Jan Stenbeck
Jag vill inte vara ofin, men inte heller så fin att jag måste betala grindpeng för att bli accepterad.
Jan Stenbeck, företagsledaren som genom sitt TV3, med bas i Storbritannien, introducerade reklamtelevisionen i Sverige långt innan politikerna hade beslutat att vi skulle ha en sådan. Stenbeck finansierade också igångsättningen av gratistidningen Metro och förvandlade familjeimperiet Kinnevik med dess traditionella pappers- och stålindustri till en medie- och telekomkoncern.
Vissa år kunde Jan Stenbeck starta upp till tjugo, trettio företag om året. Kända Stenbeckföretag är Comviq, Millicom, Tele2, Metro, Strix, Viasat.
Hans affärsfilosofi har av journalisten och författaren Per Andersson, som skrivit en biografi över Stenbeck, beskrivits med uttrycket ”Idéer slår pengar.
Politik slår pengar. Teknik slår politik.” Författaren Lars Gustafsson skrev i en minnestext om sin vän Jan Stenbeck: ”En i grunden nästan farligt sensibel människa som härdats i möjligen litet för höga temperaturer.”
Det ska tilläggas att flera ledande profiler i den svenska vänsterrörelsen, ”68-orna”, såg i Jan Stenbeck en ny sorts tänkare och förnyare. De bytte därför fot. ”Det var bara att byta ut ordet befrielse mot ordet förändring så kunde de gamla revolutionärerna känna igen sig i entreprenörsrollen”, skriver Per Andersson i sin biografi.