Engagerade medarbetare under lågkonjunktur skapar motståndskraftiga företag

Recession för svenska företag kräver snabb anpassning och högt engagemang hos medarbetarna.

Ledarskap | ARTIKEL | DEC 2023

Vårt beteende som ledare får ringar på vattnet. Ner till sista raden.

Vårt beteende som ledare får ringar på vattnet. Ner till sista raden.

Sverige, liksom resten av världen, har kämpat med ekonomiska svängningar som lett till recession. Denna artikel utforskar hur svenska företag och deras anställda hanterar denna utmanande tid. Med en ekonomi i recession, står företagen inför nödvändigheten av snabb omställning och anpassning. Lär dig hur engagerade medarbetare kan vara nyckeln till framgång, drivande innovation och förbättrad produktivitet, trots ekonomiska motgångar. Upptäck varför vissa företag lyckas bättre än andra och hur ett starkt ledarskap och medarbetarengagemang kan göra skillnaden.

Sverige, liksom många andra länder, har inte varit immun mot de ekonomiska svängningar som kännetecknar den globala marknaden. Under de senaste åren har vi bevittnat en rad ekonomiska utmaningar, från pandemi-relaterade störningar till internationella handelsspänningar, som alla har bidragit till en ökad osäkerhet och i vissa fall, en recession. Detta har satt både företag och deras medarbetare på prov, där behovet av att organisationer och medarbetare snabbt anpassar sig till de förändringar som krävs för organisationens framgång, ökat markant.

Samtidigt som behovet har ökat, anser endast 56 % av svenskarna att de själv och deras kollegor anpassar sig snabbt till de förändringar som krävs för vår organisations framgång

Sveriges ekonomi och recessionen

Sverige har en ekonomi som är starkt beroende av utrikeshandel, vilket gör den känslig för globala ekonomiska trender. Recessioner, ofta utlösta av externa faktorer, har inneburit att företag har tvingats omvärdera sina strategier och arbetsmetoder. Under dessa tider har det blivit tydligt att förmågan att anpassa sig snabbt till förändrade marknadsförhållanden är avgörande för överlevnad. Hög inflation, fallande köpkraft och en stökig omvärld har nu fört Sverige in i recession.

Engagerade medarbetare avgörande i tider av motgång

I en tid präglad av ekonomisk osäkerhet och recession är det mer avgörande än någonsin att hålla uppe engagemanget bland medarbetarna.

Engagerade medarbetare är inte bara mer produktiva och kreativa, de är också en kritisk faktor för att ett företag ska kunna navigera genom och slutligen ta sig ur en ekonomisk nedgång.

Till exempel bidrar engagerade medarbetare till att tänka nytt. De är mer benägna att tänka innovativt och hitta kreativa lösningar på de utmaningar som en recession för med sig. Deras engagemang driver dem att tänka utanför boxen och identifiera nya möjligheter för företaget. De är dessutom mer flexibla och anpassningsbara, där de lättare anpassar sig till förändrade arbetsförhållanden och processer som kan krävas under en recession.

När medarbetarna är engagerade, ökar också deras produktivitet. De är mer motiverade att arbeta hårdare och smartare, vilket är avgörande när resurser är begränsade och varje insats räknas dubbelt.

En recession är dessutom en stressande tid för alla inom ett företag. Här bidrar högt medarbetarengagemang till en positivare arbetsmiljö, vilket i sin tur minskar risken för utbrändhet och personalomsättning. Det skapar i stället en känsla av samhörighet, där man stöttar varandra och arbetar enat mot gemensamma mål.

Engagerade medarbetare spelar också en mycket viktig roll när det kommer till att skapa starka och lojala band med kunderna. Det är helt enkelt så att medarbetare som är engagerade i sitt arbete och sitt företag blir ofta de bästa ambassadörerna för varumärket. Deras positiva attityd och engagemang smittar av sig på kundupplevelsen, vilket är avgörande för att behålla och växa kundbasen under ekonomiskt svåra tider.

Motivation.se

Från stressad chef till inspirerande ledare!

Känner du dig överväldigad i din ledarroll? I så fall är du inte ensam. Med onlineutbildningen Leda mig själv, går du från stress och reaktivitet till självledarskap, fokus och starka teamresultat.

Kolla in vårt specialerbjudande på denna kraftfulla 1-timmesutbildning.

Transformera ditt ledarskap nu!

Så varför lyckas vissa företag bättre än andra?

Svaret kan ofta hittas vid företagets hjärta - dess VD.

En VD som inte bara förstår utan också agerar på insikten att medarbetarengagemang är avgörande för företagets framgång, kan verkligen göra skillnad.

På Great Place To Work har vi sammanfattat all vår forskning kring arbetsplatskultur i fyra rader:

En bra arbetsplats börjar med ledarna.
Ledarna formar upplevelserna.
Upplevelserna formar kulturen.
Kulturen driver resultat.

