Ledarskap i kris
En ny verklighet kräver ett nytt ledarskap för att ta tillvara människornas och organisationens fulla potential.
Ledarskap | ARTIKEL | SEP 2024
För att en organisation ska kunna nå den fulla potentialen behövs en balans mellan människor och systemet.
Att vi befinner oss i en global kris när det gäller ledarskap är ingen nyhet men det saknas insikter kring orsakerna och om vad det är som behövs för att ledarskapet ska anpassas till den tid vid lever i och de utmaningar som framtiden kommer att erbjuda.
Sverige har inte lyckats undgå krisen, forskningen visar att 7 av 10 mellanchefer känner sig otillräckliga och deprimerade, under 2023 har nästan 45 000 varit sjukskrivna minst två veckor pga. stress, 7 av 10 medarbetare funderar på att byta jobb, konflikter på våra arbetsplatser orsakar både mänskligt lidande och finansiella förluster, bara 21 procent är engagerade i sitt arbete. Detta är några indikationer på ledarskapskrisen.
Orsakerna till att ledarskapet är i kris ligger i att förhållningsättet till ledarskap, de verktyg som lärs ut i ledarskapsutbildningar, på universitet och i ”business schools” samt den mentala bilden av hur en ledare ska vara, är föråldrade och inte passar bra i den nya verkligheten som vi lever i.
Den allsmäktige ledaren
Under industrialismen behövdes chefer som övervakade och kontrollerade arbetet. Detta eftersom arbetarna generellt hade låg kompetens, arbetsmiljöer var farliga och små misstag kunde ha allvarliga konsekvenser samt att den allmänna synen på arbetskraften var att se människor som en del av en maskin. Ledaren, som kunde vara en chef eller en arbetsledare, var den som hade kompetens, skulle fatta alla beslut, distribuerade arbetet och styrde arbetet baserat på processer och rationella antaganden. Det fanns inget utrymme för att ta hänsyn till människors känslor, önskemål eller synpunkter utan chefen var allsmäktig och människor utbytbara.
En bra chef karakteriserades av att vara expert på processen, på att planera, distribuera arbetet, ge order, fatta beslut, kontrollera, följa upp och göra justeringar när det behövdes. En bra arbetare karakteriserades av att kunna ta emot order och genomföra dessa utan att ifrågasätta och tänka själv.
Att vara en bra ledare baserat på ovannämnda egenskaper gav en mängd av önskvärda skills (förmågor), bland annat som att kunna agera, att fatta snabba beslut, kunna ge negativ feedback, vara orädd, kunna hålla distans till medarbetare, kunna peka med hela handen, styra andra, kunna hantera det politiska spelet och att kunna stå stadigt när det stormade.
En föränderlig tid
Det har gått mer an hundra år sedan industrialismen och det är mycket som har förändrats. Arbetskraften har idag en helt annan utbildningsnivå och utveckling och lagstiftning har gjort att arbetsmiljöerna inte är lika farliga. Det blir därför överflödigt och kontraproduktivt att en ledare ska övervaka, styra och kontrollera. Komplexiteten, förändringstakten och informationsflödet har ökat lavinartat vilket gör att rollen som den allsmäktige ledaren inte fungerar längre.
Den största förändringen är att människor har kommit längre i sin inre utveckling och har ett behov av att kunna använda hela sitt jag på arbetsplatsen och bli behandlade som vuxna. Att behöva be om lov och blir styrd angående hur arbetet ska utföras upplevs idag som demotiverande och orsakar frustration och stress.
Därför kräver den nya verkligheten ledare som har andra typer av skills än vad som var önskvärda för den allsmäktiga ledare. Dessa är bland annat att vara empatisk, lyhörd, människocentrerad, autentisk, medkännande och ödmjuk. Den nya ledaren måste också ha förmågan att lära sig nya saker snabbt, att förstå olika perspektiv och vara beredd på att ändra kursen för att anpassa sig när förutsättningarna eller omgivningen förändras.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Att uppnå den fulla potentialen
Det är dags att glömma komplicerade metoder och verktyg när det gäller att få ledarskapet att fungera. De bästa lösningar på svåra problem blir ganska enkla när det finns medvetenhet kring orsakerna och kring mål och syfte.
Det gäller att reflektera kring kärnfrågor som till exempel: Vad är ledarens uppdrag? Vad är behovet? Vad är förväntan och varför?
Var ska en ledare verka i den nya verkligheten? I en organisation finns det både människor och systemet. Människorna måste få utrymme och förutsättningar att utföra sina jobb, kunna utvecklas yrkesmässigt och också kunna växa som människor och känna meningsfullhet med jobbet. De måste få tänka, känna, prova, lyckas, misslyckas, bli sedda för att trivas och nå sin fulla potential.
Systemet består av alla processer, procedurer, regler, principer, informationsflöde, digitalt stöd som måste samverka för att vara välfungerande.
För att en organisation ska kunna nå den fulla potentialen behövs en balans mellan människor och systemet. Ledarens jobb blir att balansera dessa två sidor och skapa en helhet. Det handlar om att skapa kopplingar och minimera spänningar mellan dessa två sidor. Människor måste känna glädje i att verka i systemet och systemet måste vara effektivt och ta hänsyn till människorna.
Alicia Medina, doktor i strategi och management med inriktning på modern organisering och ledarskap samt medgrundare av Future of Organizing.
Hon ägnar sin tid att hjälpa organisationer att förflytta sig till Teal och tillitbaserat ledarskap och organisering genom inspirationsföreläsningar, workshops och stöd.
Alicia har mest gjort sig känd genom sitt ramverk Distributed Power (DP) som är en guide i nya sätt att organisera, leda, samarbeta och samverka. DP är evidensbaserat och beskrivs i boken Teal Tillit Transparens som finns på svenska och engelska och inom kort på spanska.
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
Teal, tillit, transparens. : en guide för självorganisering och demokratisering av arbetsplatsen
DP-modellen strävar efter att demokratisera arbetsplatser och skapa mänskligare organisationer. Den utgår ifrån ett systemiskt förhållningssätt och ett nytt sätt att forma organisationer som inte bygger på makthierarkier. En central punkt är självorganisering av arbetet där människor får frihet att använda sin kompetens och potential.
Teal. Tillit. Transparens. innehåller konkreta exempel, praktiska verktyg och guidning för hur DP-modellen kan användas inom olika sorters verksamheter. Det är en bok för alla som är en del av en organisation och som vill påbörja eller fortsätta resan mot ett nytt sätt att organisera arbete.