Livet som ett spel
Vad är spelifiering – och hur kan det användas i arbetslivet?
Kommunicera | HR | ARTIKEL | SEP 2015
Håkan Lidbo: Spelifiering
Spelifiering handlar i grund och botten om att designa om vad som helst i tillvaron så att det blir roligare och mer motiverande. I ett allt mer specialiserat och detaljinriktat arbetsliv kan spel erbjuda ett tydligt mål och sammanhang – och starka känslor på vägen dit. Det kan också stimulera medarbetarnas kreativitet och fantasi, menar Håkan Lidbo, som tillsammans med sin bror har skrivit boken ”Spelskalle”.
Håkan Lidbo jobbar främst som musikproducent, men är en man med många strängar på sin lyra. Tillsammans med sin bror Johan Lidbo har han skrivit boken ”Spelskalle: 60 spel med vardagslivet som insats”, som handlar om hur man kan använda sig av spelmekanismer och ”spelifiera” sin vardag både privat och på arbetsplatsen. Spel finns överallt, menar bröderna Lidbo – det gäller bara att uppfinna reglerna.
Motivation.se har intervjuat Håkan Lidbo för att reda ut vad spelifiering är och hur det kan användas i arbetslivet.
Hur skulle du definiera begreppet spelifiering?
– Spelifiering är ett sätt att designa om vad som helst så att det blir roligare och mer motiverande. Ofta handlar det om att samla poäng i något digitalt media, men jag är mer intresserad av att lyfta blicken och försöka upptäcka spelmekanismer i det man gör i vardagen – att göra om det slentrianmässiga till spel.
Vilka är de bakomliggande psykologiska mekanismerna som gör att spelifiering fungerar?
– Det var inte länge sedan alla vi människor var bönder eller jägare – då varje människa var tvungen att kunna allt som krävdes för att överleva. Idag bygger vårt samhälle på alltmer specialiserad kunskap. Den som kan lite om allt möjligt har ingen funktion längre. Därför blir det också allt svårare att se sin egen del i den produkt eller tjänst man är en del av att tillhandahålla eller utveckla.
När processerna blir så komplicerade att vi inte längre kan se syftet med vår egen insats är det lätt att tappa motivationen. I dagens snabba media och Facebookflöde finns ingen plats för reflektion över de stora perspektiven, och då känner vi oss ännu mer vilse. Spel erbjuder ett tydligt mål och väcker starka känslor. Och det kanske det som är viktigast – att spelen får oss att känna.
Hur kan man använda sig av spelifiering? Handlar det mest om att höja stämningen på arbetsplatsen, eller kan man verkligen höja produktiviteten genom att spelifiera arbetsuppgifterna?
– Allra viktigast är att det är roligt med spel. Bara ett fåtal arbetsplatser inser hur viktigt det är att människor i företaget möts informellt och har roligt. Kortsiktigt kan obligatoriska fikapauser, halvdagsworkshops och andra sociala aktiviteter ses som tidstjuvar, men i längre perspektiv är de mycket mer värdefulla för produktiviteten, lojaliteten, arbetsglädjen, hälsan, innovationsklimatet – och företagets framgång.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Och det är där spelifieringen har sin största potential; att ge de anställda en möjlighet att ha roligt och tramsa tillsammans - för att bygga en starkare organisation.
Kan du ge några konkreta exempel på hur spelifiering kan användas i arbetslivet?
– Det vanligaste är att man delar sina framsteg via en hälso-app och motiverar varandra att exempelvis cykla eller gå till jobbet. Men genom att visualisera produktiviteten inom ett visst område med badges, levels och poäng så kan man engagera anställda och få annars ganska tråkig arbetsuppgifter att bli roligare. Men själv har jag en förhoppning om att spelifieringen kan göra mer än så, att de anställda kan träna upp sin fantasi och själva hitta gömda spel i sitt vardagliga arbete.
Vad bör man tänka på, och vilka misstag bör man undvika när man tillämpar spelifiering i arbetslivet?
– Om spelifieringens syfte primärt är ökad produktivitet kommer de anställda att genomskåda det hela och då byts motivationen så småningom mot misstänksamhet. Men om man kan skapa en arbetsplats där de anställda får förtroende, träning och verktyg att själva utforma arbetsuppgifterna som spel, då kommer vinsten bli så mycket större.
Vad tror du om framtiden – hur spelifierad kommer världen att bli?
– Jag är övertygad om att ingenting var bättre förr och att allting kommer bli bättre i framtiden. För inte så länge sedan tillbringade vi människor all vår vakna tid med att överleva för dagen. Idag är världen oändligt mycket mer effektiv och optimerad – och detta är bara början. Spel för att öka effektiviteten tror jag har sin begränsning men spel som hjälper oss lyfta blicken, som lär oss fritt tänkande, som gör livet lekfullt – det tror jag är mycket viktigare.
Redan nu ser vi en ny samhällsklass växa fram; överflödiga människor. De som idag gör arbete som datorer och robotar kan göra bättre och billigare. Vi måste lära oss från grunden att vara kreativa och ha roligt för att kunna skapa det samhälle vi alla behöver.
Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.
Kontakt: einar@motivation.se
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Kommunicera
- HR