Dessa fyra rader tåls att läsas om och om igen. Faktum är att några av oss ledare inom den globala organisationen har denna text på vår badrumsspegel, för att påminna oss varje dag om hur viktigt det är att vi lever som vi lär. För vårt beteende som ledare får ringar på vattnet. Ner till sista raden.

Detta är så klart alltid viktigt, oavsett låg- eller högkonjunktur. Och i fokus ska medarbetarna stå.

För när ledningen fullt ut engagerar sig i att bygga och upprätthålla deras engagemang, skapas en kultur där anpassning, innovation och extra ansträngning blir en naturlig del av företagets DNA.

Att skapa ett sådant engagemang är inte något som sker över en natt. Det är en process som kräver tålamod, engagemang och en genuin vilja att förstå och svara på medarbetarnas behov och förväntningar.

Det handlar om att skapa en miljö där varje anställd känner sig värderad, där deras röster hörs och deras bidrag erkänns. Detta kan uppnås genom transparent kommunikation, erkänsla av prestationer, och möjligheter till professionell utveckling och tillväxt.

När ett företag lyckas med detta, blir resultatet tydligt. Inte bara i arbetsmoralen utan också i de finansiella resultaten.

80 % av medarbetarna på Sveriges bästa arbetsplatser anser att deras kollegor snabbt anpassar sig till nödvändiga förändringar för att nå framgång. Detta är inte bara en indikator på en stark arbetskultur, utan även en förklaring till varför dessa företag tenderar att ha högre vinstmarginaler än sina konkurrenter.

Detta visar att företag som investerar i sina medarbetare och deras engagemang skapar en positiv återkopplingsslinga som driver både medarbetarnas tillfredsställelse och företagets ekonomiska framgång.

Således blir VD:ns roll inte bara att leda företaget genom strategiska beslut, utan också att vara en katalysator för att bygga en kultur av engagemang och anpassningsförmåga som är nyckeln till långsiktig framgång och motståndskraft.

Råd till dig som är ledare under en recession

Mitt starkaste råd riskerar tyvärr att komma för sent. För det är de som redan har investerat i sina människor och sin kultur långt före en recession som kommer starkast ur den. Det såg vi inte minst under pandemin, där de som rankades på listan över Sveriges bästa arbetsplatser klarade sig långt bättre än genomsnittet.

Men det finns så klart saker du kan göra här och nu:

Dra inte ner på det som gör det roligt att gå till jobbet. Fortsätt med era AW:s, er innebandy-träning och se till att ni fortsätter med er tre-fika, eller vad det än må vara som gör att ni orkar hålla ihop.

Gör det där lilla extra. Det är utmanande tider för privatpersoner också. Kanske ni kan bjuda på en biobiljett eller sätta in en extra slant på lunchkortet? På så vis visar du att dina medarbetare är er första prioritet. Och mår de bra, mår företaget bra.

Var transparent. Osäkerhet är det värsta som finns och leder till en känsla av otrygghet, vilket sprider sig som en sjukdom genom en organisation. Var därför öppen och kommunikativ kring var ni befinner er, vad det innebär, vad som krävs av alla och envar och hur planen framåt ser ut.

Be om input. Ensam är inte stark och chefer vet inte alltid bäst. Och de hör och ser definitivt inte allt. Fråga era medarbetare vad de behöver, vad de gillar och inte gillar. Med en medarbetarundersökning säkerställer du att medarbetarna vågar och kan ge er en ärlig bild av nuläget, vilket ger er data och insikter att bygga vidare på. Genom att vara transparent och kommunikativ kring resultatet kommer ni att kunna bygga trovärdighet och trygghet i organisationen kring att ni som ledare lyssnar och tar de viktigaste resurserna ni har, medarbetarna själva, på allvar.

Sammanfattningsvis vill jag återupprepa de rader jag skrev tidigare:

En bra arbetsplats börjar med ledarna.
Ledarna formar upplevelserna.
Upplevelserna formar kulturen.
Kulturen driver resultat.

Jeanette Bergvall

Jeanette Bergvall

Krönikör

  • Följ skribent

Jeanette Bergvall är vd för Great Place To Work i Sverige. Med en bakgrund av att framgångsrikt leda företag, kombinerar hon sin erfarenhet med Great Place To Works 30-åriga forskning för att insiktsfullt skriva om medarbetarskap, medarbetarengagemang och företagskultur. Hennes skrifter ger en unik inblick i vad som utmärker riktigt bra arbetsplatser och syftar till att ge läsarna praktiska tips och råd i sin egen verksamhet.

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Jeanette Bergvall

Jeanette Bergvall

Följ skribent:

  • Följ skribent

Denna artikel:

  • Betygsätt

Följ ämne:

  • Ledarskap

Andra har också läst

Vill du bli en framgångsrik ledare?

  • Fri tillgång till hela vår kunskapsbank
  • Kostnadseffektivt
  • Tillgång när du vill, var du vill