Innovationsledare – katalysator för systematisk innovation
Intervju med Magnus Karlsson – en av initiativtagarna bakom föreningen Innovationsledarna.
Ledarskap | Innovation | ARTIKEL | FEB 2014
Idé och innovation
”Innovationsledarna är en ideell förening för yrkesverksamma innovationsledare inom alla typer av företag och organisationer i Sverige – privata och offentliga, stora och små – inom alla branscher, verksamhetsområden och funktioner.” Så inleds stadgarna för den nystartade yrkesföreningen Innovationsledarna. Vad är en innovationsledare? Varför behövs en sån? Och vad innebär rollen? Magnus Karlsson som jobbar med affärsutveckling och innovation på Ericsson, är en av initiativtagarna till föreningen. Han har några av svaren.
- Sverige ligger bra till i världen när det gäller innovation och vi har generellt ett ledarskap som lämpar sig för att främja kreativitet och nya idéer. Så vi gör mycket redan, men kan definitivt accelerera. Låt oss utnyttja det, säger Magnus Karlsson.
Han har länge arbetat globalt med innovation och innovationsförmåga på Ericsson så han vet vad han pratar om. För tre år sen blev han dessutom adjungerad professor i innovation management på KTH. Idag jobbar han 20% i den rollen och ”120%” på Ericsson som han själv säger.
- Jag tror på att förena forskningsbaserad kunskap och praktik. Och det ligger en utmaning i att lyckas nå ut med insikterna och resultaten som kommer från akademin.
Tillsammans med några kollegor, som också jobbar yrkesmässigt med ledning och organisering av innovation i andra företag och organisationer, startade han förra året upp föreningen för innovationsledare.
- Det har inte funnits något gemensamt forum för professionella och yrkesarbetande innovationsledare tidigare. Det här är en omogen disciplin än så länge, trots att innovation ofta står högt på agendan hos många företag. För att utvecklingen ska kunna fortsätta – och öka – behöver innovationsledarna dela erfarenhet och tankar. Föreningen blir en plats att mötas på.
Inte ett nytt buzzword
Det dyker ständigt upp nya ord för att beskriva olika typer av ledare. Min personliga tolkning av det fenomenet är att beskrivningarna uppstår för att de faktiskt behövs. Ledarskap är mångbottnat och behoven ser olika ut beroende på situation, bransch, syfte och mål.
När det gäller innovation kan det, i efterhand, ofta upplevas som att en lyckad produkt började med en lös idé som ploppade upp och som sen bara, som av en händelse, blev oerhört lyckad och framgångsrik.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
Så enkelt är det naturligtvis inte. Det handlar om 1% inspiration och 99% transpiration, som Edison konstaterade på sin tid. Bakom varje framgångsrik innovation ligger hårt jobb. Och det börjar med en ledare som fångar upp idéer, har förmåga att förvalta dem, prioritera och agera. Hela kedjan – från problem till lösning. Innovation är långt ifrån en slump.
- Den definition av begreppet innovation som jag använder är: något som går från idé till en tillämpning som är värdeskapande. Det kan alltså handla om såväl produkter som tjänster. Att till exempel korta ledtider med hjälp av processinnovation kan ge ett riktigt värde för både företag och kunder. Men även om det inte handlar om en ny produkt är det fortfarande en innovation. Det är en av våra utmaningar i föreningen – att bredda synen på begreppet. För att kunna göra det behöver vi forum där fler ur samma yrkesgrupp kan mötas, diskutera och komma vidare.
Ett formellt yrke: innovationsledare
Vad är då en innovationsledares yrkesroll? Och vad skiljer dem från en ”vanlig” ledare?
Magnus Karlsson menar att det finns både de som rent formellt har yrket – och de som har funktionen utan att ha den på papperet. Innovationsledarens roll är ofta att agera katalysator i organisationen. Han eller hon har förmågan att ställa rätt frågor och skapa en företagskultur där innovation byggs in på strukturell nivå – i processer, tänk och inställning hos medarbetarna.
- Det handlar ju mycket om hur man tar emot idéer. Både hur de fångas upp och utvecklas på ett systematiskt sätt, men också se till att miljön i verksamheten är öppen och välvilligt inställd till förändring. En innovationsledare måste också besitta förmågan att para ihop olika idéer och se potentialen.
Skär tvärs över branscher
Magnus Karlsson återkommer till att innovationsledning är en relativt ung disciplin. Synen på vad som är innovation förändras långsamt, men är fortfarande ganska färgad av teknisk utveckling och uppfinningar.
- Föreningen som vi nu startat upp skär tvärs över branscher och det tror jag är en styrka. Vi måste bli lite mer öppna och tydliga för vad som faktiskt är innovation om vi ska lyckas se och fånga upp människors tankar och idéer. Det sjuder av förändringsvilja överallt, men om ingen är där och plockar upp det spelar det liksom ingen roll.
För det är också innovationsledarens funktion – att se till att något händer. Att omsätta lösa trådar till ett konkret mål att jobba mot. Det gäller att ha helhetssyn och lyckas se att en idé kommer att hålla i längden. Sortera och prioritera bland allt som bubblar upp från alla kompetenta människor.
Och det gäller överallt – tjänsteföretag, teknikföretag, offentlig sektor och kreativa branscher.
- Att jobba med innovation på ett systematiskt sätt handlar om företagskultur, process och strategi. Har man svårt att få till det i organisationen är rådet givet: anställ en innovationsledare med ansvar för att processen fortgår. Det här jobbet görs lite överallt idag. Men nu kan vi samla krafterna över branschgränser, det är föreningens styrka. Tillsammans blir vi bättre, avslutar Magnus Karlsson.
Frida Spikdotter Nilsson coachar och håller workshops i skrivande och kreativ kommunikation för chefer, ledare och egenföretagare. Hon stöttar också i skrivutveckling via Skrivplaneten.se - en digital samlingsplats för kreativitet, storytelling och personligare kommunikation.
Frida har jobbat med det skrivna ordet i olika former i över 20 år som frilansjournalist, skribent, redaktör, kommunikatör, bloggare och spökskrivare. Med ena benet i det skönlitterära uttrycket letar hon alltid efter berättelser som berör och når in i mottagaren. Med humor, självdistans och skrivandet som metod lockar hon fram nya dimensioner i berättelsen om både företag och människor. Frida var tidigare redaktionschef på Motivation.se
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- Innovation
Följ skribent:
- Följ skribent
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap
- Innovation
Artikeln är ett ideellt samarbete med Föreningen Innovationsledarna
Innovationsledarna är en ideell förening med syfte att driva gemensamma frågor för yrkesverksamma innovationsledare inom alla typer av företag och organisationer i Sverige.
En innovationsledare ansvarar för, eller bidrar aktivt till, ledning och organisering av innovation samt ökad innovationsförmåga i ett företag eller en organisation.