Hur bra är du på 15 sekunder?

Anna Bellman: "Hur jag inleder är oerhört viktigt. Det sätter känslan för hela presentationen och gör det lättare för åhörarna att välja om de vill lyssna vidare".

Kommunicera | ARTIKEL | MARS 2013

Du har inte lång tid på dig. Att ge ett gott första intryck. Det tar egentligen bara tre, fyra sekunder innan motparten har bestämt sig för om du är värd att gillas. Det är den krassa verkligheten. Men alltför få utnyttjar dessa första sekunder på ett smart sätt. Hur bra är du?

Som moderator arbetar jag framför allt på att förbereda det allra första jag ska säga. När jag inleder en konferens eller ett möte, så börjar jag aldrig med att säga vad jag själv heter, det tar jag efter en stund när jag har sagt något som jag tror fångar åhörarnas intresse, som knyter an till temat för dagen och som de vill veta mer om. Jag tränar sedan på inledningen så att jag kan den i princip utantill, så att jag kan fokusera på inlevelsen och på att se publiken i ögonen. På att vara levande, personlig och leverera orden med humor och värme.

Detsamma gäller när jag ska hålla en presentation. Hur jag inleder är oerhört viktigt. Det sätter känslan för hela presentationen och gör det lättare för åhörarna att välja om de vill lyssna vidare. För det är så mycket som fångar vår uppmärksamhet när vi ska lyssna på en talare, och om den personen inte direkt fångar mitt intresse är det inte många sekunder bort innan jag istället förlorar mina tankar på vad jag ska äta till middag eller på nästa jobbmöte. De som lyssnar på dig fungerar på precis samma sätt.

När jag intervjuar en person eller håller i en paneldebatt gäller samma regel. Jag förbereder inledningen noga, funderar ut frågor att ställa i mitten, även om de ibland får stryka på foten till förmån för mer intressanta följdfrågor beroende på vad intervjupersonerna säger. Sedan har jag också förberett en riktigt intressant avslutningsfråga så att jag vet att intervjun eller paneldiskussionen får ett bra avslut som knyter ihop säcken.

Man brukar säga att en lång presentation inte kräver så mycket förberedelse, medan en kort presentation tar lång tid att förbereda. Även om det är en sanning med modifikation så ligger det en hel del i det. När du är på ett möte och bara har 15 sekunder på dig att presentera dig själv, vad säger du då? Om du ska säga något som verkligen fångar intresset och som leder till ytterligare kontakt eller kanske en ny affärsmöjlighet, krävs det oftast mer än några spontana ord sagda med stundens ingivelse.

Ett tips är att tänka igenom en hisspresentation, en så kallad elevator pitch. Tanken är att du mellan två våningar i en hiss ska säga något så kort och kärnfullt att det ger lagom mycket information om vad du gör och gärna leder till fortsatt kontakt. Du har ungefär 15 sekunder på dig. Är du förberedd kan du få mycket sagt, och till och med en ny affär.

Så frågan är: Hur bra är du på att ge ett riktigt gott intryck på bara 15 sekunder?

Anna Bellman

Vår expert på kommunikation

  • Följ skribent

Anna Bellman är en uppskattad moderator, föreläsare och talartränare, med bred och djup erfarenhet av marknads- och kommunikationsfrågor. Hon började som journalist inom radio och tv och var under flera år marknads- och kommunikationschef på ett av världens största it- och managementkonsultföretag. Därefter grundade Anna en kommunikationsbyrå som bland annat hjälpte kunderna med strategiska kommunikationsfrågor.

Anna har utvecklat konceptet ”Briljera när du ska presentera” – som föreläsning, utbildning och personlig talarträning. På ett inspirerande och underhållande sätt får du användbara och konkreta tips inom presentationsteknik och övertygande personlig kommunikation.

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Anna Bellman

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Kommunicera

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill