Konfliktstilar hjälper dig att se situationen
Gör din roll som ledare tydlig i konflikten.
Kommunicera | ARTIKEL | APRIL 2011
Konfliktstilar
När konflikten är ett faktum finns det olika sätt att se situationen på. Att konfronteras med någon som är undfallande, skapar helt andra känslor och frågeställningar än att möta en individ som snarare ser sig som din konkurrent.
En metod som kan hjälpa till att analysera en konflikt, är att bryta ut ett antal ”stilar” – det vill säga sätt för dig som ledare att ta dig an situationen. Utgå från modellen nedan och se din egen roll i det som händer.
Konkurrens
Känslan av konkurrens är användbart där du måste:
-
Agera snabbt och bestämt, t. ex. i en krissituation.
-
När du ska agera i viktiga frågor och kanske vidta impopulära åtgärder.
- När du vet att du har rätt i frågor med stor betydelse för företagets utveckling och framtid.
Samverkan
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Att samverka är ofta eftersträvansvärt, naturligtvis. Men vid vissa tillfällen är det extra användbart.
-
När du vill få insikter, kunskaper och förståelse för andras synpunkter.
-
När du försöker integrera lösningar där flera intressenters åsikter är alltför viktiga för en kompromiss.
- Och när du vill skapa konsesusbeslut och engagemang.
Kompromiss
Kompromiss kan vara effektivt:
-
När målet är mindre viktigt och inte värt en konflikt.
-
När två individer med lika stor makt i en förhandlingssituation måste komma fram till ett beslut.
- För att hitta en lämplig lösning under tidspress.
Undvikande
Den undvikande stilen kan du tillämpa när:
-
Det finns triviala problem och viktigare uppgifter som pressar på.
-
När du vill använda din energi på viktigare saker.
-
Sannolikheten för en öppen konflikt finns.
- När det finns behov att skaffa mer information innan du går vidare.
Undfallande
Undfallande bör du vara när:
-
Du upptäcker att du har fel och vill visa att du är resonabel.
-
Problemet är viktigare för andra och du vill upprätthålla en samarbetsinriktad relation.
-
När det är viktigt att undvika störningar och bevara harmonin.
-
När du vill bidra till att andra får lära av egna erfarenheter.
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Kommunicera