”Man ska längta efter måndagar”
Claes Knutson, författare och tillväxtkonsult ägnar sig åt passionen i snabbväxande företag. ”Att vilja förändra världen är ett mindset”.
Ledarskap | Motivera | ARTIKEL | JUNI 2013
Regler och detaljerade planer. Processer och byråkrati. Disciplin och hierarki. Börjar du gäspa när du läser de här orden? Du är säkert inte ensam. Claes Knutson ser ut att vara en man som sällan gäspar. Nyfiken, energifylld och ständigt på språng mot nya idéer. Motivation.se fick en pratstund om passion, attityd och hans nya bok som ska inspirera till det han själv drivs av – att förändra världen.
- Jag har jobbat som konsult i tolv år och det är sjukt inspirerande! Jag sysslar verkligen med det som jag älskar mest av allt; att hitta passionen i snabbväxande bolag.
Claes Knutson har, utöver konsultandet, varit verksam som ledare i näringslivet under många år. Bland de tillväxtföretag han har arbetat med märks H&M, Europolitan/Vodafone, Boxer och Nordnet. Han är också uppskattad föredragshållare, bland annat på temat ”Den framgångsrika arbetsplatsen” och ”Det inkluderande ledarskapet”.
Och nu har han alltså skrivit boken ”Har du attityden? - En inspirationsbok om företag som vill förändra världen”. Boken ger en bild av vad som krävs i praktiken för att skapa utmanande företag i världsklass. Den innehåller också praktiska exempel från svenska och internationella företag.
- Min tanke är att boken ska fungera som en inspirationskälla för alla som driver företag som på ett eller annat sätt är inriktade på att utmana världen. För att göra det krävs både lust och passion.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Starta motorn!
Passion är ett nyckelord för Claes Knutson. Han jämför det med att starta en motor – har man väl vridit om nyckeln så vill man liksom börja gasa. Inte bara stå och köra på tomgång. Den där startade motorn blir hela skillnaden mellan att stå parkerad eller ta sig framåt.
- När den motorn har dragits igång inom en människa är det otroligt stark. Man vill bara fram. Regler och detaljerade planer blir plötsligt mindre viktigt – man ska bara iväg! Det är den attityden jag menar bär på en känsla av att vilja förändra världen. Det är ett mindset som präglar så mycket. Är man passionerad för sin roll eller för det som ska göras? Det gör stor skillnad.
Har man det drivet – i sitt jobb och för sin funktion – då kommer man ge maximalt. Och det är det som bygger företag, menar Claes Knutson. Det är också i den inställningen som företagets karaktärsdrag formas. Det är där själva tillväxtens själ finns.
När Claes beskriver byråkratiska organisationer som platser där det ”föds få idéer och de man har gör man i alla fall ingenting av” går det ett sus av igenkänning genom mig. Sådana organisationer finns det gott om. Jag reflekterar snabbt över hur många kvävda tankar och förlorade möjligheter som måste ligga begravda i den typen av verksamheter. Sorgligt och onödigt, tänker jag.
Hög självdisciplin
Knutson ritar upp ett diagram och markerar ut traditionella företag kontra tillväxtföretag. Få idéer och liten initiativkraft står mot hög initiativkraft, men också hög självdisciplin. Man måste inte bara agera, man måste också genomföra målmedvetet.
- Sen har vi de så kallade utförarorganisationerna – ”Jag bestämmer, sen gör ni. Er lust ska handla om att utföra det jag har sagt, för nu har vi varit på konferens”, säger Claes och jag kan inte låta bli att dra på munnen. Återigen är igenkänningen stark.
- I ett tillväxtföretag vill vi alltså ha mycket initiativ och hög självdisciplin, det vill säga att var och en verkligen genomför. På det sättet blir vi starka nog att möta den föränderliga världen. Och vi står i ett skifte idag, upplever jag. Den här typen av företag kommer att växa i antal och vi måste tänka om. Vi kan inte fostra ledare enbart till hierarkiska och byråkratiska organisationer. Det pratas om marknadsandelar men det handlar mest om polish och ytliga marknadsföringssiffror. Inte om att ha ambitionen att förändra världen.
Plan till en viss gräns
Claes Knutsons uppfattning är att om du vill åstadkomma något utöver det vanliga kan du inte styra människan i detalj men i tillväxtföretag krävs en samling självdrivande medarbetare. Passionen måste komma inifrån och det kan inte heller finnas en kontrollerande känsla i företaget.
I hierarkiska organisationer är ledarna tillsatta för att fatta de kloka besluten. I tillväxtföretagen gäller det snarare att samla medarbetare som själva fattar de kloka och avgörande besluten. Det är stor skillnad.
- Kontroll och plan är bra till en viss gräns, men för mycket av den varan gör att passionen försvinner. Dessutom är det väldigt vanligt i hierarkiska organisationer att man främst gör avstämningar mot historiken – det vill säga det som redan har hänt och inte går att förändra. Alldeles för sällan blickar man framåt.
Och när ledaren frågar efter kontroll börjar medarbetarna svara på det.
- Medarbetaren måste ju ha bekräftelse på att han eller hon gjort rätt. Förmodligen vänder sig medarbetaren till chefen som ger ännu mer detaljerad information om hur arbetet ska utföras. Vips har du som ledare börjat lägga en våt filt över organisationen.
I tillväxtföretag måste tilliten till andra människor alltså vara mycket stor. Ledarskapet måste präglas av det inkluderande ledarskapet - låt folk vara med, ha inte alla svaren själv och bjud in till dialog och samarbete.
- Att jobba med tillväxtbolag är lite som att vara kär. Man fokuserar inte på riskerna, man bara gasar på ren övertygelse! På gott och ont. Men det är en helt underbar känsla som inte går att stoppa.
Frida Spikdotter Nilsson coachar och håller workshops i skrivande och kreativ kommunikation för chefer, ledare och egenföretagare. Hon stöttar också i skrivutveckling via Skrivplaneten.se - en digital samlingsplats för kreativitet, storytelling och personligare kommunikation.
Frida har jobbat med det skrivna ordet i olika former i över 20 år som frilansjournalist, skribent, redaktör, kommunikatör, bloggare och spökskrivare. Med ena benet i det skönlitterära uttrycket letar hon alltid efter berättelser som berör och når in i mottagaren. Med humor, självdistans och skrivandet som metod lockar hon fram nya dimensioner i berättelsen om både företag och människor. Frida var tidigare redaktionschef på Motivation.se
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- Motivera
Följ skribent:
- Följ skribent
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- Motivera