Engagemangspodden: Hur ökar man engagemanget i en organisation som ska läggas ned?
LJUDKLIPP | FEB 2019
I detta avsnitt av Engagemangspodden möter du Julia Falbo, HR-strateg på Radiotjänst i Kiruna. Hon har varit med och skapat förutsättningar för ett bibehållet och ökat engagemang i en tid av yttre hot om nedläggning på grund av nya förutsättningar (ny skatt som införts) som till slut ledde till att alla medarbetare blev uppsagda. Julia har ett genuint engagemang för sitt arbete med medarbetarskap och ledarskap. Här delar hon med sig av hur de gjorde i deras organisation för att skapa förutsättningar för ett ökat medarbetarengagemang. Bland annat såg man att medarbetarna efterfrågade mer delaktighet och inflytande. De insåg då att kontroll behövde bytas ut mot tillit. Och frågan var då: hur göra? De insåg att de skulle kunna göra stor skillnad genom att arbeta mer som välmående och högpresterande team än som enskilda individer. De tog bort all statistikuppföljning, satte tydliga resultatmål tillsammans i teamet och varje team satte sedan sina egna process- och prestationsmål. De började fokusera på trivsel och på slitet (det dagliga görandet) istället för på resultaten. Även i denna organisation visade det sig att när delaktighet och inflytande kom i fokus och tyngdpunkten läggs på människorna som arbetar där istället för på resultaten, då ökar både välmåendet, NMI – nöjd-medarbetarindex och resultaten. Programledare: Beata Wickbom. Avsnittet producerades av 15kstudios.com
Inlägget Hur ökar man engagemanget i en organisation som ska läggas ned? dök först upp på HejEngagemang.