Känslan av mening skapar potential

5 nycklar för ett hållbart arbetsliv, del 1: Arbeta med tydligt syfte och meningsfullhet.

Hälsa | Motivera | ARTIKEL | MARS 2019

Mening hittar vi när vi svarar på frågan varför.

Mening hittar vi när vi svarar på frågan varför.

Känslan av mening och syfte är väldigt viktig om man vill må bra och trivas i arbetslivet. Graden av meningsfullhet påverkar både motivationen, produktiviteten och stressnivån. Det går förmodligen att hitta mening i de allra flesta former av jobb, men för att identifiera den måste vi reflektera aktivt över varför det vi gör är meningsfullt – eller hur det skulle kunna bli det. I jakten på mening och syfte måste man också våga prioritera och fokusera på det som känns viktigt. För den som lyckas hitta en känsla av meningsfullhet finns en enorm utvecklingspotential.

I den här serien delar jag tankar om verktyg och rutiner att ta hand om för att både må och prestera bättre. För att uppleva mindre stress och högre välmående. Framför allt ur ett arbetsplatsperspektiv, men det som får oss att må bra där går ofta att koppla även till fritiden. Tur det!

Meningsfullhet – nyckel till välmående och framgång

Ingen vill väl göra något meningslöst. Forskning visar, och vi behöver nog inte gå längre än till oss själva för att bekräfta det, att när vi upplever ett syfte med det vi gör så känns det både lättare och mer givande att göra det vi gör. Dessutom blir det bättre gjort.

Att känna meningsfullhet är en viktig del i den etablerade modellen för hälsa och välmående - KASAM, Känsla av sammanhang. Vi vill känna att det vi gör är värt att göra helt enkelt. Att det leder till något som betyder något, ger något. 

Det kan också stressa oss att känna att vi lägger tid på något som vi inte känner har ett syfte. När det för många känns som att tid är en bristvara vill man ju verkligen inte lägga tid på något som just känns som det saknar mening.  

Det blir helt enkelt bättre gjort, hjärnan blir glad, vi mår bättre och det känns som tiden räcker till när vi känner mening med det vi gör.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Att skapa mening och känna motivation

Kan allt vi gör upplevas som meningsfullt? Jag vill påstå det. Vi kanske inte tänker på det i varje aktivitet vi utför, men vi borde rimligtvis fundera regelbundet på om det finns en meningsfullhet i det vi gör eller ska fatta beslut om att göra. När det känns motigt så kan det vara värt att stanna upp och fundera på vad sjutton det är man håller på med egentligen?

Mening hittar vi när vi svarar på frågan varför. Så när vi vill hitta meningen med något vi gör eller ska göra så är det den frågan vi behöver ställa. Vi gör ju en och tusen saker varje dag och mycket av det har en mening som är lätt att hitta. Vi sover för att vi behöver återhämtning. Vi äter frukost för att vi behöver energi. Och så vidare. Men för att förstå varför vi ibland inte känner mening och engagemang till sådant vi tycker att vi borde, behöver vi kanske tänka ett varv till. Och för att förstå varför vi gör vissa saker kan det också hjälpa att ”kategorisera” dem.

Författarna till Boken Primed to perform, som handlar om nycklar till motivation på arbetsplatsen, har tolkat den klassiska självbestämmandeteorin till tre drivkrafter eller syften som skapar motivation och på så sätt ger en känsla av mening på arbetsplatsen. De är: 

  • Att uppleva ett syfte, 
  • att ha potential,
  • eller att det helt enkelt är kul och givande att göra. 

Något som har ett syfte känns meningsfullt i sig självt. Till exempel att hjälpa någon med något. Att utföra en arbetsuppgift där jag genom det jag gör ser att det leder till något viktigt. Själva aktiviteten ger mig mening. Med potential finns meningen som ett resultat av det jag gör. Det kan vara både nära och långt bort, både i tid och i hur tydligt jag ser effekten av det. 

Jag kanske tidsrapporterar eller fyller i ett tråkigt dokument (till exempel deklarationen), och det leder till något som betyder mycket för mig men i sig inte är så givande. Någon kanske behöver plugga till ett prov av något slag där kunskapen i sig inte kommer att kännas så värdefull efteråt, men att ha klarat provet gör det. Och något som helt enkelt är kul fyller en mening genom att det är lekfullt och roligt att göra. Det kan uppplevas som att experimentera och testa något nytt. Fundera gärna på vad du gör på jobbet som känns både meningsfullt och underhållande i sig. 

Om du funderar över något du vet att du borde göra, eller något du gör regelbundet, så hittar du säkert meningsfullheten i någon av de tre drivkrafterna.

En aktivitet kan alltså fylla flera syften. Att tvätta och vika tvätt kan vara en trevlig uppgift för någon och fyller också potentialen i att få rena kläder. Att träffa vänner kan vara roligt i sig men också vara meningsfullt.

"Att hitta meningsfullheten handlar om att söka den i det vi gör, eller välja att göra det som har ett tydligt och viktigt syfte."

– Ann-Sofie Forsmark

Meningsfullhet ger ny potential

Om vi tittar närmare på arbetsplatsen så finns det en enorm potential i att aktivt hitta mening i allt vi gör. De flesta organisationer har ett tydligt syfte med sin existens. En attraktiv vision, och förhoppningsvis en tydlighet för alla medarbetare i hur de ska bidra till det. Med ett tydligt och attraktivt syfte med våra arbetsuppgifter känns de lättare att ta sig an även om vi inte alltid tycker själva utförandet är givande. 

Men en känsla av meningsfullhet kan också göra att det som känns lite tråkigt, svårt eller segt att påbörja känns lättare att ta sig an. Om vi lägger en liten stund på att reflektera över varför vi ska göra något som ligger framför oss – och hittar meningen med det – så känns det både tydligare och lättare att sätta igång, och vi får energi till att göra det på bästa sätt. Som mer senior medarbetare kan man hjälpa nyanställda att förstå meningsfullheten i arbetsuppgifter som i sig inte ger ett svar på vad de syftar till. 

Många upplever också att det är för mycket att göra. Och när vi upplever att arbetsbelastningen är hög ger ett fokus på mening och syfte oss ett verktyg för att prioritera rätt arbetsuppgifter i rätt ordning. När vi väl gör dem ger det också oss möjligheten att uppleva mindre stress genom att vi vet att det vi gör är viktigt. Det blir också enklare för hjärnan att engagera sig i, säg, det möte vi är på väg in i om det finns ett tydligt syfte med det. Vi kan använda vår mentala energi till att fokusera på just det istället för att lägga tankekraft på en massa saker som inte leder oss till det resultat vi egentligen ska fokusera på.

Att aktivt söka meningsfullheten i det vi gör ger också möjligheten att på längre sikt välja bort sådant som inte känns meningsfullt och se till att det vi gör fyller det syfte vi gemensamt har på jobbet. När vi inser att något vi gör inte leder till något bra eller viktigt vare sig för oss eller andra, och vi därför inte vill göra det, så är det dags att lyfta frågan till chef eller kollegor och föreslå att göra något annat. Tänk om fler kunde lyfta den frågan oftare! Jag tror att det skulle göra stor skillnad på sikt för många organisationer.

Att hitta meningsfullheten handlar helt enkelt om att söka den i det vi gör, eller välja att göra det som har ett tydligt och viktigt syfte. Då utför vi det bättre och mår bättre när vi gör det, men det ger även en bättre känsla efteråt. Dessutom känns det bättre när man ägnar sin tid åt vettiga saker.

En reflektion är att vi är många som älskar våra ”att-göra” listor och att få bocka av punkter på dem. Men det borde ju också rimligtvis vara ett mål att göra mycket av det som man faktiskt vill göra, det man vill vara i, inte bara bocka av och vara klar med. Om vi tänker efter känner vi nog att det som upplevs som mest meningsfullt sällan är något vi bockar av. Livet är här och nu, så ta alla chanser att uppleva meningsfullhet i det du gör! Det tar dig dit du vill och det hjälper dig uppskatta vägen dit.

Ann-Sofie Forsmark

Ann-Sofie Forsmark

Vår expert inom hälsostrategiskt hälsoarbete på arbetsplatsen.

  • Följ skribent

Ann-Sofie Forsmarks vision är att vi ska gå till ett meningsfullt arbete, göra viktiga saker på ett bra sätt tillsammans och ha tid och energi över till en meningsfull fritid. Hon jobbar för såväl ledningsgrupper, ledare och medarbetare. med tjänster inom ledarskap, medarbetarskap, strategiskt hälsoarbete, grupputveckling och hållbar prestation med fokus på hjärnsmart arbete, återhämtning och tydliga prioriteringar.

Ann-Sofie har varit verksam i olika roller i hälsobranschen i över 20 år, är utbildad hälso- och livsstilscoach, civilekonom, inom OBM, hälsopsykologi och ledarskap. Hon har också en mångårig bakgrund som ekonom med roller som revisor, controller och ekonomiansvarig och jobbar sen sex år som konsult mot såväl stora som små, nationella som internationella och privata som offentliga organisationer.

Ann-Sofie är också en av personerna bakom podden Health for Wealth – Hållbar hälsa på jobbet och grundare av konsultnätverket Oxy Group som verkar inom personlig och organisatorisk hållbarhet. Vill du komma i kontakt med Ann-Sofie är du varmt välkommen att maila på annsofie@oxygroup.se.


Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa
  • Motivera

Ann-Sofie Forsmark

Ann-Sofie Forsmark

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Hälsa
  • Motivera

Ann-Sofie Forsmark om Det hållbara arbetslivet:

Intro Vad krävs för att våra hjärnor ska orka på jobbet?

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill