Framtidens företag är innovativa på alla fronter

"Om interaktiv var modeordet under 90-talet, så är innovation det för företagande under 2000-talet."

Ledning | Innovation | ARTIKEL | SEP 2011

Företag som på 90-talet talade om innovation, talade nästan uteslutande om produktutveckling och tekniska landvinningar. Idag handlar innovation om så mycket mer än det.

Företag söker hela tiden utveckla sig och sin affär, skapa mer effektiva organisatoriska lösningar, ekonomiska modeller, sätt att nå marknader, öka kreativiteten och öppna kommunikationen för att möta möjligheterna med globalisering och internet.

Så som interaktiv var modeordet under 90-talet, så är innovation det för företagande under 2000-talet.

Varje år utser Business Week de 50 mest innovativa företagen. Den senaste listan är kanske ingen överraskning med Apple, Google, Microsoft och IBM i toppen. Listan har alltid tidigare dominerats av amerikanska storföretag och visst är det amerikanskt i toppen, men allt fler företag från andra delar av världen och mindre, mer snabbrörliga företag biter dessa jättar i hasorna. Men var så säker, den listan kommer se annorlunda ut i framtiden.

Omvärldsanalys en framgångsfaktor

Konkurrensen har ökat, möjligheterna är många, men kraven ökar på företag som vill ligga i topp.

Samuel Palmisano, VD för IBM kommenterade Business Weeks lista med att säga: ”Enda sättet att lyckas i dagens globala konkurrenssituation är att vara innovativ inom alla områden där man är verksam. Det räcker inte att ta till sig och använda ny teknik, även om det förstås är en viktig del. Det som är viktigast är att vara innovativ och nyskapande när man som företag affärsutvecklar och skapar sina strategier och affärsmodeller.”

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

En av nyckelfaktorerna bakom de mest innovativa företagen är alltså hur man jobbar med omvärldsbevakning, omvärldsanalys och framför allt hur man sen väljer att agera på analysen.

Allt fler företag ägnar sig åt vad vi skulle kunna kalla forskning i vardagen. Att låta de anställda och de som agerar ute på marknaden, eller internt på avdelningen kontinuerligt delge sina insikter från sitt arbete och använda insikterna till att hela tiden utveckla sin effektivitet och potential, i allt vad företaget gör.

Groupon hittar nya lösningar

Några företag som på senare tid har lyckats tack vare god omvärldsanalys är bland annat Groupon, som har identifierat helt nya lösningar för detaljhandeln. Den gamla kupongrivar-kulturen har mött internet och konsumenterna blir en stark kraft.

Även Nissan är ännu ett exempel på företag som kommer att kliva upp på innovationskartan tack vare sin nya innovation - bilen Leaf som är 100% elektrisk. De lyckades ta fram en elektrisk bil för en massmarknad, trots många skeptiker både externt och internt.

Att vara ett innovativt företag innebär att vara differentierad, se företagets möjligheter i trender och tekniska landvinningar. Gå sin egen väg, men framför allt att våga misslyckas. Så som vi människor lär oss av våra misstag gör även företags utveckling det. Ett innovativt företag har många misslyckade idéer och satsningar bakom sig. Men de har lyckats för att de har vågat.

Utveckla din innovativa förmåga

  • Forska i vardagen. Genomför omvärldsbevakning och analysera insikter. Hitta ett sätt för din personal att samla insikter.
  • Utvecklas på alla fronter. I bemötandet mot kunderna, kommunikation med kunder och partners. Skapa egna ekonomiska modeller och utveckla nytänkande produkter och tjänster.
  • Agera snabbt och våga pröva okonventionella idéer.
  • Våga misslyckas.

Anna Frankzen Starrin

Vår trend- och omvärldsbevakare

  • Följ skribent

Anna Frankzen Starrin är trend- och omvärldsanalytikern som har kommit att kallas för Robot Anna i media. Hon talar trots sitt smeknamn om de mänskliga aspekterna i den digitala revolutionen. Anna är kulturantropolog och hjälper företag och organisationer att navigera in i framtiden genom att identifiera vad människor tänker, tycker, vill och behöver. Anna har genomfört flera globala framtidsstudier och är en mycket anlitad föreläsare och trendspanar regelbundet i SR och TV.

Följ Anna på Instagram: @robotannas

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning
  • Innovation

Anna Frankzen Starrin

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledning
  • Innovation

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill