Is this love?
BLOGG | JUNI 2016
Vad är det vi alla vill ha, vi alla längtar efter och ingen kan få för mycket av? Jo, kärlek. I vår reklamtäta värld försöker marknadsförare skapa kärlekskänslor för varumärken. Du har kanske hört begreppet Lovemark som myntades av en VD för ett av de större reklambyrånätverken i början av 2000-talet. Han menade att kärlek är precis det som behövs för att rädda varumärken och skapa lojalitet hos konsumenter.
Vad är det vi alla vill ha, vi alla längtar efter och ingen kan få för mycket av? Jo, kärlek.
I vår reklamtäta värld försöker marknadsförare skapa kärlekskänslor för varumärken. Du har kanske hört begreppet Lovemark som myntades av en VD för ett av de större reklambyrånätverken i början av 2000-talet. Han menade att kärlek är precis det som behövs för att rädda varumärken och skapa lojalitet hos konsumenter.
Samme VD hävdar att kommunikatörer kan med ett antal ingredienser skapa Lovemarks. Tänk på ett varumärke du verkligen gillar… Jag tänker själv på ett Värmdö-företag som producerar ljuvliga, söta popcorn som jag är galen i. Galen i produkten, Ja. Men kär i varumärket? Nja.
Jag följer med spänning hur kommunikatörer världen över försöker efterlikna kärleken. Så som Tinders - Swipe the Vote. Med syftet att locka yngre väljare att rösta i det amerikanska presidentvalet startade man ett samarbete med dating- och kärleks-appen Tinder. Ungdomarna fick svara (genom att swipea) på ett antal frågor och fick sen veta vilken presidentkandidat deras värderingar mest överensstämde med. Bernie Sanders vann med 37,8% över Hillary Clintons 35,5% och med stor marginal över Donald Trump som bara fick ynka 8% matchningarna.
Men tendensen idag är att företag inte bara vill anspela på kärleken till varumärket utan även kärleken mellan sina kunder eller intressenter. När Svindersviksbron invigdes i förra veckan lät man ett antal kärlekspar gifta sig på bron. En butik i Årsta öppnade för singelshopping på Alla hjärtans dag i år. Shopparna tog en röd korg om de hade hittat kärleken och en blå korg om de hoppades på tur i kärlek inne i butiken. En av våra största brödtillverkare "bakar med kärlek".
KLMs nya tjänst Meet and seat marknadsförs som en mötestjänst för resande affärsmän och kvinnor. Men jag känner igen en kärleksmarknadsföring när jag ser den. Med KLMs Meet and seat kan du logga in via LinkedIn eller Facebook inför din flygresa. Enligt flygbolaget kan du titta på dina medresenärers sociala medieprofiler och välja vem du vill sitta bredvid. För att göra business enligt KLMs marknadsföring. För att ragga, enligt mig.
Men visst är det så att vi känner starkare för vissa varumärken än andra. När jag var ung köade vi kärlekstörstande ungdomar för biljetter till musikidolernas konserter, idag köar småbarnsföräldrar i flera dagar för att boka boende som släpps i attraktiva industrilokaler i Stockholms innerstad. Om det inte är kärlek så är det i alla fall hängivelse.
Men tendensen att företag spelar an på kärlekskänslor hos oss individualistiska konsumenter fortsätter. Kan vi känna kärlek till ett varumärke? Ja, du får göra din egen bedömning. Men jag vill citera kungen av kärlek: David Coverdale från hårdrocksbandet White snake: ”Is this love that I'm feeling, Is this the love, that I've been searching for? Is this love or am I dreaming?”