. Han säger att han är stolt över utmärkelsen Årets VD 2021 i kategorin Medelstora företag. Det är en utmärkelse som innebär att man lyfts fram som en god förebild, vilket han själv känner ansvar för att vara.
– Ja, det är självklart viktigt för mig att vara en förebild, eftersom jag själv har inspirerats av förebilder. Det är viktigt för ledarskapet. En del beslut går att rationalisera, men i många fall krävs det en stark tro på det man gör, och förebilder som inspirerar med sina beslut. Ta till exempel jämställdhet – vi behöver ledare som tror på att det är ett sådant samhälle vi vill leva i. Och vi på Mentimeter vill bygga ett bolag som kan vara goda förebilder inom tech, vi har en hög kvinnlig representation jämfört med hur det brukar se ut i teknikbranschen. Därför är jag också väldigt glad över utmärkelsen Årets VD 2021, som har gett mig en plattform så att jag får möjlighet att prata om dessa frågor, säger Johnny Warström.
Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.
Kontakt: einar@motivation.se
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- Årets VD