Host, host – är det en förkylning som går, eller…?
Hög sjukfrånvaro är naturligt i förkylningstider – men kan också ge en indikation om stämningen i teamet.
Ledarskap | ARTIKEL | AUG 2016
Host, host – är det en förkylning som går, eller…?
Hösten är i antågande, och med den lär förkylningarna komma som ett brev på posten. Men sjukfrånvarons omfattning beror inte bara på hur mycket handsprit ni använder på arbetsplatsen, utan också på hur sammansvetsat ert team är. En ny undersökning visar nämligen att människor är mer benägna att stanna hemma från jobbet om deras medarbetare ofta gör det. Detta gäller dock inte i team som är tätt sammankopplade och som bygger sina relationer på ömsesidig tillit.
Med hösten kommer förkylningarna, lika säkert som regnet och de gula löven. Att många då blir hemma från jobbet någon dag eller två är inte särskilt konstigt. Men hur hög blir korttidsfrånvaron på din arbetsplats? Det beror på hur mycket ni smittar varandra, förstås (hosta i armvecket!) – men också på hur stämningen och mentaliteten ser ut i arbetsteamet, skriver psykologiportalen BPS Research Digest.
En ny holländsk-kanadensisk undersökning, ledd av forskaren Lieke ten Brummelhuis, visar nämligen att kollegornas beteende och sammanhållningen i teamet har stor inverkan på människors beslut att antingen stanna hemma eller hasa sig iväg till jobbet när de känner sig lite krassliga.
Stanna hemma eller gå till jobbet?
Forskarna började med att rekrytera 299 studiedeltagare, som var amerikaner med i genomsnitt 20 års arbetslivserfarenhet. Vissa av deltagarna ombads att föreställa sig att de haft minst en sjukfrånvaro i teamet varje vecka i tre månader (men att den underbemanningen nu hade upphört). Andra deltagare ombads istället föreställa sig att teamet hade varit komplett under hela tremånadersperioden.
Därefter fick deltagarna att föreställa sig att de kände sig lite krassliga, om än inte sjuka, och överväga om de skulle välja att sjukskriva sig den dagen. Slutligen fick de också fylla i ett frågeformulär om hur de såg på sitt verkliga arbetsteam.
Som ni själva nog redan har gissat så var det fler som valde att sjukskriva sig när de föreställt sig ett team där sjukfrånvaron var hög – men merparten valde ändå att inte göra det.
Från stressad chef till inspirerande ledare!
Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.
Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.
De 19 procent som uppgav att de skulle sjukskriva sig i det föreställda scenariot, var angående sin riktiga arbetsplats beredda att skriva under på påståenden som detta: ”Jag håller koll på vad jag får från mitt team, i förhållande till vad jag bidrar med”. De var alltså vana vid en arbetsplatskultur där man är noggrann med millimeterrättvisa och att man inte ska behöva ge mer än man får.
De 81 procent som valde att inte sjukskriva sig i det fiktiva scenariot vittnade om en helt annan kultur på sin verkliga arbetsplats. De var benägna att skriva under på följande påstående: ”Relationen med medlemmarna i mitt team är baserad på ömsesidig tillit”.
Känslan i teamet viktig
Som synes så spelar alltså arbetsplatskulturen och känslan i gruppen en stor roll för hur hög sjukfrånvaron blir. Denna bild bekräftades också när forskarna tittade på korttidssjukskrivningar på verkliga arbetsplatser. Jämförelser mellan 97 olika team i det holländska arbetslivet visade att den genomsnittliga löntagaren är mer benägen att sjukanmäla sig om hans eller hennes kollegor gjorde det i hög utsträckning. Denna tendens minskar dock, enligt studien, om teamet är väldigt tätt sammansvetsat och ömsesidigt beroende av varandra.
Hälsofrämjande åtgärder är således inte det enda sättet att bekämpa hög sjukfrånvaro. Om alltför många alltför ofta ringer och sjukanmäler sig så kan det också vara ett tecken på att det saknas tillit och en känsla av ömsesidigt beroende på arbetsplatsen.
Även om sjukfrånvaron kan ha flera orsaker - som inte alltid har med sjukdom att göra - så är det emellertid viktigt att man inte misstänkliggör medarbetare; tillit är ju tvärtom en av grundstenarna på arbetsplatser med låg frånvaro.
Och ibland är det helt enkelt så att hela kompaniet har drabbats av en riktigt envis förkylning.
Einar Wiman är frilansjournalist och reporter på Motivation.se. Han är utbildad journalist vid Lunds universitet och har en bakgrund som allmänreporter, sportjournalist och Italiensvensk. Fotbollsmässigt föredrar Einar den italienska stilen - filmningar, finlir och primadonnor.
Kontakt: einar@motivation.se
Denna artikel:
- Betygsätt
Följ ämne:
- Ledarskap